Gaspedaalsensor

Discussie en vraagbaak over Lybra
Markieee

Gaspedaalsensor

Unread post by Markieee »

Heeft er iemand ervaring met het vervangen van de gaspedaalsensor? Bij de Vakgarage kwamen ze op € 600 excl. Btw.....
Menno Bos

Re: Gaspedaalsensor

Unread post by Menno Bos »

Je bent erg bescheiden met info over je lybra,.

600 ex is in ieder geval wel veel geld. Zelf nooit problemen ervaren met deze sensor. Kan me ook niet heugen of dit een veel voorkomend probleem is zoals elektrische ramen, klapperende wielophanging, lekkage stuurbekrachtiging. Misschien een idee om zo'n sensor van een slooplybra af te halen.

succes!

Menno

lybra sw 1.9 jtd 2005 128000 km
ex lybra sw 1.9 jtd intensa 2002 349300 km
Markieee

Unread post by Markieee »

Ha ja klopt, ik dacht misschien een veelvoorkomend probleem, maar het tegendeel blijkt.

Het betreft een 1.9 jtd sw uit 2000 met 261.000 kom op de teller. Bij het starten meldt hij een foutcode en na het uitlezen kwam er dus uit dat het de gaspedaalpositiesensor is.
Heb al een aantal slopen gemaild en zal morgen mijn garage (niet vakgarage) eens vragen en dan hopen dat het meevalt....
AndrewL

Unread post by AndrewL »

99 van de 100 keer is er met de gaspedaalsensor niets aan de hand. Gewoon een slecht kontakt bij een van de connectoren. Het meest waarschijnlijk is het de connector die het dichtst bij de gaspedaalsensor zit. Verder op in de kabelboom zijn nog 2 connectoren die kunnen storen, maar dat is minder waarschijnlijk. Losmaken, kontaktspray en het werkt weer. Definitieve oplossing: connector afknippen, draden solderen; nooit meer een probleem.
Voor € 600,00 een nieuwe sensor plaatsen lost het probleem ook op, daarvoor moet de connector nl. ook losgemaakt worden.
(de sensor bestaat uit een asje met twee potentiometers ter waarde van max € 2,00). Nog een alternatief, de sensor niet bij je dealer halen, maar naar een Maserati dealer gaan, daar kun je dezelfde sensor voor € 900,00 krijgen.
Lancia Lybra SW 2.0 LX (2001) rood
Lancia Lybra SW 2.0 LX (2001) donkerblauw
Lancia Lybra SW 1.8 LX (2000) zwart, ter ziele
DanteVortex

Unread post by DanteVortex »

Even gekeken hoe dit precies werkt, maar inderdaad een los contact kan uiteraard, maar in het ergste geval dus vervangen, en zo te zien gewoon een kwestie van los schroeven en een sloop sensor ergens halen.

Het gehele klusje lijtk me in een paar uur prima te doen als je het nog nooit gedaan hebt. Je moet alleen even weten welke schroeven waar zitten, dus de werkplaats handleiding kan helpen.
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”