Hallo
Sinds kort voel ik rond de snelheid van 120 km/h en bij fel optrekken of klimmen (vooral in linkse richting) een duidelijk trillen van de wielen/voortrein ...? Eenmaal terug op snelheid bv. rond 140-150 is de trilling weg.
De trilling echter komt er aan die snelheid (en meer) weer aan te pas TELKENS als de de auto veert (bv. golving in de weg). Bij biljartvlakke baan en constante snelheid rechtuit voel dus ik weinig of niks.
Bij het vervangen van mijn banden 2 weken terug voelde de garagist wel aan het rechtervoorwiel wat speling.
Enig idee?
Elk idee is welkom!
Bedankt
Trilling rechter voorwiel - ophanging?
-
Re: Trilling rechter voorwiel - ophanging?
Speling voelen is niet goed. Trillingen bij inveren en versnellen klinkt als een homokieneet.
Een echt snelle auto valt stilstaand niet op!
Lancia Thema 8.32 SW op www.weblogs.lanciathema.nl
Lancia Thema 8.32 SW op www.weblogs.lanciathema.nl
Re: Trilling rechter voorwiel - ophanging? Homokineet
Weet iemand wat er telkens kapot gaat bij die homokinetische koppeling ?
Re: Trilling rechter voorwiel - ophanging? Homokineet
Wat meestal fout gaat bij homokinetische koppelingen is dat er vuil in komt, waardoor abnormale slijtage optreedt.
Heeft niets met Lancia of Thesis te maken. Alle merken hebben er last van. De rubber stofhoezen doen hun werk in weer en wind en kunnen beschadigd raken door materiaalmoeheid, maar ook door takken, stenen, enz, Als de stofhoezen beschadigd zijn, slingert het smeermiddel er vrij snel uit, en kan vuil in de koppeling raken. Dan is het snel afgelopen.
Ook met intacte stofhoezen kunnen homokineten wel verslijten, maar dat is veel minder normaal. Dan is het vaak een kwestie van rijstijl, motorkoppel en soms pech.
Je vraagt wat er precies kapot gaat: in de hokineet zitten glij- of rollagers (ik heb die van de Thesis nooit opengemaakt) daar ontstaat ruimte in, en dan wordt het vrije deel van de steekas niet langer netjes gecentreerd. Dan is het geen homokineet (lettelijk: één snelheid) meer, maar dan ontstaan tijdens iedere omwenteling versnellingen en vertragingen = trillingen. Die zijn vooral voelbaar als de koppeling veel werk verzet, in bochten en als je veel gas geeft.
Stofhoezen regelmatig op beschadiging controleren.
in de bijlage een plaatje van een typische homokinetische koppeling - niet precies die van de Thesis
Heeft niets met Lancia of Thesis te maken. Alle merken hebben er last van. De rubber stofhoezen doen hun werk in weer en wind en kunnen beschadigd raken door materiaalmoeheid, maar ook door takken, stenen, enz, Als de stofhoezen beschadigd zijn, slingert het smeermiddel er vrij snel uit, en kan vuil in de koppeling raken. Dan is het snel afgelopen.
Ook met intacte stofhoezen kunnen homokineten wel verslijten, maar dat is veel minder normaal. Dan is het vaak een kwestie van rijstijl, motorkoppel en soms pech.
Je vraagt wat er precies kapot gaat: in de hokineet zitten glij- of rollagers (ik heb die van de Thesis nooit opengemaakt) daar ontstaat ruimte in, en dan wordt het vrije deel van de steekas niet langer netjes gecentreerd. Dan is het geen homokineet (lettelijk: één snelheid) meer, maar dan ontstaan tijdens iedere omwenteling versnellingen en vertragingen = trillingen. Die zijn vooral voelbaar als de koppeling veel werk verzet, in bochten en als je veel gas geeft.
Stofhoezen regelmatig op beschadiging controleren.
in de bijlage een plaatje van een typische homokinetische koppeling - niet precies die van de Thesis
- Attachments
-
[The extension bmp has been deactivated and can no longer be displayed.]