[Ypsilon 1996] Kortsluiting zekeringkast? VERHOLPEN (dynamo, bedrading)

Discussie en vraagbaak over de Ypsilon, Y10 en A112
JohanLingen

[Ypsilon 1996] Kortsluiting zekeringkast? VERHOLPEN (dynamo, bedrading)

Unread post by JohanLingen »

Beste Lanciakenners,

in mijn bezit is een prachtige Lancia Ypsilon uit 1996. Helaas brandde onlangs de 15A zekering door waarop instrumentenpaneel, remlichten, richtingaanwijzers, achteruitrijverlichting en radio zijn aangesloten.
Een paar zekeringen en een hoop gesleutel verder kwam ik erachter dat de zekering alleen maar doorbrandt als er geremd wordt én de motor draait. Als de motor uitstaat, kun je dus ongestraft remmen en werkt de verlichting. Als de motor draait doen richtingaanwijzers, achteruitrijverlichting, radio en instrumentenpaneel het prima. Alléén de remlichten geven kortsluiting.
Mijn eerste idee was om een bypass te doen vanaf de remschakelaar naar achteren, maar vandaag werd ik ingehaald door de feiten toen ik voorzichtig op weg was naar een vriend om daar aan de auto te klussen: de accu was dusdanig leeg dat de motor ermee stopte.

Ik zou graag wat hulp gebruiken in het denkproces en aanwijzingen om het probleem op te lossen. Hoop dat er iemand is die mij daarbij kan helpen.

1) Is mijn gedachtengang correct dat:
* er één voeding loopt van accu naar zekeringkast
* de vertakking van stroomgroepen en -draden voor het eerst plaatsvindt op de printplaat van de zekeringkast
* aangezien de zekering alléén doorbrandt bij remmen, de kortsluiting op het circuit van de remverlichting moet zitten
* aangezien de accu leegloopt óók als de zekering is doorgebrand, de kortsluiting vóór de zekering moet zitten
* CONCLUSIE: de kortsluiting kan alleen maar zitten op de achterkant van de printplaat van de zekeringkast, daar waar de steekzekering van de remverlichting hoort?

2) Als dat correct is... hoe kom ik dan aan de achterkant van de printplaat?

3) Hoe groot schat je de kans in dat de printplaat te herstellen is met een soldeerbout, of is de kans groot dat er een complete nieuwe printplaat in moet?

Hopend op jullie hulp!

Johan

---EDIT---
Inmiddels vastgesteld dat er sprake is van een dubbel defect, ik heb nl. geen laadstroom als de motor draait.
gerrit

Re: [Ypsilon 1996] Kortsluiting zekeringkast?

Unread post by gerrit »

bedrading tussen achterklep en dak zit een breuk in
JohanLingen

gerrit Schreef:
-------------------------------------------------------
> bedrading tussen achterklep en dak zit een breuk
> in

Hallo Gerrit, dank voor je reactie!
Interessante gedachte, heb je ook ideeën hoe ik kan controleren of de breuk daar inderdaad zit? Is er nog een plek die je specifiek verdenkt? (klep openschroeven of daksteun?)
JohanLingen

Update: ik heb ook geen laadstroom bij draaiende motor, dus er is sprake van een dubbel defect. Ik ga me dan eerst maar storten op de dynamo.
Lancia-lover

Unread post by Lancia-lover »

Wat Gerrit bedoeld is een kabelbreuk in de kabelboom waar deze door een rubber manchet loopt de achterklep in. Moet je het rubber manchet even lospeuteren om te zien of de kabels gebroken zijn. Is wel een bekend probleem bij deze Yp
Y 1.3 JTD * Ypsilon 1.2 LS * Y10 Fire * Y10 Fire * Y10 Turbo * Y10 Turbo * Y10 4WD * Y10 GT
JohanLingen

Re: [Ypsilon 1996] Kortsluiting zekeringkast? +Dynamo en V-snaar

Thnx, ik ga binnenkort kijken (de auto staat niet thuis). Dat zou wel één van de laatste plekken zijn waar ik zelf zou hebben gezocht naar kortsluiting omdat de remlichten niet in de klep zitten.

Momenteel heb ik ook nog te maken met een defecte dynamo. Ik denk erover dan ook meteen de V-snaar maar te vervangen. Hier zou ik graag ook nog een paar vragen over stellen.

Ik probeer de dynamo te demonteren vanaf de onderkant. En ook het rechterwiel heb ik verwijderd.
1) Is dit inderdaad de aanbevolen methode om de dynamo er uit te krijgen?
De achterste moer v.d. dynamo is er wel af (deze hield de dynamo geklemd tegen een metalen plaat). De laatste moer krijg ik echter met geen mogelijkheid los (zie foto in bijlage). Al geprobeerd met Imal kruipolie ("maakt alles los"...) en ook met verhitten van de moer.
2) Iemand nog tips voor de vastzittende moer?

