Ervaringen met replacement silent-blocks bovenste draagarm?

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
bobrockland71

Re: Ervaringen met replacement silent-blocks bovenste draagarm?

Unread post by bobrockland71 »

Ha Bert

Kijk jij hebt hetzelfde als ik :-)

Heb het vanavond opgemeten, zie ook de foto's.

De binnenkanten van de Alu torens: deze afstand is 238 mm van ene kant naar andere.

De afstand van de nieuwe set is daar 244 mm. Zoals Bert zegt steken ze dan te ver uit, zeg 3 mm per kant.
Het past wel perfect in de draagarm. Maar je hebt dan dus ruimte tussen de silent-blocks en de Alu toren van 3mm.

Heb niet zo veel verstand van metaal maar neem niet aan dat je ze 6 mm samenperst als je flink aandraait?

Toch vreemd dit, ik ga het nog eens aan de maker van deze set vragen.

groet!
Bob
Attachments
dsc_0700.jpeg
dsc_0700.jpeg (234.39 KiB) Viewed 423 times
dsc_0698.jpeg
dsc_0698.jpeg (46.31 KiB) Viewed 423 times
dsc_0694-2.jpeg
dsc_0694-2.jpeg (74.12 KiB) Viewed 423 times
lucasgeheniau

Unread post by lucasgeheniau »

ff kijken of ik het begrijp.

De drie losse bussen moeten spelingsvrij de silent blocks uit elkaar houden zodat de torens niet onder spanning komen te staan. Goed?
Wat er dan aan speling over is (6 mm. ?) kun je aan beide kanten opvullen met ringen. (Mits je een van de drie bussen 6 mm. ingekort hebt. )
Als je nu de moer aandraait komt er alleen kracht op de silent blocks en is er geen axiale speling tussen bout en torens. ???

Beter zou misschien zijn om de silent blocks er met twee 3 mm. vulringen in te zetten zodat ze meteen passend ingeperst worden.

Eerst wel zorgen dat de torens goed vast op het subframe staan liefst met de veer gemonteerd.
Bert Ewalds

Unread post by Bert Ewalds »

Mijn suggestie.
-aan elke kant 1 opvulbus bus met 4mm afdraaien
-de silentblocs worden dan nog elk 1mm uitgedrukt, dat is haalbaar, ze staan dan een beetje onder spanning bij mij ook het geval
-aan elke kant 2mm opvullen, dit is de dikte van een standaard carrosseriering.

Je askanteling verandert dan niet want je werkt symetrisch, ik kon dat destijds niet

Ik heb recentelijk (afgelopen voorjaar) de die steekassen nog eens moeten demonteren,vanwege problemen met de bladveer en bij montage stond er nog keurig spanning op de opvulbussen

Bert
Attachments
bladveer revisie lr.jpg
bladveer revisie lr.jpg (169.32 KiB) Viewed 423 times
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

Ik zie dat je een rechter draagarm aan een linker toren aan het monteren bent.

Ik zou niet zoals Bert suggereert de opvulbussen zo dimensioneren dat je het rubber iets naar buiten duwt. De hele draagarm kan dan wat voor - achter bewegen. Dat wil je niet. Ik meen ook op de foto te zien dat de silentblocs Alfa Romeo kwaliteit zijn en geen Lancia kwaliteit. Anders gezegd dat het rubber van de silentblocs niet vast gevulkaniseerd is aan de stalen bussen.

Als je de opvulbussen moet inkorten zou ik dat gelijk verdelen over alle bussen zodat je bussen alle zes even lang zijn. Dit met het oog op reparaties in de toekomst. Die armen moeten er bijvoorbeeld af om ooit fuseekogels te vervangen of een voorveer te vervangen. De kans is dan groot dat die bussen door elkaar in een bak terecht komen. Die kans is helemaal groot als de auto ooit weer gerestaureerd wordt door een volgende eigenaar.

Als de originele 3 mm ringen niet de juiste opvulling blijken te geven lijkt me dat je met shims of met de klok de juiste dikte moet vaststellen. Je kunt dan eventueel verder leven met de shims. Wel goed documenteren ivm met toekomstige demontage / montage. Beter is nieuwe ringen de laten maken met exact de juiste dikte.

Eventueel zou je ook een shim kunnen monteren tussen de kraag van het silentbloc en de alu toren.

Is het een idee om met een toren en de onderdelen langs te komen.

