klapperen voorwielophanging

Discussie en vraagbaak over Thesis
don pedro

klapperen voorwielophanging

Unread post by don pedro »

Sinds een tijdje eigenaar van een Thesis JTD met 6-bak. Na de Thema en Kappa de volgende reislimo voor mijn gezin. Heerlijke wagen en op weg naar Toscane zelf 1 op 18 a 19 weten te halen. De Thesis is gechipt op koppel en dat merk je in het verbruik.

Nu zijn de wegen in Italia al slecht maar dit jaar is het abominabel beroerd. Naast de verzengde hitte is ook de weg naar ons agriturismo eigenlijk niet gemaakt voor een diva als de Thesis maar niet zeuren he.

Wel krijgt de ophanging flink op zijn fl*kker en dat resulteert en het klapperen. Bij terugkeer in Nederland ga ik daar naar kijken. Heb al gezien dat de ophanging een wirwar van stangetjes en rubbers etc zijn, maar waar komt het klapperen vandaan. Is dat de skyhook zelf of de zijn dat de stabi's oid. Waar moet ik naar kijken?? Alle tips welkom. Heb al wat topics doorgenomen, maar daar werd ik niet echt wijzer van.

Vanuit een zeer zonnig Toscane met vriendelijke groet
Stupendo

Re: klapperen voorwielophanging

Unread post by Stupendo »

Congratilizioni con vostro Thesis, signore Pedro. Heb je de Zweedse "reislimo" er op in geruild?

Bij de Lybra komt het klapperen overduidelijk van versleten rubbers van de stabilisatorstangen. Ik schat in dat dat bij de Thesis niet anders is maar er zitten hier genoeg experts.

Ps. Foto'tje zou leuk zijn. De dames staan graag in de belangstelling weet u.
don pedro

Ciao R va bene?.

Inderdaad de Koele Zweeds er op ingeruild. Rijdt heerlijk zo een Thesis. Vermoeden was inderdaad de stabi's maar ik hoor graag van de experts.
Foto's is wat lastig met de Italiaanse hitte icm internetverbinding en snelheid -:)).

komt goed!

Pedro
karel

Unread post by karel »

Mijn Diva heeft ook last van een klapperende voortrein.

Bij iedere APK worden alle kogelgewrichten, draagarmen etc uitvoerig gecontroleerd, ook omdat de controleurs nooit kunnen geloven dat de zaak echt 400K km mee gaat. Zij hebben nooit iets kunnen vinden. Speurend met Halan in Amsterdam, kwamen we uit op de reactiestangetjes die de stabilisatorstang met de onderste draagarm verbinden. Eventuele speling is goed te voelen als de auto op de brug staat. Vervanging is relatief eenvoudig en niet kostbaar (ongeveer 30 euro per kant).
Dat hielp in mijn geval, toch blijft de Thesis klapperen bij korte overdwarse oneffenheden (die beide voorwielen tegelijk bereiken) en op ruwe plaveisels als kinderhoofdjes. Alle wijzen (inclusief Gerrit) zijn het er over eens dat het om de stabilisatorstang moet gaan, en alle wijzen zijn het er ook over eens dat je er het beste niets aan kunt doen. Het heeft geen enkel gevolg voor wegligging of veiligheid en reparatie is een ingrijpende operatie.
lanciathema.nl

Unread post by lanciathema.nl »

Ik heb ook een klapperende kant. Sinds er een andere schokbreker op gezet is. Het is bij mij de schokbreker die intern klappert. Kun je niet vinden en is geen APK afkeur maar wel irritant. Ik ga hem dus weer vervangen.
Een echt snelle auto valt stilstaand niet op!
Lancia Thema 8.32 SW op www.weblogs.lanciathema.nl
don pedro

Hmm Mj das interessant, vervang jij door nieuwe of gebruikte??
lanciathema.nl

Unread post by lanciathema.nl »

Door mijn oude :-)

Meestal is de veer gebroken, bij mij op 3 punten. Dus moest er een nieuwe veer in. Omdat het makkelijker was is de poot vervangen. Ik weet dus dat mijn oude schokbreker stil was. Deze klappert. Heel irritant. Ik ga dus nu de oude poot terug inbouwen met de veer die nu om de klapperende poot zit. Nieuw zou beter zijn, De veerpoot bestaat, heel handig, uit twee delen en die kun je daardoor heel makkelijk vervangen, tenzij de bout die de boel bij elkaar houdt, afbreekt. En dan kun moet je alles demonteren en dat is een K klus. Bij mij brak de bout af....
Een echt snelle auto valt stilstaand niet op!
Lancia Thema 8.32 SW op www.weblogs.lanciathema.nl
Post Reply

Return to “NL35 Thesis”