Een van Nederlands bekendste autojournalisten Wim Oude Weernink sprak op de nieuwjaarsvergadering van Lancia o.m. : "Voor de klassieke Lancia modellen is inmiddels een zeer grote belangstelling wereldwijd vergelijkbaar met Ferrari en Masarati modellen. Sommige Lancia modellen ontstijgen de hobbyïst, zoals de Aurelia Spyder waarvoor zomaar $1.000.000 wordt neergeteld. Het wordt dan ook tijd om moderne klassiekers, zoals de Kappa Coupé te gaan koesteren en voor de volgende generatie te bewaren". Een andere Lancia goeroe, Leo Arendse uit Duiven sprak zich in woorden van gelijke strekking uit; hij meldde in het februari nummer van Corsa Italia, "dat de Coupe een echte liefhebbersauto gaat worden waar mensen bewust naar op zoek gaan" Ook in de Duitse vakbladen wordt melding gemaakt dat de meeste Kappa Coupe Turbo's al in de handen van de liefhebbers zijn terechtgekomen. En inderdaad, indien men op zoek gaat naar de vijfcylinder Kappa Coupe Turbo, zoals ik de laatste vijf maanden heb gedaan, treft men er nog maar een paar in de markt, en wel ongeveer tien stuks. Vraag is, hoe is dat te verklaren ?
Als je bedenkt dat de produktie van de Kappa Coupe op 3.000 stuks per jaar was geraamd en dat er tussen de annoncering in 1997 en 2000 slechts 3226 gebouwd werden, dan zou elke autofabrikant kunnen spreken van een marketing echec. Was deze coupe te buitengewoon of te duur? In alle waarschijnlijkheid beide. Toch had ik het geluk twee maanden geleden een nauwelijks bereden Kappa Coupe Turbo 20V in Zuid-Italie bij een Lancia dealer te vinden, die zijn bakens naar BMW had verzet. Ik kocht mijn tweede Coupe Turbo omdat ik de twintig kleps vijf cylinder turbo motor een geweldenaar vind en mijn ervaringen met mijn eerste Coupe turbo fantastisch zijn. Dat de Kappa Coupe in die jaren zo weinig verkocht werd heeft als bijzondere consequentie dat het nu al een zeldzame wagen geworden is.
Zoals gezegd zijn er totaal 3226 Coupe's gebouwd, echter slechts 320 met de vijf cylinder Turbo 20V motor en zoals gezegd, deze Turbo's 'drogen op' De Turbo 20V is een Coupe van de tweede generatie (MKII) waarin een behoorlijk aantal verbeteringen vanaf model 1998 zijn doorgevoerd. De Coupe is met deze Turbo 20V motor verreweg de snelste (0-100:7,2 sec, top 244km/h), de meest soepele, comfortabele en zuinigst (bijna 1:10) rijdende van alle Coupes en daarmee ook de meest begeerde. Zelfs de prijzen van de eerste generatie Coupe -Turbo's (met de 2-liter Turbo 16-kleps (205pk) Delta Integrale motor uit 1997) schieten omhoog. Op de volgende websites zijn de tien Coupe Turbo's te vinden: www.trovit.it, www.automobile.it, www.autoscout24.it, www.subito.it, easyavvisi.it, www.mobile.de. Natuurlijk is dit een momentopname, ik zal er wel eentje ergens missen.
De Coupe Turbo 20V is een Grand Tourismo puur sang, volgens Lancia ontwikkeld om lange afstanden snel en met hoog comfort af te leggen met een ingetogen carrosserie. De geweldige afwerking van de Coupe komt omdat elk model met de hand werd gebouwd door carrosseriebouwer Maggiora. Dit bedrijf werd opgericht in 1925 en kwam in 2003 in financiele problemen. Daar zijn o.a. de Maseratie Mistral, de Tomaso Mangusta, de Alfa Romeo 2000 Touring en de Delta Integrale gebouwd. De kwaliteit van de kappa is reeds bewezen. Er rijden nu benzine en diesels rond met meer dan 500k km op de teller, bij goed onderhoud is dat volkomen realistisch. De met de hand gebouwde Coupe's hebben een kortere wielbasis en zijn veel stijver en stiller dan de sedans en SW's. Daarnaast zijn de Coupes ook nog eens uitstekend gegalvaniseerd.
De Coupe met de Turbo-20V vijfcylinder motor is werkelijk supersnel; De motor levert 220 pk en produceert een koppel van 310 nm (top 244km, 0-100 in 7.2 sec). De motor is zuinig, op benzine bijna 1:10, op LPG 1: 9, het olieverbruik is 1:5000. De Cw waarde is 0.31. In de 5e versnelling is de Coupe in accelleratie tussen 120 en 200 km nauwelijks bij te houden en helemaal niet, wanneer het de berg op gaat. Met een gewicht van 1500 kg is de Coupe ca. 500 kg lichter dan bv een nieuwe Duitse V8 en dat is, ondanks haar iets mindere pk's, soms pijnlijk voor het ego van de Duitse V8 rijder. Via http:www.automobile-catalog.com is de volledige performance & economy analysis van de Coupe Turbo 20V te vinden.
Vorig jaar werd een nieuw Vialle LPi systeem ingebouwd; de Lpg wordt vloeibaar via injectoren met 5 bar ingespoten en door de overgang van vloeistof naar gas wordt warmte onttrokken aan het inlaatspruitstuk. Door de optimale vulling die hierdoor ontstaat is de performance van Lpi (RON110) gelijk of zelfs beter dan die van benzine (RON95). De motor is uitstekend geschikt voor LPG gebruik en wordt veelvuldig toegepast; er zit nog een grote overwaarde aan capaciteit in. Er wordt overigens op circuits geraced vanwege dit concept LPi systeem en het hoge RON gehalte.
