Vandaag even gebruik gemaakt van het feit dat ik van een fulvia een verdeler los moest halen, en deze dus maar ter controle eens op mijn testbank gezet om de vervroegingscurve te controleren.
Ik kon niet achterhalen of iemand dit ooit bij een Fulvia verdeler had gedaan dus wellicht is de informatie handig voor het verre nageslacht (die hoogstwaarschijnlijk helemaal geen verdeler testkast meer zullen kunnen bemachtigen) mede ook omdat Huib al vermoeden dat de veertjes in de loop van de jaren opgerekt konden zijn en de curve niet meer helemaal klopt hier dan de feiten.
Het is een verdeler van een eerste serie 1.3 (geen idee welk typenumer of verdeler dit zou moeten zijn maar er zijn hier vast mensen die dat precies weten)
Het eerste dat opvalt is dat de hoek waaronder de ontsteking plaatsvind niet exact 90graden is maar een graad of 3 eerder danwel later. Dit zal waarschijnlijk betekenen dat de nokjes niet precies op 90 graden van elkaar zitten, danwel slijtage van de nokjes danwel speling op de as.
Tweede is dus de vervroegingscurve. De lijn in blauw is de curve die ik gemeten heb op de testbank. Lijkt er dus inderdaad op dat de veertjes niet meer zo functioneren als hoort en veel te snel beginnen te vervroegen, ook de knik in de curve is nagenoeg niet meer te zien en dus het samenspel van de verschillende veertjes laat ook te wensen over.
Anyway, voor een ieder die het interessant vind hier de bevindingen, ik weet natuurlijk niet of dit voor elke afzonderlijke verdeler gelijk is maar ik denk dat het beeld in grote lijnen overeenkomstig zal zijn.
En een filmpje:
Fulvia verdeler op testbank
Fulvia verdeler
-
Fulvia verdeler
- Attachments
-
- img015.jpg (217.69 KiB) Viewed 651 times
-
Re: Fulvia verdeler
heb in het verleden ook al eens een verdeler op de synchrograaf gezet en gezien dat de vervroeging (ondanks nieuw veertjes) anders verliep als de verdeler van het 123 type en de grafiek.
desondanks ging de auto als een speer en met name in de toeren.
wat ik er nog van weet,bleek de vervroeging achter te blijven.
hoe de 123 ontsteking zich gaat gedragen,zal ik binnenkort gaan beleven.
bert
desondanks ging de auto als een speer en met name in de toeren.
wat ik er nog van weet,bleek de vervroeging achter te blijven.
hoe de 123 ontsteking zich gaat gedragen,zal ik binnenkort gaan beleven.
bert
-
Ik kan me voorstellen dat met nieuwe veertjes je grafiek er heel anders uit zal zien.
Wat ik me voor kan stellen bij de grafiek zoals ik die heb gemeten je normaal de ontsteking tussen de 600 en 800 toeren (motoromwentelingen) zal afstellen met een stroboscoop. Op dat moment zit je bij deze verdeler al tussen de 4 a 6 graden vervroeging en trek je de grafiek dus 2 a 3 graden naar beneden. Daardoor zou ik dit specifieke geval je maximale vervroeging op 7 a 6 verdelergraden uitkomen.
Daarnaast als de verdeler niet exact om de 90graden per cilinder ontsteekt zit je daar ook een graad of 3 naast wat 6 krukasgraden is, het zou dan dus zomaar kunnen als je hem op cilinder 1 afstelt dat de andere cilinders 6 graden eerder of later ontbranden, dat is al ongeveer je complete statische voorontsteking.
Lijkt me dus geen verkeerde optie een 123 ignition in dit geval.
Wat ik me voor kan stellen bij de grafiek zoals ik die heb gemeten je normaal de ontsteking tussen de 600 en 800 toeren (motoromwentelingen) zal afstellen met een stroboscoop. Op dat moment zit je bij deze verdeler al tussen de 4 a 6 graden vervroeging en trek je de grafiek dus 2 a 3 graden naar beneden. Daardoor zou ik dit specifieke geval je maximale vervroeging op 7 a 6 verdelergraden uitkomen.
Daarnaast als de verdeler niet exact om de 90graden per cilinder ontsteekt zit je daar ook een graad of 3 naast wat 6 krukasgraden is, het zou dan dus zomaar kunnen als je hem op cilinder 1 afstelt dat de andere cilinders 6 graden eerder of later ontbranden, dat is al ongeveer je complete statische voorontsteking.
Lijkt me dus geen verkeerde optie een 123 ignition in dit geval.
Klopt Stefan.
Bij het afstellen van de 123 moet je er ook rekening mee houden dat de elektronica tijd nodig heeft om te rekenen en dat de onsteking moet draaien om fase correcties en zo te kunnen doen.
Je begint met statisch afstellen met behulp van de led die er in zit. Dat kan een paar graden schelen met het tijdstip wat je op de stroob ziet als hij draait.
Wil je de 123 (en ook de originele ontsteking) helemaal goed afstellen dan moet je dat doen bij de maximale vervroeging. Een motor gaat in de regel kapot bij hoge belasting en niet bij stationair draaien.
Bij het afstellen van de 123 moet je er ook rekening mee houden dat de elektronica tijd nodig heeft om te rekenen en dat de onsteking moet draaien om fase correcties en zo te kunnen doen.
Je begint met statisch afstellen met behulp van de led die er in zit. Dat kan een paar graden schelen met het tijdstip wat je op de stroob ziet als hij draait.
Wil je de 123 (en ook de originele ontsteking) helemaal goed afstellen dan moet je dat doen bij de maximale vervroeging. Een motor gaat in de regel kapot bij hoge belasting en niet bij stationair draaien.