Eerste storing met de Thesis

Discussie en vraagbaak over Thesis
jos832

Re: Tweede storing met de Thesis

Unread post by jos832 »

Top!
Heb jullie toevallig n foto gemaakt?
lanciathema.nl

Unread post by lanciathema.nl »

Nee, geen foto, maar als je het wiel weghaalt zie je direct de rubberen hoes. Als je die loshaalt aan de bakzijde kijk je in de bedoelde homokieneet. Geen rocketscience. Zie plaatje.

Image
Attachments
thesis aandrijfassen.jpg
thesis aandrijfassen.jpg (32.62 KiB) Viewed 516 times
Een echt snelle auto valt stilstaand niet op!
Lancia Thema 8.32 SW op www.weblogs.lanciathema.nl
jos832

Unread post by jos832 »

Thx! Ga ik ook eens naar kijken want de mijne heeft dezelfde lichte symptonen!
lanciathema.nl

Nadere analyse leert mij het volgende:
- De aandrijfashoes was bij mijn Thesis al eens losgeweest, de klem was hergebruikt
- De afsluiting was hierdoor niet meer optimaal
- Het originele vet is relatief vloeibaar
- De ruimte rond de klem was erg vettig
- Door de slechte passing van de hergebruikte klem is het vet ertussenuit geglipt
- Het nieuwe vet is veel dikker en blijft hierdoor beter zitten
De reparatie is daardoor een verbetering. Ik denk dat het vet sinds de reparatie ook beter verdeeld is want er is echt geen trilling meer over. Ja een kleine vanwege mijn winterwielen waarvan er eentje gericht is en de ander eigenlijk ook zou moeten. Daardoor heb ik altijd iets trilling maar dat is maar een heel klein beetje. Straks weer lekker op de zomerwielen; die zijn 100% perfect!
jos832

Unread post by jos832 »

Je blijft leren!!!!
jos832

Unread post by jos832 »

Helaas was dit voor mij niet de oplossing van het trillen, of liever gezegd bokken, bij mijn Thesis.

Rechts voor zat er bij controle, echt veel speling op; kon met de hand duidelijk op en neer bewegen.
Geen vet of andere lekkage om de hoes te bekennen en de hoes en borgring waren nog in goede staat.
Geval van inlopen van de lagers en dus versleten!
Mioet dus vervangen worden en dat is helaas min. €uro 800 aan onderdelen voor de 2 elementen.
Eerst maar de ene kant doen en hopen dat de andere kant nog blijft doordraaien!
lanciathema.nl

Re: Derde storing met de Thesis

Opeens krijgt mijn Thesis er zin in. Zit ik 's ochtends in pak klaar om weg te rijden, wil de handrem er aan één zijde niet vanaf! Nu denk ik, als ik het maar lang genoeg probeer pakt hij vast wel. Maar nee. Het lukt niet. De Wegenwacht gebeld. Ik had geen zin in vieze handen. Hij gelukkig wel. Hij demonteerde het motortje voor me en nadat ik de handrem aan de andere kant los had, heb ik de stekker van de unit rechtsachter losgemaakt zodat er geen spanning meer op staat. Het motortje opgebonden in de wielkast en zo de dag toch nog kunnen werken. Helaas deed de cruise control het niet meer en verschenen er dreigende meldingen dat ik toch echt naar de garage moest.
Bij de Thesis groothandel keek ik mijn ogen weer uit. Ik kon kiezen en nam voor de zekerheid en hele klauw mee. Thuis het motortje voorzichtig gedemonteerd. Toch een torx boutje afgebroken. Maar het motortje kwam los. Na enig gefriemel met het rubberen afdichtringetje en nadat ik alles netjes had schoongemaakt en ingevet en deels gerepareerd (je ook deze behuizing was gescheurd) kon ik alles weer monteren en testen. Na een paar keer heen en weer verdween de EPB melding en was alles weer normaal!
lanciathema.nl

Re: Vierde storing met de Thesis

Had ik al gezegd dat de Thesis er blijkbaar zin in heeft om vertroeteld te worden? Vanochtend startte hij normaal en zo rond het punt op de snelweg dat de LPG erop gaat gebeurde er van alles. Het lampje van de installatie gaf aan dat hij overging naar LPG maar daarna smoorde de motor en gingen allerlei lampjes branden (ESP, Motormanagement aha! daar is hij weer) en schakelde hij weer terug naar benzine. Dat ging zo een tijdje door totdat ik hem definitief op benzine zette. Helaas naar Amsterdam op benzine dus!
Opvallend was dat ik geen klikje uit de tank hoorde, hij kreeg dus gewoon geen gas. Bij een BRC installatie kan het veel oorzaken hebben maar je moet het eerst in de zekeringen zoeken. Op mijn werk dus nog even met een lamp in de motorruimte geschenen, maar helaas, ik trof geen zekeringen aan. Dus weer op benzine naar huis. Wel even een afspraak gemaakt met een LPG station om woensdag langs te komen.
Vanavond heb toch maar de zoektocht voortgezet. Ondanks de hagel die mijn plezier wilde verstoren vond ik de zekeringen achter de wielkuip, onder de koplamp. Die zekeringen zagen er brandschoon uit. Zaten netjes waterdicht verpakt. Geen probleem daar. Een naastgelegen relais had het wat minder fijn. Zwaar aangetast door het weer brak er zelfs een aansluiting af toen ik de stekker loshaalde! Fout gevonden? Ja! Nadat ik een ander relais gemonteerd had en de stekker zo goed en kwaad als het ging had schoongekregen, startte de auto makkelijk en daarna liep hij weer op LPG.
Wat zou de Thesis morgen in petto hebben? Ik moet echt naar Arnhem en dan door naar Amsterdam.....
johnbosch

Unread post by johnbosch »

Beste Lanciathema.nl

Ik zag in uw bericht staan "Bij de Thesis groothandel keek ik mijn ogen weer uit."

Welke groothanden bedoelt U hiermee, ik ben benieuwd.

Met vriendelijke groet,

John Bosch
jos832

Unread post by jos832 »

Zo bouw je nog eens n hechte relatie met haar op
Post Reply

Return to “NL35 Thesis”