Voorruit krijgt geen ventilatorlucht

Discussie en vraagbaak over Lybra
Dickamerica

Voorruit krijgt geen ventilatorlucht

Unread post by Dickamerica »

Ik heb een Intensa uit 2003 en het volgende probleem:

De voorruit krijgt zowat geen ventilator/kachel lucht meer;heel erg vervelend met dit weer..
verder functioneert alles,bedieningspaneel,warm/koud/airco etc.

Ik heb aan de rechterzijde van middenconsole tapijt weggehaald en dashboardkastje weggehaald en ziet 2 stelmotoren ipv 3;of de 3e zit flink verstopt?

In elk geval zitten er 2 schuin boven elkaar; de bovenste is van warm koud en de onderste beweegt als je de knoppen bedient van onder-midden-boven

dus dat lijkt te werken,maar er komt zowat geen lucht uit de openingen bij de voorruit ,ook niet op hoogste stand?

Zit er nog een 3e motor die iets bedient of kan er iets anders aan de hand zijn?

Ik zag wel dat de boel flink dichtgebouwd en onhandig zit;bij een Alfa 156 bijv is de boel stuk beter bereikbaar.

Wie weet raad?

Dick

Lybra Sw Intensa 2.4 jtd
Rosso Elena
rvj

Re: Voorruit krijgt geen ventilatorlucht

Unread post by rvj »

Hoi,

Heb precies dezelfde auto, alleen kleur zwart. Heb ook al 2x te maken gehad met hetzelfde probleem. Laatste keer vorige winter tijdens de lange rit naar de wintersport als de gehele kachelinstalatie lange tijd warm is. Je merkt het vooral aan de slechte ontwaseming. Na een tank en eetpauze was de auto weer afgekoeld en was het probleem weer weg, totdat auto weer een paar uur reed. Tijdens normaal woon werk verkeer heb ik geen last.

Het ligt waarschijnlijk aan de actuator. Er zitten er echt 3 aan de rechter kant. Makkelijkst is om het dasboardkastje uit te bouwen. Dan kun je er beter bij, maar nog steeds niet makkelijk. Ik kan me niet meer herinneren welke vd drie het is, maar dat is te testen dmv het ECC te bedienen en de betreffende actuator evt een zetje te geven als deze blijft hangen. Ik heb de betreffende uitgebouwd, gedemonteerd en beter gangbaar gemaakt dmv nieuw vet. Daarna ging het lang weer goed. Een nieuwe actuator is ook niet ontzettend duur.

Als dat niet werkt en de bedrading is ok, dan wacht ongetwijfeld de helse klus om het dashboard eruit te schroeven en alle bewegende delen van de kachelunit te controleren en smeren. Ik heb het idee dat door de jaren heen intern de boel aardig vervuild en daardoor de mechanismen minder lekker lopen. Ik vergeef het mijn auto na 440.000 km en 12 trouwe dienstjaren. 99% van de tijd blijft de klep nu werken.

succes met de klus. Je moet een kleine ratel en dop hebben. Ergens tussen 5,5 en 7 volgens mij.
Dickamerica

Hoi

dashboardkastje heb ik al eruit gehaald en ik zie 2 actuatoren schuin boven elkaar zitten;de bovenste is van warm/koud en de onderste zie ik bewegen als ik de knopjes bedien van onder-midden-boven.
Dus dat lijkt te werken.
De 3e zie ik dus niet;en die onderste die ik net aangeef is al zowat niet te demonteren door de ijzeren plaat die ervoor zit;die van warm/koud is er zo uit.....

Waar zit de ¨3e¨?

Als ik de ventilator vol aan zet op de voorruit,klinkt het ook of de lucht word tegengehouden dus zal er idd een klep niet goed bediend worden.

Het is erg lastig zo rijden met deze luchten,...
rvj

Unread post by rvj »

volgens eper zijn het er echt 3 aan die kant. Zie bijlage. goed kijken en evt met spiegeltje

Het kan zijn dat de actuator niet z'n volledige beweging kan maken. Het klopt wat je zegt dat er een klep blijft hangen. Hij blaast hard, maar de lucht wordt tegengehouden. Je kunt proberen met de hand het mechanisme te helpen als je het ECC bedient. Zo kun je zien of de actuator dan toch verder gaat. Dan weet je gelijk of die het is.

het is inderdaad haast niet te doen om ze los te krijgen. Creatief zijn met gereedschap, en je kunt proberen alleen het dopje en een kort verlengertje tussen je vingers te gebruiken zonder rateltje. De schroefjes zitten niet heel vast.
Attachments
lybra2.png
lybra2.png (30.4 KiB) Viewed 272 times
Dickamerica

dank je

ga vd week maar weer es hobbyen...
word vervolgd...
dickh

Unread post by dickh »

Links zit er ook nog één.
Het punt bij die airco-actuatoren is dat er een plastic pennetje (op de actuator) heen en weer schuift in een plastic gleufje (dat aan de betreffende klep vastzit). Daat stelletje ruwt in de loop der jaren op en gaat stroef schuiven. Het vermogen van het stappenmotortje in die actuatoren is zeer beperkt, waardoor het betreffende klepje niet of niet helemaal meer open/dicht gaat. Vaak is een spuitje WD40 of een likje vaseline op het pennetje genoeg om er weer jaren tegen te kunnen.

B)-
Dick
Lancia Lybra SW 2.4 JTD Emblema (2005)
Lancia Lybra Berlina 1.8 VVT Business (2000)
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”