Geluid isolatie motorkap Fulvia Serie 3
Geluid isolatie motorkap Fulvia Serie 3
Goedemiddag,
Is er origineel vanuit de fabriek geluidsisolatie aangebracht onder de motorkap van een Fulvia 3de serie?
Dit omdat ik wil proberen het geluidsniveau in de auto iets te verlagen.
Bij mij lijkt er nog wel iets van lijmresten of iets dergelijks te zitten. Zie foto.
Wat zou effectief zijn om erop te plakken en welke andere maatregelen zijn aan te raden?
Groet, Tom
Is er origineel vanuit de fabriek geluidsisolatie aangebracht onder de motorkap van een Fulvia 3de serie?
Dit omdat ik wil proberen het geluidsniveau in de auto iets te verlagen.
Bij mij lijkt er nog wel iets van lijmresten of iets dergelijks te zitten. Zie foto.
Wat zou effectief zijn om erop te plakken en welke andere maatregelen zijn aan te raden?
Groet, Tom
- Attachments
-
- img_9805.jpg (187.46 KiB) Viewed 838 times
-
Re: Geluid isolatie motorkap Fulvia Serie 3
Bij mijn weten heeft geen enkele Fulvia af fabriek motorkapisolatie gehad. Bedenk ook dat er maar heel weinig ruimte zit tussen de radiatordop en de motorkap, dito voor de carbs. Zou elkaar al gauw in de weg zitten. Ik raad bovendien aan om eerst de roest -die zo al duidelijk zichtbaar is bij je- aan te pakken; en nee, het zijn geen lijmresten - het is verdroogd en keihard geworden bittac-achtig spul, waar je je eerder zorgen over zou moeten maken dan over geluidsdemping. Een Fulvia is een rumoerige auto op de snelweg, daar verander je weinig aan. Ik heb alle oude anti-roest-prut onder de kap er zoveel mogelijk afgeschraapt destijds, en geseald met zwarte tectyl. Die blijft iets kleverig en barst dus niet op de lange termijn. Ik zie zo de roestplekken al zitten bij je - en je hebt een S2/3 waarvan het staal helaas wat minder is dan bij mijn S1. Da's helaas een vrij harde, statistische waarheid.
Kortom, beter om je prio's hier even te verleggen...! Succes.
Kortom, beter om je prio's hier even te verleggen...! Succes.
Hoi Peter,
Bedankt voor je reactie,
De roest is volgens mij vrij oppervlakkig en het blijft redelijke droog aan de binnenkant van de klep. Ik denk dat ik me dan meer zorgen over de binnenkant van mijn dorpels moet maken aangezien die veel meer in weer en wind zitten (en nog origineel zijn....)
Het ene roest plekje aan de binnenkant van mijn motorkap komt trouwens door de oliepeilstok die op een of andere manier aanloopt; dus vanwege de ruimte zal het aanbrengen van isolatie lastig gaan passen inderdaad.
Zijn er nog andere mogelijkheden om geluid te reduceren?
Anders hou ik het gewoon bij mijn otoplastieken.
Groet, Tom
Bedankt voor je reactie,
De roest is volgens mij vrij oppervlakkig en het blijft redelijke droog aan de binnenkant van de klep. Ik denk dat ik me dan meer zorgen over de binnenkant van mijn dorpels moet maken aangezien die veel meer in weer en wind zitten (en nog origineel zijn....)
Het ene roest plekje aan de binnenkant van mijn motorkap komt trouwens door de oliepeilstok die op een of andere manier aanloopt; dus vanwege de ruimte zal het aanbrengen van isolatie lastig gaan passen inderdaad.
Zijn er nog andere mogelijkheden om geluid te reduceren?
Anders hou ik het gewoon bij mijn otoplastieken.
Groet, Tom
-
'Zijn er nog andere mogelijkheden om geluid te reduceren?'
Snelweg mijden. Het biotoop van de Fulvia is de binnenwegen.
Snelweg mijden. Het biotoop van de Fulvia is de binnenwegen.
[IMG]http://i62.tinypic.com/2sakz2g.png[/IMG]
Haha, duidelijk heren. Bedankt voor jullie reactie.
Binnendoor valt de herrie ook prima mee, alleen bij wat hogere snelheden wordt het wat lawaaiiger. Doen we dan de oordopjes in.
Groet, Tom
Binnendoor valt de herrie ook prima mee, alleen bij wat hogere snelheden wordt het wat lawaaiiger. Doen we dan de oordopjes in.