Deze kan ik wel 'naast' de pulleys leggen, maar over het bovenste wiel zit nog een kapje met zo op het eerste gezicht te weinig ruimte tussen het kapje en het wiel om de snaar er tussendoor te krijgen. Het kapje zelf lijkt echter ook moeilijk bereikbaar voor demontage (zit geschroefd vanaf de zijkant?).
3) Hoe krijg ik de V-snaar eruit?
Attachments
20141215_161239_resized.jpg
20141215_161239_resized.jpg (120.73 KiB) Viewed 566 times
Lancia-lover

Om welke motor gaat het? 1.1 1.2 1.2 16v of 1.4?
Y 1.3 JTD * Ypsilon 1.2 LS * Y10 Fire * Y10 Fire * Y10 Turbo * Y10 Turbo * Y10 4WD * Y10 GT
JohanLingen

Het gaat om de 1.4
JohanLingen

Re: [Ypsilon 1996] Kortsluiting verholpen, dynamo verwijderd en teruggeplaatst

Dymamo verwijderd en laten testen, was tot mijn verbazing nog heel. Achteraf op de volgende manier mezelf op het verkeerde been gezet:
bij draaiende motor laadde de dynamo niet bij (daardoor was de accu ook leeggeraakt). Daarna wel gemeten met de multimeter dat er een activatiestroompje was. Mijn conclusie was dus dat de dynamo stuk is. Tussendoor heb ik echter de zekering van de remlichten teruggeplaatst. De activatiestroom voor de dynamo staat blijkbaar in serie met het dashboardlampje, welke alleen brandde mét zekering voor remlichten, dashboard, etc. Dus geen zekering, geen dashboard lampje, geen activatiestroom en geen ladende dynamo.

Kortsluiting inderdaad verholpen door het rubber tussen carosserie en klep door te snijden en alle doorgesleten draadjes weer aan elkaar te verbinden met kroonsteentjes. Daarna omwikkeld met tape. Hierdoor ook eindelijk weer de achterruitwisser gemaakt en blijkbaar waren de achterruitverwarming en nummerbordverlichting ook al een tijdje stuk!
Wel een vreemde ervaring gehad met de ruitenwissers vóór. Deze hadden na deze oplapbeurt geen intervalstand meer (alleen continu) en stopten direct na het uitschakelen van de ruitenwissers, i.p.v. eerst de slag af te maken. Vanochtend was dat nog steeds zo, maar tijdens het rijden besloot hij ineens weer dat ie het ging doen zoals het hoort (???).

Voor wie later wellicht nog eens zoekt naar hoe je de dynamo verwijderd, schrijf ik mijn ervaringen nog even op:

Accudraden losmaken, draden van dynamo vanonder de auto losmaken, kapje verwijderen door drie 'pinnetjes' rondom iets uit te trekken.
Daarna eerst de meest linkse moer v.d. dynamo losgedraaid. Maak ook het steuntje links ervan los waar de dikke draad v.d. dynamo aan vast zit.
V-snaar eraf halen door met een ringsleutel het spanwiel naar binnen te trekken. Zo krijg je speling op de V-snaar en kun je hem eraf halen.
Bout v.d. dynamo met andere moer zaten enorm vast, maar uiteindelijk toch los gekregen met... goed gereedschap. Een dopsleutel met verlengde arm deed de bout moeiteloos loskomen, terwijl het eerder echt onmogelijk was. De dynamo zit ook nog bovenaan met een gekromd stangetje vast. De onderste bout daarvan is gemakkelijk te bereiken. De bovenste is wat lastig om bij te komen, maar met een pijpsleutel en de juiste lengte steeksleutel en het nodige geduld om je sleutel om-en-om te draaien, lukt het.

De dynamo is te verwijderen door de de wielophanging te demonteren. Het makkelijkste zou zijn om de aandrijfas te verwijderen. Zelf hebben we dat niet gedaan, maar wel de vering losgemaakt vanuit de motorkap, de stabilisatorstang en overige ophanging en zo de aandrijfas laten zakken. Hier dus bij voorkeur van tevoren al rekening mee houden bij plaatsing van krik en blokken.
Dan ook het cilindervormige beschermrubber voor het karter opschuiven m.b.v. wat kruipolie (eerst de kleine klemband om het rubber wat groter maken door met een schroevendraaier te peuteren. Aandrijfas laten zakken en goed naar beneden drukken. Zelfs dan heb je nog wel heel weinig ruimte over en is er nog flink wat creativiteit voor nodig om de dynamo langs de aandrijfas te krijgen.
Lancia-lover

Re: [Ypsilon 1996] Kortsluiting verholpen, dynamo verwijderd en teruggeplaatst

Mooi verslag! Hier kunnen anderen ook nog wat aan hebben! Repareren met kroonsteentje kan wel maar schiet vaak weer los. Beste is solderen en een krimpkousje er omheen.
Post Reply

Return to “NL65 Ypsilon, Y10, A112”