Beste Thesis vrienden,
Even een verslagje ter leringh ende vermaeck van een bijzondere ervaring met de door ons zo geliefde (en soms verguisde) Thesis.
Deze auto blijkt geheel voor zich zelf te kunnen beginnen. Toen ik onlangs op een koude regenachtige dag het huis verliet en de naar de Thesis liep, hoorde ik van een afstandje reeds een vreemd geluid: de ventilator van het koelwater was aan het draaien! En dit terwijl de auto een week niet gebruikt was en er nog geen sleutel in het contact gestoken was. Gelukkig bleek dit nog niet lang aan de gang te zijn, want ik kon hem nog gewoon starten.
Na een rit van twee uur onder regenachtige omstandigheden, die verder prima verliep, sloot ik de Thesis af zonder verdere verschijnselen. Na een paar minuten herkende ik vanuit het huis waar ik op visite was het kenmerkende alarmgeluid van mijn auto. Buiten bleek dat de Thesis voor zichzelf begonnen was: het alarm stond te loeien, de verlichting voor en achter was gaan branden, de radio speelde en de Connect was ook reeds opgestart. Zonder dat de portieren geopend waren en er een sleutel aan te pas kwam! Thesis gestart en een rondje gereden, in de hoop dat die zich zou resetten, leverde niets op. Na vijf minuten binnen te zijn, weer hetzelfde liedje. Dan maar de accu losgekoppeld, om met een gerust hart het feest te kunnen vervolgen.
Afijn, eenmaal thuis, de volgende dag vele uren besteed om natte stekkers, slechte contacten of (door steenmarters?) aangevreten kabelbomen op te sporen. Helaas geen van dit al.
Naar een dealer gereden, die tevens een gebroken achterveer moest vervangen, die ook na enkele uren moest constateren dat hij er niet uitkwam.
Een paar dagen later, na een rit van een half uur die probleemloos verliep, de auto geparkeerd. Toen ik na een half uur terugkwam, wilde de Thesis niet starten. Er kwam een heel regiment aan veiligheidswaarschuwingen langs en gaf geen enkele sjoege. Een voorbijkomende automobilist gecharterd om met starterkabels te assisteren, maar de accu bleek niet het probleem te zijn.
Dus ten einde raad de auto af laten slepen naar een Fiat/ Lancia dealer in Roermond. Dat is pas een triest gezicht!
De volgende dag een blijmakend telefoontje: een goede monteur had binnen een uur het probleem gevonden en verholpen: het bleek een vrijwel gebroken massakabel te zijn tussen het motorblok en het chassis! Deze zit bij het linkervoorwiel, net buiten de omkasting.
Wellicht zinvol voor jullie, forumleden, om dit onderdeel te inspecteren en preventief te vervangen? Of was dit al bekend?
Groet en tot ziens op de Thesis-rijdersdag op 6 juni as.!
Maarten
Thesis die voor zichzelf begint
Thesis die voor zichzelf begint
Maarten (NL)
Thesis 2.4 Emblema Comfortronic 2004, Grigio Botticelli
Thesis 2.4 Emblema Comfortronic 2004, Grigio Botticelli
Re: Thesis die voor zichzelf begint
Hallo Maarten,
dat klopt! Dit aandachtspunt is al eens uitvoerig besproken op het Duitse forum. Meerdere Thesis rijders hadden hetzelfde euvel. Tot in Limburg!
dat klopt! Dit aandachtspunt is al eens uitvoerig besproken op het Duitse forum. Meerdere Thesis rijders hadden hetzelfde euvel. Tot in Limburg!
Arrivederci,
Hans Blok (NL) Kijk ook eens op: https://www.facebook.com/pages/Lancia-T ... 0685310636
Lancia Lybra 2.0 V5 20 v Comfortronic Baby blue 2000
Lancia Thesis 3.0 V6 24v Emblema Comfortronic (Antonella) Grigio Tiepolo 2002
Lancia Thesis 3.0 V6 24v Emblema Comfortronic (Emilia) Bi-Colore Grigio Tiepolo/Grigio Bottecelli 2006
Lancia Thesis 3.0 V6 24v Emblema Comfortronic (Guilia) Azzuro Dialogos 2003
Farsi notare, senza essere evidente
Mail to: LanciaThesisNetherlands@aol.com
Hans Blok (NL) Kijk ook eens op: https://www.facebook.com/pages/Lancia-T ... 0685310636
Lancia Thesis 3.0 V6 24v Emblema Comfortronic (Emilia) Bi-Colore Grigio Tiepolo/Grigio Bottecelli 2006
Goedendag allen,
Aangezien mijn duits niet al te best is vroeg ik mij af over welke massakabel het gaat. Dus wat de locatie is. En is die hetzelfde voor alle modellen van de thesis.
Aangezien mijn duits niet al te best is vroeg ik mij af over welke massakabel het gaat. Dus wat de locatie is. En is die hetzelfde voor alle modellen van de thesis.
zoals Maarten beschrijft in zijn bericht en voor zover bekend bij elk model hetzelfde.
Arrivederci,
Sorry,
bericht niet goed gelezen , dank je wel.
bericht niet goed gelezen , dank je wel.