Goedemorgen collega-Thesis eigenaren! Sinds kort ben ik ook in het bezit van zo'n prachtig vormgegeven bolide en ik ben daarom maar meteen lid geworden van dit forum, ook al omdat ik meteen veel vragen had over deze auto en zag dat dit forum daarvoor veel houvast biedt.
Mijn naam is RalfB en - voor wie het interesseert - ik heb voor deze auto gekozen omdat :
1. ik het een gracieuze verschijning vind in het straatbeeld
2. ik een grote voorkeur heb voor zeldzame auto's (en ook weet dat zeldzaamheid zijn prijs heeft)
3. ik 'm eigenlijk wel 'gespierd' en potent vind rijden (turbo doet lekker zijn werk).
Het is een 2.0 Turbo. Ik heb 'm gekocht via een gerenommeerde Fiat/Alfa/Lancia-dealer. Niet zomaar een garage dus, en dat heb ik opzettelijk gedaan, omdat ik er zeker van wilde zijn dat ik geen auto met allerlei onderhuidse ziekten in het bezit zou krijgen. Niettemin is mijn nieuwe aanwinst behept met toch wat typische Thesis-eigenaardigheden. En die wil ik graag aan dit forum voorleggen voordat ik de auto weer terugstuur naar de dealer-vrienden voor een hernieuwde poging om 'm in concours-staat te krijgen. Met andere woorden: de experts daar gaan 'm nog eens onder handen nemen en ik geef ze graag nog wat advies mee. Wie weet heeft er iemand een tip of suggestie.
Wat mankeert de auto:
- Steeds terugkerende (vaak ogenschijnlijk erg willekeurige) foutmeldingen. Van motormanagementlampjes tot Skyhook-meldingen, ESP, foutmeldingen over Theft-attempt, kofferbak open etc. Elke rit is er wel eentje. Verdwijnen vaak even snel als ze gekomen zijn (na herstarten), maar soms blijven ze en dan leidt het tot noodloop en moet ik ze laten wissen (tijd, geld, etc)
- Water in de kofferbak
- Parkeersensoren werken wel en soms weer niet (alleen maar 1 piep dan)
- Electronisch deel deurhendel links achter werkt niet
- Roest aan de randen van de motorkap (beginnend en lokaal nog)
Ik heb de diverse threads op dit forum doorgeplozen en dit is wat ik aan mogelijke oplossingen tegenkom.
- Storingen: kijken naar kabelboom links voor bij de motor. Bedrading is te krap daar. Bekijken op draadbreuken en omwikkelen om doorschuren tegen te gaan; ook de stekkers bekijken verderop in het motordeel. Idem stekkers passagiersstoel voor, zowel aan de zijkant als onder de mat (iets met een rubberdop en vocht daar).
Verder nog zwakke plekken of andere oorzaken voor deze foutcode epilepsie-aanvallen?
- Water in de kofferbak: pakking achter de kentekenplaathouder waarschijnlijk kapot. Klopt?
- Parkeersensoren: draadbreuk (misschien ter hoogte van bovengenoemde pakking). Andere suggesties?
- Deurhendel: WD-40 inspuiten. En anders vervangen.
- Roest: behandelen.Geen andere oplossing waarschijnlijk.
Graag hoor ik jullie mening!
Nieuwe eigenaar Thesis 2.0 Turbo
Re: Nieuwe eigenaar Thesis 2.0 Turbo
Puntje 1 kan ook de accu in de koferbak zijn.
Puntje 2 , typische Thesis klacht inderdaad
puntje 3 , zie puntje 1 maar kan ook kabelbreukje zijn
punten 4 en 5 had je zelf al gevonden
Veel rijplezier toegewenst, wat de accu in de kofferbak betreft , een gel-accu schijnt minder problemen te geven.
Puntje 2 , typische Thesis klacht inderdaad
puntje 3 , zie puntje 1 maar kan ook kabelbreukje zijn
punten 4 en 5 had je zelf al gevonden

Veel rijplezier toegewenst, wat de accu in de kofferbak betreft , een gel-accu schijnt minder problemen te geven.
Ex-eigenaar 09-JR-DT , moderator Thesis en Lybra forum
http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... ybra_1.jpg
Hoi,
Dank je voor je advies. Ik ga op zoek naar zo'n gelaccu dan. Kan de accu dus eventueel de veroorzaker zijn van de genoemde problematiek, of noem je de gelaccu vooral in verband met het voorkomen van andere problematiek, zoals het uitvallen van het linkerachterlicht (want dat las ik ook ergens in een thread).
Dank je voor je advies. Ik ga op zoek naar zo'n gelaccu dan. Kan de accu dus eventueel de veroorzaker zijn van de genoemde problematiek, of noem je de gelaccu vooral in verband met het voorkomen van andere problematiek, zoals het uitvallen van het linkerachterlicht (want dat las ik ook ergens in een thread).
Gelaccu houdt spanning beter vast. Lichten zijn vaak corrosie (oorzaak vermoedelijk gasvorming dat invreet op de printsporen).
Ex-eigenaar 09-JR-DT , moderator Thesis en Lybra forum
beste Ralf...
welkom op dit forum en hopelijk geniet je ook net zo van de thesis als wij doen. Je kunt naast je vragen natuurlijk ook altijd je ideeën met ons delen.
Kijk ook even op het forum naar de thesis-evenementen (Juni in NL, september in DE): altijd zeer de moeite waard!
welkom op dit forum en hopelijk geniet je ook net zo van de thesis als wij doen. Je kunt naast je vragen natuurlijk ook altijd je ideeën met ons delen.
Kijk ook even op het forum naar de thesis-evenementen (Juni in NL, september in DE): altijd zeer de moeite waard!
