Hallo,
Af en toe geeft mijn Lybra 2.0 een EBD storing (ABS-lamp + handrem lamp).
In het instructieboekje staat het volgende:
"De auto is uitgerust met een elektronische remdrukverdeling (EBD). Als bij een draaiende motor de waarschuwingslampjes ABS (oranje) en Handrem aangetrokken of laag niveau remvloeistof (rood) gaan branden, dan is er een storing in het EBD-systeem: in dat geval kunnen bij hard remmen de achterwielen vroegtijdig blokkeren waardoor de auto kan gaan slippen. Rijd zeer voorzichtig naar dichtstbijzijnde Lancia-werkplaats om het systeem te laten controleren."
Op het forum is deze storing eerder besproken maar nergens beschreven hoe op te lossen / waarnaar te kijken.
Omdat de storing te pas en te onpas verschijnt en ook weer verdwijnt denk ik dat het ergens een los contact is (stekker verbinding).
Weet iemand wat ik moet doen om deze melding weg te krijgen.
Alvast bedankt!!
Werner
EBD-storing
Re: EBD-storing
Hallo Werner,
Heb dit ook gehad, maar bij mij was het tamelijk eenvoudig omdat het probleem continu aanwezig was. Hoofdzekering van het systeem op de accu was doorgepiept. "Waarom" ben ik nooit achtergekomen want heb de zekering vervangen en is daarna altijd goed gebleven. Is ook een beetje vreemd...
Wel is het inderdaad oppassen geblazen, zoals de handleiding al zegt. Meestal zijn de waarschuwingen overtrokken in handleidingen, maar deze absoluut niet! Bij plotseling krachtig remmen gaan inderdaad je achterwielen blokkeren en dat is niet fijn.
Als je hier geen tips krijgt, dan toch maar snel naar een garage of zo'n Bosch garage om uit te lezen en te verhelpen.
Wat ik heel verrassend in Belgie vindt, dat je auto gewoon de keuring passeert met ABS lampje en handremlampje brandend. Toch een heel belangrijk veiligheidspunt die EBD functie.
succes
Menno
Heb dit ook gehad, maar bij mij was het tamelijk eenvoudig omdat het probleem continu aanwezig was. Hoofdzekering van het systeem op de accu was doorgepiept. "Waarom" ben ik nooit achtergekomen want heb de zekering vervangen en is daarna altijd goed gebleven. Is ook een beetje vreemd...
Wel is het inderdaad oppassen geblazen, zoals de handleiding al zegt. Meestal zijn de waarschuwingen overtrokken in handleidingen, maar deze absoluut niet! Bij plotseling krachtig remmen gaan inderdaad je achterwielen blokkeren en dat is niet fijn.
Als je hier geen tips krijgt, dan toch maar snel naar een garage of zo'n Bosch garage om uit te lezen en te verhelpen.
Wat ik heel verrassend in Belgie vindt, dat je auto gewoon de keuring passeert met ABS lampje en handremlampje brandend. Toch een heel belangrijk veiligheidspunt die EBD functie.
succes
Menno
Re: EBD-storing
Het probleem is opgelost!!
1 ventiel (wiel rechts achter) in de ABS-unit zat vast. Ik heb op de sloop (in Italie) voor €80 een complete ABS-unit gekocht en deze eronder laten zetten.
Alle waarschuwingslampjes op het dashboard zijn weer uit, en blijven uit!!
1 ventiel (wiel rechts achter) in de ABS-unit zat vast. Ik heb op de sloop (in Italie) voor €80 een complete ABS-unit gekocht en deze eronder laten zetten.
Alle waarschuwingslampjes op het dashboard zijn weer uit, en blijven uit!!