Waar blijft mijn water?

Vraagbaak en discussie over technische zaken.
Voor gevraagd / te koop, ga naar forum NL52.
Voor andere Kappa zaken, ga naar forum NL51
bart

Waar blijft mijn water?

Unread post by bart »

Eigenlijk al vanaf het begin dat ik de auto heb, een half jaartje ongeveer, verdwijnt er koelwater.

Af en toe wat bijvullen is meestal voldoende, tot ik laatst in snikheet weer met een zware aanhanger door Amsterdam reed en vervolgens (zonder aanhanger) met flinke gang over de snelweg. Opeens temperatuur in het rood en kokende motor. Eergisteren weer een lange rit, totaal 600km, en er moest bij thuiskomst weer 2 liter bij; tankje was leeg.

Mijn eerste diagnose, lekke koppakking, wordt niet onderbouwd door gesnuffel met een CO tester. Er zijn geen sporen van uitlaatgassen in het koelwater. Ook is de olie schoon, net als het water zelf. Ik ruik niets in de uitlaat en de bougies zien er ook normaal uit. Ik heb de bodemplaat onder de motor uitgehaald, maar ik zie geen plasjes als ik de auto ergens heet neerzet en de volgende dag terugkom. Alles is droog, en er ligt onderhand ook geen plas in de auto door een lekkende kachel of zoiets.

Iemand suggesties? Het is een 1e serie 2.4-20V coupe, benzine.

Bart
Spy

Re: Waar blijft mijn water?

Unread post by Spy »

Buiten de radiator kan het ook verdampen\ lekken thv de verwarmingsradiator.of bij de waterpomp.
Het beste laat je hem onder druk zetten met kleurstof. Bij onze Delta destijds bleek het de waterpomp te zijn.
de Wit

Unread post by de Wit »

Op onze Lybra was hetzelfde euvel en bleek ook de waterpomp..
Ex-eigenaar 09-JR-DT , moderator Thesis en Lybra forum

http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... ybra_1.jpg
bart

Unread post by bart »

Het blijft merkwaardig. Zodra hij een beetje moet werken verdwijnt er nog steeds water.
Waterpomp is nieuw (net als thermostaat), en droog.
Ik heb het systeem op 1 bar druk gezet en nergens komt er water uit.
Spy

Unread post by Spy »

We hebben t ook gehad met een Kappa 2,0.
Het bleek na veel zoeken een koppeling van de slang op het thermostaathuis te zijn.
Vaak doen ze kleurstof bij de koelvloeistof omdat je nl. anders niet kunt zien waar hij lekt omdat de motor en dus ook het water warm wordt.
bart

Unread post by bart »

Ik denk dat ik het gevonden heb. De tuit onderaan de radiateur lekt ergens nadat ik het hele systeem tot anderhalf bar had opgepompt. Slecht te zien waar precies, het zit precies boven het chassisbalkje. Maar daar wordt het nat.

Bart
Spy

Unread post by Spy »

Fijn dat je het gevonden hebt. Das iig beter als de kachelradiator. Ik heb nog wel een radiator voor een 2,4 20v maar de 2.0 is anders (meen ik)
Post Reply

Return to “NL50 Kappa. Technische zaken.”