Venturi buis

Discussie en vraagbaak over Lybra
hanzie68

Venturi buis

Unread post by hanzie68 »

Ik wil dit toch even met jullie delen.
Tijdens de controle van het luchtfilter stootte ik op de venturi buis die in het filterhuis hangt. Deze constructie heb ik bij mijn vorige auto's nog nooit gezien. Dus google geraadpleegd. Ik kwam al snel op het alfa forum terecht. Deze hebben immers ook hetzelfde filterhuis. En ongeveer dezelfde motor. Hier stond dat als je deze buis weglaat, je onderin meer vermogen/trekkracht krijgt. Ik heb bij mij de buis nu ook weggelaten, en je merkt inderdaad het verschil. Mijn vrouw had vandaag de auto meegenomen, ze wist niets van deze aanpassing, totdat ze me vroeg of ik iets aan de auto gedaan had, want hij trok beter. Dus zij merkte ook het verschil. Ik weet natuurlijk niet of dit op alle types werkt, in ieder geval wel op mijn 1.8 16v met Euro 3.
Hebben jullie hier ook ervaring mee?
Eigenaar van een Grande Dame, Metallic zwarte Lybra 1.8 16V LX SW
koen_

Re: Venturi buis

Unread post by koen_ »

een aantal jaren terug heb ik me daar ook al eens mee beziggehouden, ik vond het maar een vreemd ding, die conische buis ...
zo'n buis schijnt vooral op hogere toeren z'n nut te hebben en dan een betere vulling te geven ...

ik heb hem toen ook eens eruit gehad, maar was niet onder de indruk van het verschil ... mijn 1.8 wil sowieso wel goed vooruit ... en daarbij ging hij stationair iets hoger draaien, dat vond ik hindelijk

... met het idee van "ze zullen het wel niet voor niets hebben bedacht" heb ik hem gewoon weer teruggeplaatst ... ;)
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
hanzie68

Re: Venturi buis

Unread post by hanzie68 »

Ik heb de accuklemmen los gehad, en de ecu opnieuw ingeleerd. Bij mij blijft het toerental mooi rond de 750 staan. Het kan natuurlijk zijn, omdat ik nog de euro3 uitvoering met de gaskabel heb dat ie daar iets anders op reageert. Ik ga het in ieder geval nog even proberen, en hou jullie op de hoogte. Vanmiddag moet ik toch even naar de garage, en vraag nog even na. De kabel van de slijtage indicator van de remmen rechts voor is door.?tt? Nu brand het lampje:?
Eigenaar van een Grande Dame, Metallic zwarte Lybra 1.8 16V LX SW
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”