Groet, Tom
-
Tja, en dan te bedenken dat de Fulvia in de folders - heb er zelf diverse - als comfortabel (klopt) en stil (tja) werd aangeprezen! Je hebt met je 5-bak de pech dat deze 5 een prise directe en geen overdrive is. Enige voordeel t.o.v. de 4-bak zijn de (logisch) iets beter aansluitende verzetten.
Dorpels zou je t.z.t. zeker moeten (laten?) doen. Die waren bij mijn S1, die qua roest niet eens bovengemiddeld aangetast was, ook al snel na aankoop aan de beurt. Is je subframe, en vooral de ophangingen ervan, nog redelijk solide...?
In elk geval veel plezier met je auto. Donkerblauw is trouwens ook een erg goede kleur voor een Fulvia.
Dorpels zou je t.z.t. zeker moeten (laten?) doen. Die waren bij mijn S1, die qua roest niet eens bovengemiddeld aangetast was, ook al snel na aankoop aan de beurt. Is je subframe, en vooral de ophangingen ervan, nog redelijk solide...?
In elk geval veel plezier met je auto. Donkerblauw is trouwens ook een erg goede kleur voor een Fulvia.
Hoi Tom
Ik sluit me aan bij Peter en Bart.
Als de originele isolatie is verdwenen helpt het wel om die in orde te maken. Die originele isolatie is dan niet geluiddempend materiaal on der de motorkap maar:
1. geluiddempende matten op bodem en schutbord aan de binnenkant.
Zijn vaak verdwenen of hangen los.
2. rubber in de motorkap dat sluit op de luchtbak van de kachel.
Als die niet goed afsluit komt er lawaai binnen via de kachel.
3. de rubbers van de doorvoeren van kabels en bedrading door het schutbord.
4. ruit- en deurrubbers.
Ik sluit me aan bij Peter en Bart.
Als de originele isolatie is verdwenen helpt het wel om die in orde te maken. Die originele isolatie is dan niet geluiddempend materiaal on der de motorkap maar:
1. geluiddempende matten op bodem en schutbord aan de binnenkant.
Zijn vaak verdwenen of hangen los.
2. rubber in de motorkap dat sluit op de luchtbak van de kachel.
Als die niet goed afsluit komt er lawaai binnen via de kachel.
3. de rubbers van de doorvoeren van kabels en bedrading door het schutbord.
4. ruit- en deurrubbers.
Huib heeft weer gelijk.
Wat verder nog helpt is met een strook hard schuimrubber de ruimte tussen de onderkant van de goot van de motorkap en de binnenwchermen/schutbord opvullen, helemaal rondom naar voren. Dat scheelt aanzienlijk maar is uiteraard niet zo fraai, zeker niet als je, zoals ik (in mijn vorige fulvia) een laagje dik aluminiumfolie aan de motorkant er tussen had gedrukt, (vermindering van brandgevaar, was de gedachte...)
Wat verder nog helpt is met een strook hard schuimrubber de ruimte tussen de onderkant van de goot van de motorkap en de binnenwchermen/schutbord opvullen, helemaal rondom naar voren. Dat scheelt aanzienlijk maar is uiteraard niet zo fraai, zeker niet als je, zoals ik (in mijn vorige fulvia) een laagje dik aluminiumfolie aan de motorkant er tussen had gedrukt, (vermindering van brandgevaar, was de gedachte...)
Bedankt allen voor het meedenken!
Ik zal eens kijken hoe goed het rubber rondom de luchtbak nog afdicht, deze zal zijn flexibiliteit wel wat verloren hebben in de loop der jaren, net zoals de deurrubbers. Heeft emporio-ricambi goed passende vervangingsrubbers hiervoor?
Bestaande isolatie op vloer en tegen schutbord was inderdaad nog aanwezig en hing los, deze heb ik al een tijdje terug vervangen.
Groet, Tom
Ik zal eens kijken hoe goed het rubber rondom de luchtbak nog afdicht, deze zal zijn flexibiliteit wel wat verloren hebben in de loop der jaren, net zoals de deurrubbers. Heeft emporio-ricambi goed passende vervangingsrubbers hiervoor?
Bestaande isolatie op vloer en tegen schutbord was inderdaad nog aanwezig en hing los, deze heb ik al een tijdje terug vervangen.
Groet, Tom
beste,
ik heb 'bouwisolatie-folie' gebruikt, heb echter geen referentie hoe het zonder was.
let wel: de foto is gesponserd
ik heb 'bouwisolatie-folie' gebruikt, heb echter geen referentie hoe het zonder was.
let wel: de foto is gesponserd

- Attachments
-
- p1010577-800.jpg (65.24 KiB) Viewed 838 times