Onderdelen 2.0: remklauw, veer voor, leiding druklager

Discussie en vraagbaak over Thesis
RalfB

Onderdelen 2.0: remklauw, veer voor, leiding druklager

Unread post by RalfB »

Heren/collega's,

Al eerder had ik mij hier op het forum voorgesteld, met een trots bericht over mijn nieuwe Thesis 2.0.

Inmiddels is die blijdschap enigszins getemperd. Vooral door de vele mankementen die mijn Thesis vertoont (ondanks het feit dat ik die bij een gerenommeerd bedrijf heb gekocht; helaas dus zonder garantie).

Een kleine lijst van de gebreken: veer rechtsvoor is gebroken, remklauw rechtsachter lekt, leiding naar/van koppelingscilinder is doorgeroest, speling op een fuseekogel voorzijde, stabilisatorstangen versleten, lekkage versnellingsbak, waterpomp lekt, distributieriem aan vervanging toe, en ga zo maar door.

Nu ben ik met het betreffende bedrijf bezig om een deel van het aankoopbedrag terug te halen (ik verwacht eigenlijk niet dat ze de handen uit de mouwen willen gaan steken), maar intussen moet ik wel verder.

Vandaar dat wil gaan kijken hoe ik met name aan de volgende onderdelen (nieuw of tweedehands) kan komen:
- veren voor (met name dus rechts)
- remklauw rechtsachter
- leiding naar de koppelingscilinder

Heeft iemand nog iets liggen (tweedehands)? Of tips waar ik tegen een redelijke prijs een en ander nieuw kan bestellen?

Mvg
RalfB
inc10521

Re: Onderdelen 2.0: remklauw, veer voor, leiding druklager

Unread post by inc10521 »

Je kan altijd een prijsopgave van deze onderdelen vragen bij tuynder :-)
Deze zijn over het algemeen zeer schappelijk.
[img]http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... _Small.jpg[/img]
*
*
M e t - e e n - T h e s i s - w o r d t - r i j d e n - r e i z e n :)
_______________________________________________________________________________________________
Thesis 2.4 JTD 20V Elegante '07 172.000 | 690A grigio rossini | 401 Natur Poltrona
Ex.Thesis 2.4 JTD 20V Emblema '03 403.000 | 678 grigio cellini | 410 Tabacco Poltrona
Ex. Kappa 2.4 TDS LS '95 429.000km | Donkerblauw Metalic | Blauw Velours
Ex. Kappa 2.4 TDS LS '95 187.000 | Antraciet Metalic | Blauw Alcantara
Ex. Kappa 2.4 20V LS '96 473.300 | Groen Metalic | Geel Poltrona
Ex. Kappa 2.4 JTD LS '00 412.300km | Zwart Metalic | 615 Beige Alcantara
karel

Unread post by karel »

Ik zou even goed nadenken voor je de versleten stabilisatorstang vervangt. Dat is een flinke klus en hoewel stabilisatorstangen kunnen breken, maar dat is zeldzaam; ze slijten zeker niet.

Wat wel aanleiding kan geven tot bijgeluiden is
1 stabilisatorstanglagers - rubberen bussen waarin de stabilisatorstang is bevestigd. Deze kunnen met de jaren wat uitlubberen en dan produceert de stang een karakteristiek krakend geluid als je bijvoorbeeld een verkeershobbel neemt. Hier moet je volgens mij mee leren leven, het is geen APK issue, en heeft geen enkele invloed op wegligging of veiligheid.
2 reactiestangetjes, één aan elk einde van de stabilisatorstang, die de stang verbinden met de onderste wieldraagarm. Ze bevatten een kogelgewicht waar door slijtage ruimte in kan ontstaan, en de bevestigingsbout van het stangetje kan op den duur speling ontwikkelen. In beide gevallen produceren ze een enorm kabaal, je denkt dat de ophanging compleet versleten is. Ook hier geen APK issue, en ook niet echt een veiligheids risico. Maar het geluid is toch wel zo hinderlijk dat ik ze heb laten vervangen (50 euro voor beide zijden = 2*25 euro).

Een lekkende remklauw zou ik niet eens naar kijken, onmiddellijk vervangen. Ik heb niet eerder gehoord dat een achterremklauw zo oud wordt dat hij gaat lekken. Meestal is de electrische aandrijving veel eerder aan de beurt. Je kunt in de handel alleen complete units krijgen (klauw met electrische actuator), 250 euro per kant.

Het loont trouwens zeker om de remvloeistof te wisselen. Dat een klauw intern door corrosie zo wordt aangetast dat hij gaat lekken, is nog te overzien, maar als je ABS apparaten moet gaan vervangen omdat de remolie te nat is geworden dan ben je echt aan de beurt. Het klinkt alsof de vorige eigenaar niet geloofde in tijdige vloeistofwisseling want het klinkt alsof je een vergelijkbaar probleem hebt met de koppeling-hydraulica.

Ik ben trouwens zeer skeptisch als het gaat om Thesis-kennis bij Fiat dealers. Ze hebben bij mij echt alleen ellende veroorzaakt. Ik zou een echte kenner inschakelen, Gerrit, of Halan.
RalfB

Unread post by RalfB »

Ja, dat is een goed idee, Gerrit inschakelen (hoewel ik 'm nog niet ken). Zijn email adres zal hier wel ergens op het forum staan, denk ik.

En dank voor de tips! Stabilisatorgebeuren laat ik dan nog even lekker zitten. Scheelt weer.
Post Reply

Return to “NL35 Thesis”