Gergely
driving a thesis... what else...
| 2005 | 3.2V6 24V | Comfortronic | Emblema | ext 472 Odyssea | int 410 Tobacco Pelle Poltrona Frau |
eerder: | 2004 | 2.4JTD 20V | Comfortronic | Emblema | ext 657 Grigio Tiepolo | int 502 Beige Pelle | 330000km
.
| 2005 | 3.2V6 24V | Comfortronic | Emblema | ext 472 Odyssea | int 410 Tobacco Pelle Poltrona Frau |
eerder: | 2004 | 2.4JTD 20V | Comfortronic | Emblema | ext 657 Grigio Tiepolo | int 502 Beige Pelle | 330000km
.
Hoi. Ja, ik heb al gezien dat er verschillende evenementen zijn. Lijkt me aardig eens met andere Thesis-eigenaren kennis te maken. Maar ga nu eerst de auto eens helemaal in orde te maken. En ik begin met de tip om er een nieuwe accu in te zetten. Dank daarvoor.
Hallo,
misschien beter het bijkomende accu rechts in de kofferbak ook gelijk vervangen. Vind je hier : http://www.electroweb.nl/N_frame.html?h ... troweb.nl/
Loodaccu
Voltage: 12 Volt
Capaciteit: 2 Ah
Afm.: 178X34X66 mm
Succes, Rino
misschien beter het bijkomende accu rechts in de kofferbak ook gelijk vervangen. Vind je hier : http://www.electroweb.nl/N_frame.html?h ... troweb.nl/
Loodaccu
Voltage: 12 Volt
Capaciteit: 2 Ah
Afm.: 178X34X66 mm
Succes, Rino
oh ja... als je de ingebouwde telefoon wilt gebruiken, ben je helaas aangewezen op het KPN netwerk: zij zijn nog de enige provider in NL die nog gsm diensten leveren in deze lage band..
Elders op dit NL35 forum is een thread te vinden.
Elders op dit NL35 forum is een thread te vinden.
Gergely
.
.
we missen alleen nog een mooie foto...

Gergely
.
.
Heren. Dank voor alle tips. Foto's ga ik morgen even maken. Kijken of ik die dan aan mijn profiel kan toevoegen.
Overigens heb ik op aanraden van Thesis-collega De Wit (sorry, ik weet je voornaam niet) vandaag nog even naar mijn accu gekeken. Daarvoor moest ik mijn auto op een lichter plekje zetten. Echter, de Thesis wilde niet starten. Duidelijk een weigerachtige accu. Kofferdeksel geopend, oude accu eruitgehaald, en wat bleek: zat er een 70 A accu in. Die dus bovendien zijn beste tijd gehad had. Kortom, nieuwe 100 A accu gehaald (Varta Silver - is dat een AGM?), gemonteerd, en hups, weg waren alle codes. Lange proefrit gemaakt, maar de zaak bleef codevrij. Kortom, dank u, collega De Wit, goed gezien.
Meteen maar even de motorkapranden met Rustycon ingesmeerd. Zodat nu het probleem van de lekkende achterbak overblijft, en die van de niet altijd functionerende parkeersensoren. Wat dus mogelijk met elkaar verband houdt.
Mijn vraag: kan ik die houder van het kenteken er makkelijk afschroeven? En dan gewoon Tessa tochtstrip er onder plakken? That's it?
Verder: waar zit die tweede accu eigenlijk precies? In het rechter verticale deel?
Als laatste: ik ben vandaag ook even onder de auto gekropen. Einddemper vertoont grote roestgaten (ik houd mijn hart vast voor het subframe) Het lijkt er echter op dat die demper uit een binnen- en een buitenkant bestaat. Klopt dat? Als ik een andere op de kop wil tikken, kan ik dan een gebruikte van elk willekeurig model nemen (diesel etc) of is deze demper voertuig specifiek?
Iemand trouwens tips hoe ik aan zo'n demper kan komen? Op Ebay zie ik niks.
Groet, Ralf
Overigens heb ik op aanraden van Thesis-collega De Wit (sorry, ik weet je voornaam niet) vandaag nog even naar mijn accu gekeken. Daarvoor moest ik mijn auto op een lichter plekje zetten. Echter, de Thesis wilde niet starten. Duidelijk een weigerachtige accu. Kofferdeksel geopend, oude accu eruitgehaald, en wat bleek: zat er een 70 A accu in. Die dus bovendien zijn beste tijd gehad had. Kortom, nieuwe 100 A accu gehaald (Varta Silver - is dat een AGM?), gemonteerd, en hups, weg waren alle codes. Lange proefrit gemaakt, maar de zaak bleef codevrij. Kortom, dank u, collega De Wit, goed gezien.
Meteen maar even de motorkapranden met Rustycon ingesmeerd. Zodat nu het probleem van de lekkende achterbak overblijft, en die van de niet altijd functionerende parkeersensoren. Wat dus mogelijk met elkaar verband houdt.
Mijn vraag: kan ik die houder van het kenteken er makkelijk afschroeven? En dan gewoon Tessa tochtstrip er onder plakken? That's it?
Verder: waar zit die tweede accu eigenlijk precies? In het rechter verticale deel?
Als laatste: ik ben vandaag ook even onder de auto gekropen. Einddemper vertoont grote roestgaten (ik houd mijn hart vast voor het subframe) Het lijkt er echter op dat die demper uit een binnen- en een buitenkant bestaat. Klopt dat? Als ik een andere op de kop wil tikken, kan ik dan een gebruikte van elk willekeurig model nemen (diesel etc) of is deze demper voertuig specifiek?
Iemand trouwens tips hoe ik aan zo'n demper kan komen? Op Ebay zie ik niks.
Groet, Ralf