Aankooptips Lancia Thesis

Discussie en vraagbaak over Thesis
Constantijn

Aankooptips Lancia Thesis

Unread post by Constantijn »

Heren, Dames,

Nadat ik ruim een jaar geleden afscheid heb genomen van mijn leaseauto (Ford Focus, niet zo spannend) ben ik rustig een speurtocht begonnen naar een auto die voldoet aan mijn eisen en vragen. Ik rij weinig kilometers (ik doe het al een jaar zonder auto, met greenwheels en huurauto's) en zou een auto alleen gebruiken voor grote afstanden, vakanties en familiebezoek (alle familie woond 110km+ van mijn adres). Het grootste deel van de tijd staat de auto dus stil. Hiervoor wil ik een garage huren.

Goed de speurtocht dus. Ik ga weinig kilometers rijden, dus een benzine versie ligt voor de hand. Inmiddels is er een shortlist gemaakt van gegadigden die steeds wisselen van koppositie. Op dit moment staat de Lancia Thesis duidelijk op 1. Daaronder andere auto's zoals de Citroën C6, Rover 75. Alfa 159 of 166...

Ik heb in mijn woonplaats een Lancia Thesis te koop zien staan (http://ww3.autoscout24.nl/classified/26 ... asrc=st|as). De kilometerstand is erg aantrekkelijk (maar 99 duizend). Mijn laatste echt eigen auto was een Citroën Xantia Activa van storingen ben ik dus niet bang. Toch is dat de reden waarom ik nu dit topic op het forum start: ik heb inmiddels twee kinderen, daarmee wil ik liever niet langs de kant van de weg komen te staan. Zou iemand mij kunnen voorzien van een antwoord op de volgende vragen:

- Het gaat hier om een model uit 2002. Dat zijn de eersten. Zijn die dan ook het storingsgevoeligst? Of is dat verholpen met softwareupdates? Hoe kun je zien dat de auto die gehad heeft?
- Welke motor is beter, de 3000 of de 3200 zescylinder?
- Ik heb op internet gevonden dat de rubbers van de nummerplaat nog wel eens willen lekken, met gevolgen voor de tweede accu achterin. Zijn er nog andere bekende euvels waar ik op kan letten?
- zijn er tips voor tijdens de proefrit?

Ik ben gisteren even wezen kijken bij de auto. Hij zag opzich netjes uit. Een paar dutten van hagelschade in het dak, het bakje links voor de bestuurder zit niet helemaal lekker (als je trekt trek je 'm er helemaal uit), dutsje in het chromenkapje van de sproeier van de linker koplamp, miniscule blaasjes op de motorkap (vijf ofzo) evenals op de grill, de luidsprekerkap van de linkervoordeur was met kit gerepareerd, lichte afbladdering van de vernislaag op de rechtervoordeur bij het raam, maar verder maakte de auto een smetteloze indruk. Ik heb niet de sleutels vastgehouden, dus of alle electrische zaken het ook daadwerkelijk doen weet ik niet... Het verhaal van de verkoper was dat hij de auto ooit bij een deal met een plaatselijke chryslerdealer (de showroam stond inderdaad vol met auto's van dat merk) erbij moest kopen. Hij had al twee jaar bij de chryslerdealer in de showroam gestaan voor meer dan 9000 euro, maar was nooit verkocht. Het onderhoudsboekje liet geen stempels zien, alleen die van de afleverende dealer in 2002 (Zeist). Op de motor zat een stikker dat de distributieriem was vervangen bij 79000+ km. Ook de motorruimte zag er netjes en verzorgd uit.

Aan een bedrag van 5000 euro kun je je eigenlijk geen buil vallen natuurlijk, maar als de boodschap is dat de eerste serie slecht is geweest en moet blijven staan, dan kijk ik liever verder en investeer op den duur liever het dubbele in een eventuele betere, met nog minder kans op vluchtstrookmomenten... Er aan toegevoegd: de vragen zijn erg rationeel maar eigenlijk ben ik al verliefd...
de Wit

Re: Aankooptips Lancia Thesis

Unread post by de Wit »

Voor wat het waard is (ik ben geen Thesis eigenaar) maar ik zou ofwel stevig onderhandelen op de prijs of hem laten staan. Een niet afgetekend boekje is in mijn ogen al reden voor argwaan (heeft er uberhaupt ooit een gekwalificeerde monteur aangezeten) bij een gevoelige dame als een Thesis (bomvol electronica welke hypergevoelig is voor fluctuaties in het stroomcircuit!) .