Die opvulbussen zouden gelijk moeten zijn aan de opvulbussen van een 2e/3e serie. Die heb ik vast wel liggen. Ik zou ook shims moeten hebben liggen en de 3 mm ringen. Met geluk heb ik zelfs originele bussen liggen die nog goed zijn.
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

Nou ik aan de koffie zit, denk ik dat de juiste aanpak is om de van belang zijnde afmetingen gelijk te maken aan die van de gestanste draagarmen van S2/3.

1. Gat terugbrengen van 18 naar 14.
2. Afstand tussen de oren gelijk aan die van de gestanste armen.

Dwz een bus met flens maken die je van binnen naar buiten in de draagarmen perst. Buiten dia 18 met perspassing, binnen dia 14. De dikte van de flens dan zo dat de afstand goed komt.

3. De opvulbussen zelfde maat als van S2/3.

En dat dan eventueel op de markt brengen als een setje dat wel past.
bobrockland71

Mooi veel tips weer! Ik vind het vreemd dat het niet past, ga dat nog even navragen, zijn niet heel goedkoop die setjes.

Wat Bert zegt voel ik wat voor, iets inkorten bussen, maar ja hoeveel precies?

Huib ik kom zeker langs, bedankt voor de tip van verwisselen linker en rechter draagarm, moet nog veel leren :-)

groet

*EDIT*
Nog uitleggende foto toegevoegd
Attachments
vivalancia_bracci.jpg
vivalancia_bracci.jpg (219.84 KiB) Viewed 423 times
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

Als de silentblocs goed in de toren zitten moeten de opvulbussen er tussen passen met iets speling. Dwz ze moeten er tussen uit vallen als je ze los laat. Een speling van 0,3 mm lijkt me voldoende.

Dan moet de draagarm iets klem zitten op de silentblocs. Schroevendraaier er onder om hem er op te schuiven. Zodanig dat de bussen er niet meer tussen uit vallen als de draagarm er op zit zonder dat de lange bout vast zit. In ieder geval moet dat theoretisch zo zijn. Het hangt af van de stugheid van het rubber van de silentblocs.

Anders gezegd. Als de speling op de bussen 0,2 a 0,3 mm is, dan moet de steek van de draagarm 0,3 a 0,4 kleiner zijn dan de afstand tussen de aanlegvlakken van de silentblocs.

Is een secuur werkje als je het goed wilt doen. Zo'n 12 jaar geleden liet ik nieuwe bussen maken van POM en binnen bussen van gehard staal. Was elke keer een paar uur kwijt om het goed uit te shimmen. En als de boel los geweest was wist ik ook niet meer welke shim waar had gezeten. Met de kilometers die ik maak gaan bij mijn auto de draagarmen er ieder jaar wel een keer af.

Sindsdien laat ik de originele bussen zitten in de torens. Die bussen bestaan uit een rubber mantel met een kunststof lager bus met flens er in. Door slim gebruik te maken van het feit dat je rubber wat samen kunt drukken, kun je het zo maken dat je de toleranties in je voordeel laat werken ipv elke keer er veel tijd aan besteden.

De originele bussen hebben een kunststof deel. De levensduur daarvan is eindig. In de 2/3e serie hulpstuurhuizen zitten ook kunststof bussen. Als ik zo'n hulpstuurhuis uit elkaar haal vallen die bussen er spontaan in brokken uit. Einde levensduur kennelijk. Het blijkt epidemisch. Het kan zo maar zijn dat vanaf morgen die originele draagarmbussen einde levensduur zijn.

Het lijkt me dus een goede zaak om jouw probleem zo aan te pakken dat we meteen een seriematig te produceren oplossing klaar hebben. Dan hebben we een nadeel omgezet in een voordeel.
bobrockland71

Ha Huib

Weer goede ideeën! Zeker als er veel vraag naar is.

Ondertussen heb ik antwoord uit Italië:

Men zegt dat Washer number 22, zie tekening, er aan de buitenkant tussenmoet. Die zou 3mm zijn, dus dan klopt het wel.

Kan me echter niet herinneren die eraf gehaald te hebben, maar misschien ook wel. Ik ga eens zoeken in mijn onderdelen. Komen ze jou bekend voor?

groet
Bob
Attachments
washer22.jpg
washer22.jpg (32 KiB) Viewed 423 times
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

Klopt. Dat zijn die 3mm dikke ringen die ik boven al een paar keer noemde.
Bert Ewalds

Unread post by Bert Ewalds »

???????
Maar dan heb je toch nog steeds dat probleem met die opvulbussen die die rubbers er te ver uitdrukken?
Dus zul je er toch eentje of zoals Huib suggereert alle 3 moeten afdraaien?

Bert
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”