De jaren in mijn bezit heb ik gestreefd de Coupe in nieuwstaat te houden. Dat was op zich geen probleem omdat er nog voldoende onderdelen beschikbaar zijn. Recent is een nieuwe koppelingsgroep, distributieriem met waterpomp, V-snaar met spanner en een nieuw stuurhuis geinstalleerd. De Garrett T28 turbo is vernieuwd en gelijk geupgraded van een 270 naar een betere 360 graden axiaallagering. Dit zijn op zich normale onderhoudszaken, die bij deze km stand horen.
Daarnaast is veel preventief onderhoud uitgevoerd w.o.het vernieuwen van de drijfstanglagers met verbeterde oliegeleiding, nieuwe Lambda, het vervangen van de rem- en versnellingsbakolie, het cleanen en opnieuw van filters voorzien van de Bosch injectoren. Ook beide (sahara) alcantara voorstoelen zijn vernieuwd en de carrosserie is door een professional gepolitourd, alle krasjes en deukjes zijn weggewerkt. De auto toont als nieuw. De km stand is 246k, dat is niet weinig, maar ook niet veel. De auto is niet getuned of gechipped en staat elke winter in de winterstalling.
De vijfcylinder Coupe Turbo met 20 kleppen is een fantastische en supersnelle wagen met een verhaal, inspirerend en uit een bijzondere stal. Lancia is zeven keer wereldkampioen rally geweest en sporen van dit nabije verleden zijn in de Coupe terug te vinden. Dat Lancia de Coupe in die jaren niet goed heeft kunnen of weten te verkopen maakt deze wagen alleen maar exclusiever. Tel de marktvraag naar de Coupe turbo daar nog eens bij dan zullen de hierboven vermelde uitspraken van de journalisten en goeroe's in de toekomst een profetische waarde krijgen.
Tot slot, de prijs, daar worden liefhebbers het altijd over eens.
Mijn eerste Coupe Turbo 20V is te koop, bel me op en ik toon deze met plezier.
Cordiali saluti
Gerrit Robbers
0646005086
Bijlage : 1
KAPPA COUPE TURBO : OP KRUISPUNT VAN ZELDZAAM?
KAPPA COUPE TURBO : OP KRUISPUNT VAN ZELDZAAM?
- Attachments
-
- lancia kappa coupe onderhoud.xlsx
- (209.75 KiB) Downloaded 37 times
-
- lancia kappa coupe specs & perf. data review.pdf
- (207.13 KiB) Downloaded 34 times
-
- kc back.jpg (209.09 KiB) Viewed 442 times
-
- step0000 (2).jpg (146.71 KiB) Viewed 442 times
-
- kc 11-xvk-2.jpg (129.18 KiB) Viewed 442 times
Re: te koop k Coupe turbo 20v 1998
Gefeliciteerd Gerrit met je nw Kc.
Zal toch wel een paar jaartjes oud zijn .
Jij bent tevreden over een vialle lpi ,ik heb in mijn Kc een Prins lpg gemonteerd,welke mij zeer goed bevalt.
Zal toch wel een paar jaartjes oud zijn .
Jij bent tevreden over een vialle lpi ,ik heb in mijn Kc een Prins lpg gemonteerd,welke mij zeer goed bevalt.
Lancia Delta 3 en Fulvia Zagato 1401 `72 , ex.(Kappa coupe 2.4 enYpsilon 2002 .Fulvia coupe, berline, beta coupe ,beta spider , 2000 coupe ,Delta hpe1999)
Re: te koop k Coupe turbo 20v 1998 onderhoudslijst
Koos Schreef:
-------------------------------------------------------
> Gefeliciteerd Gerrit met je nw Kc.
> Zal toch wel een paar jaartjes oud zijn .
> Jij bent tevreden over een vialle lpi ,ik heb in
> mijn Kc een Prins lpg gemonteerd,welke mij zeer
> goed bevalt.
Dank voor de felicitatie. Hij is inderdaad al enige jaartjes oud (1999).
Bijgesloten tref je een lijst aan met alle uitgevoerde reparaties en preventief onderhoud aan de kC van de laatste drie jaar. Dit geeft een aardig inzicht in de status van de wagen.
De foto's kreeg ik niet klein genoeg, die stuur ik graag toe.
Cordiali saluti!
Gerrit Robbers
-------------------------------------------------------
> Gefeliciteerd Gerrit met je nw Kc.
> Zal toch wel een paar jaartjes oud zijn .
> Jij bent tevreden over een vialle lpi ,ik heb in
> mijn Kc een Prins lpg gemonteerd,welke mij zeer
> goed bevalt.
Dank voor de felicitatie. Hij is inderdaad al enige jaartjes oud (1999).
Bijgesloten tref je een lijst aan met alle uitgevoerde reparaties en preventief onderhoud aan de kC van de laatste drie jaar. Dit geeft een aardig inzicht in de status van de wagen.
De foto's kreeg ik niet klein genoeg, die stuur ik graag toe.
Cordiali saluti!
Gerrit Robbers
- Attachments
-
- lancia kappa coupe onderhoud.xlsx
- (209.75 KiB) Downloaded 33 times
-
- kappacoupe italie.jpg (219.41 KiB) Viewed 442 times