Blaasjes op de motorkap is volgens dit forum een vaker voorkomend probleem , onderhuids roest .. Een reparatie voer je niet met kit uit in een auto van 30k+ euro nieuw dus ikzelf zou er voor weglopen.

Ja, bij de nummerplaat wil er wel eens water naar binnen lopen met een natte kofferbak als gevolg... Ook het achterlicht wil wel eens uitvallen door corrosie ...

Al met al , ikzelf wordt op basis van de info die je nu geeft niet erg enthousiast.
Ex-eigenaar 09-JR-DT , moderator Thesis en Lybra forum

http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... ybra_1.jpg
lanciathema.nl

Unread post by lanciathema.nl »

Er is maar 1 goede tip. Neem een kenner mee. Zoals je vaak ziet hier begint de ellende vaak na aankoop. Liefde maakt blind. Ik heb een goede koop gedaan. Maar velen hebben spijt. De auto's zijn echt geweldig en zitten ook heel goed in elkaar. Ik krijg bijna dagelijks complimenten. De dealer weet zich echter nauwelijks raad en kan goed rekeningen schrijven. Er is zoveel aanbod. Kijk dus rond en ga rijden. Geen meldingen is al een goed begin. Daarna roest op de subframes en dan ook nog de staat van de bak. Genoeg te controleren en genoeg om je voor achter de oren te krabben.

Oh ja, ik rijd ook een eerste serie 3.0 V6 op lpg. Ik doe 50.000 per jaar en onderhoud en poetsen staat niet hoog op mijn lijstje. Toch is hij prachtig en doet hij het vrijwel altijd. Wellicht omdat ik hem ook nog eens op zijn donder geef. Bij mij gaat de toerenteller regelmatig in het rood!
Een echt snelle auto valt stilstaand niet op!
Lancia Thema 8.32 SW op www.weblogs.lanciathema.nl
jos832

Unread post by jos832 »

Kan alleen maar Lanciathema.nl gelijk geven!
1- neem een expert mee!
2 - zorg dat t onderhoud bekent is
3 - geen storingen op t display is een heellllll goed begin!

Succes.

Jos
karel

Unread post by karel »

ik sluit me bij de vorige sprekers aan (let op subchassis, EPB's,vocht onder reservewiel, etc.) met de volgende toevoegingen:

we noemen hier mogelijke narigheid met heel verschillend kostenconsequenties. Om je een idee te geven:

EPB per kant plus montage 250
Connect laser unit 250
Lekkage nummerbordplaat achter 250 (maar voor 10 euro en betere kwaliteit zelf te doen - dealers zetten er een nieuwe pakking in en dan ben je drie jaar later weer aan de beurt)
Door vocht beschadigde boordcomputers vanaf 500 per stuk
Subchassis 2000 +
Koplamp niveaucorrectie foutmeldingen worden meestal veroorzaakt door achteras sensor of sensorstang - met een druppeltje olie kun je weer 60.000 km vooruit.
Weigerende deurcontacten achter - dure reparatie, een druppeltje kruipolie en dan een paar dagen wachten houdt de mijne nu 400.000 km gangbaar.
Niet soepel schakelende automaat altijd eerst laten spoelen (400?) voor je eraan gaat sleutelen voor vanaf 1000 euro (alleen kleppenblok)

Weigerende parkeersensoren zijn vaak met een druppeltje lak goed, duurzaam en gratis te repareren als je weet om welke sensor het gaat (meestal is het een oppervlakkige kras of steenslag die problemen veroorzaakt).

Verder zou ik voor een dieselversie gaan, maar dat is persoonlijk. Het break-evenpunt ligt bij een afgeschreven auto veel lager dan bij een nieuwe, ik ben weg van de probleemloze betrouwbaarheid van de 2.4 diesel, en hij gaat ook 240 km/u als je haast hebt.

Succes
gerrit

Unread post by gerrit »

ik ken de auto al jaren kon hem voor de helf kopen en bewust niet gedaan
Rino

Unread post by Rino »

Constantijn, die erg aantrekkelijke kilometerstand is voor mij het meest verontrustend. Ofwel werd er met de teller geknoeid ofwel heeft de auto te weinig gereden. Beide zorgwekkend.
Een paard die dagelijks rent rent het best.
Rino
Constantijn

Vertel...
Constantijn

Dank jullie allemaal wel overigens voor de reacties. Hier heb ik veel aan tijdens de verdere speurtocht....
jos832

Unread post by jos832 »

Kijk anders eens naar deze!
Ken ik niet maar lijkt heel behoorlijk.

http://www.autocentrumboots.nl/autoverkoop/occasions
Post Reply

Return to “NL35 Thesis”