Fulvia bijna klaar Beta Coupe er weer in

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
fulviabert

Fulvia bijna klaar Beta Coupe er weer in

Unread post by fulviabert »

Nu de Fulvia nagenoeg klaar is,staat er reeds een nieuw project klaar.
Uiteraard wordt de Fulvia wel eerst geheel afgemaakt,maar de Beta Kon niet wachten.
Is een mooi redelijk gaaf en compleet en origineel exemplaar,wat aandacht verdient.
wordt vervolgt

bert
Attachments
foto0609.jpg
foto0609.jpg (58.3 KiB) Viewed 793 times
Huib
Site Admin

Re: Fulvia bijna klaar Beta Coupe er weer in

Unread post by Huib »

Ziet er zowaar uit als een auto. De meeste zijn intussen tot stof wedergekeerd. Of zoals ze bij ons in de straat zeggen "Kaai verrot".

Briljante dingen. Ik was in 74 een van de eersten die zo'n ding kocht, een 1800 coupé.
fulviabert

Huib, is ook nog eens een auto!
Hard op de meeste plaatsen.
Plekjes onder de voorruit,onder de achterklep en 2 plekjes aan de motorkap.
Vergezeld van een 2 liter motor ,antiroest behandeling in het verleden,fatsoenlijk onderhoud en niet versleuteld!!
Ga ik vast wel plezier van krijgen ( na de Fulvia...)

bert
Bart Verbeek

Unread post by Bart Verbeek »

De Beta coupé was mijn eerste Italiaantje. De saaie Duitsertjes werden aan de deur gezet. Saai was de Beta nooit: er was altijd wat te sleutelen aan het ding. Roest was redelijk onder controle, maar het achterstallige onderhoud van de vorige eigenaar heb ik nooit ingehaald. Een jaartje later had ik haar ingeruild voor een Alfa 33. Na wat Alfa en Fiat jaren , ben ik terug op het juiste spoor gekomen met de Fulvia Sport, die ik ondertussen ook weer 15 jaar heb.

Beta's zijn leuk, Fulvias zij leuker.

Geniet van beide!
fulviabert

Bart, de coupe is verrassend hard ( heeft tectyleer beurten gehad.
Enkel de motorkap,de rand onder de achterklep en onder de voorruit en de bevestigingspunten van de voor spatborden hebben roestschade.
Verder is de auto geheel compleet en orgineel
Kan er tot nu toe nog geen noemenswaardige roestschade herkennen en de auto is nog grotendeels in de orginele lak
Ga er vast plezier van hebben 2.0 l motor (119 PK) en 975 kg is een leuke combinatie.

bert
Bart Verbeek

Unread post by Bart Verbeek »

Bert

Geniet met volle teugen van dit heerlijke autootje. Ikzelf had een 1300cc met 82pk van 1980; een verdubbeling van peekaas in vergelijking met haar Duitse VW zusje in de stal toen.

Buiten de normale roestproblemen, waren vooral de veerpoot ophangpunten in de koffer erg roestgevoelig. Gelukkig heeft je Beta een dinitrol-beurtje gekregen in het begin van zn carriere; dat maakt erg veel!
fulviabert

Vandaag een update van de 1e 1000km met de Fulvia en diens aanpassingen.
Eindelijk de motor naar tevredenheid zonder bijgeluiden en bijzonder soepel lopend en met een verbruik van ongeveer 1:12.
Geen meetbaar olieverbruik en de motor is afgevuld met 5W40 synthetische olie van Mobil en heeft een prima oliedruk.
123 ontsteking is ook duidelijk merkbaar met accelereren.
Koppakking dikte 1.6 mm.
Bak schakelt goed,maar soms iets "hakerig",maar die geef ik nog even de tijd,want verder gaat de bak goed zonder bijgeluiden.
De velgen: ik had er stalen ventielen ingezet en de binnenbanden er uitgelaten;geen enkel probleem mee gehad.
Velg/band dicht 100% af en ik heb met 2.2 bar in de band al best meerdere malen hard een bocht genomen,maar constructie blijft goed.
Dus de 13"Stil-auto velgen gaan bij mij goed met 165-13 Vredestein Sprint banden erop.
( deze week ook bij een Hirondelle gedaan,en dat gaat op circuit ook goed)
Aanpassing van de kachel ventilator is ook een aanzienlijke verbetering t.o.v. wat ik had en er is nu serieus gerichte warme lucht op de voorruit.
de bladveren voor en achter had ik uiteengehaald en de onderlinge bladen gereinigd en ingevet en achter voorzien van nieuwe stroken pvc er tussen..Wat een verschil!! een aanzienlijk comfortabele auto en geen stuiterbak zoals eerst.
Elk hobbeltje wordt netjes weg gewerkt zonder bijgeluiden,en dat was wel anders.
Koppeling heb ik ondanks alle tevredenheid met het later uitbouwen van de motor ,vervangen door een diafragma exemplaar en dat is wel prettig!.
Alles nu weer na gedraaid en op moment vast gezet en er is op iets zweten bij bak na , voor de rest eigenlijk droog te noemen.
Dunlop remsysteem incl. de aparte rem bekrachtiger doen het ook goed en het remsysteem remt uitstekend.
Min puntje is nu een defect wiellager links voor.
Ondanks alle zorg aan de wiellagers is er toch een lawaai gaan maken,en zal er uit moeten.
Zal eens kijken of ik nog een net gebruikt exemplaar heb,anders moet mijn enigste nieuwe wiellager er maar in.
De auto ondergaat volgende week een grondige schoonmaakbeurt en taxatie en dan hoop ik nog een poos plezier van te hebben tot aan de winter periode.
Iedereen bedankt voor het meedenken op de vragen die ik door de jaren hier op dit forum heb gedeponeerd en daarop heeft geantwoord.

Volgende doelstelling is de controle op functioneren van de brandstofvoorziening.
Ondanks prima loopeigenschappen van de motor,wil ik tijdens het rijden de uitlaatgaswaarden monitoren m.b.v. een breedbandsensor en opname apparatuur.
Hierdoor is tijdens accelereren de uitlaatgas-samenstelling zichtbaar te maken t.o.v.toerental,tijd en snelheid met inachtneming van de buitenluchtdruk.
Ik heb het idee dat er nog wel wat aan te veranderen valt.
Anders is het wel leuk te weten of alles een beetje werkt met de huidige brandstof kwaliteit,want daar zijn de Solexen niet op berekend lijkt mij.
Tevens dan ook de mechanische benzinepomp opbrengst/druk eens controleren onder deze omstandigheden.
Dat zal ik dan ter zijner tijd wel weer laten weten.
Ondertussen maar weer eens meer tijd steken in de Beta Coupe en kijken of die volgendjaar zomer de weg op kan.

PS heeft iemand een italiaans nummerbord houder voor de voorbumper voor mij die er origineel op zitten bij een serie 1 coupe?

mvg.

bert
Peter.S

Unread post by Peter.S »

Mooi Bert , dat de klus geklaard is, auto ziet er geweldig uit!!!!
bobrockland71

Unread post by bobrockland71 »

Mooi verhaal Bert en een mooie auto! Ben nog lang niet zover, hoop over een jaar ook zo'n verhaal te kunnen typen :-)

groet
Bob
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”