ruitewisser schema 2e serie

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
fulviabert

ruitewisser schema 2e serie

Unread post by fulviabert »

heeft iemand voor een deelschema van de ruitewissermotor van een serie 2 coupe?
wil deze n.l. in een serie verwerken,maar het ontbreekt me aan een schema.
schema van de 1e serie heb ik wel,die cd's heb ik al doorgeplozen,maar daar staat de andere niet bij in.
vast bedankt

bert
Huib
Site Admin

Re: ruitewisser schema 2e serie

Unread post by Huib »

Achter in de DT zou hij toch moeten staan. Pag DT-Fulv 14/0130

Hierbij een copie.
Attachments
schemas2coupe.pdf
(389.29 KiB) Downloaded 20 times
fulviabert

bedankt Huib,daar heb ik hem nu ook gevonden.
ik kan er weer mee verder.

bert
fulviabert

hoi, heeft iemand reeds ervaring opgedaan met het aansluiten van een serie 2 ruitewissermotor in een serie 1?
Is de motor in een serie 2 met interval?
Ik wil de 2e niet gebruikte witte schakelaar gebruiken voor de 2e stand en zal er een draad bij moeten trekken.
als iemand dit nu reeds heeft gedaan,scheelt mij dit het uitbouwen van de motor,want onder de kap zit het nu zo danig vol,dat ik wel de stekker van de wissermotor kan bereiken,maar niet zien kan welke kleuren er op zitten of hoe de pen bezetting is in de 5 polige stekker.
schema's van beiden heb ik wel,maar zonder de motor er uit te halen,vind ik het lastig.
ook is de schakeling van de schakelaar zelf niet in het schema te verklaren van het type serie 2
alle info is welkom

bert
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

Hoi Bert,

Een ruitenwisser motor lijkt een simpel ding maar is het niet.
Behalve dat er een plus draad van de schakelaar komt om het ding aan te zetten, zit er ook een permanente plus voor de automatische terugloop en een "rem" om precies op het juiste moment stil te zetten. Die rem is niet anders dan een kortsluiting van de motor. Let op, de geschakelde plus en de permanente plus zijn er dan af. Om dat te regelen heb je een schakelaar nodig die meer doet dan de plus aan zetten. Hij moet ook de rem uit zetten. En voor de timing zit er een schijf met sleepcontacten in de tandwielen kast.

Bij de S1 motor is de zaak redelijk simpel. Een permanente plus, een geschakelde plus en een geschakelde massa, die als rem fungeert via de schijf

Bij de motor van S2 heb je drie aansluiting.
De massa ofwel min.
De langzame aansluiting.
De snelle aansluiting.
Meteen een stuk ingewikkelder. Immers als je de permanente plus (voor de terugloop) op de langzame aftakking zou hebben en de geschakelde plus op de snelle aansluiting zit je in feite een deel van de wikkeling van motor kort te sluiten. De motor heeft dan geen zelfinductie meer waardoor je ook de plus en de min kort sluit. Dat kost je zekeringen.

De schakeling is dus een stuk ingewikkelder bij twee snelheden. Is eigenlijk alleen goed te doen als je ook de schakelaar van de S2 gebruikt en dat is geen optie. Voor al het andere (een standaard drie standen schakelaar of twee van de piano schakelaars gebruiken) heb je ook een flink aantal relais nodig om te zorgen dat het goed gaat, dwz automatische terugloop in beide standen, remmen op het juiste moment, geen uitgefikte motoren noch zekeringen.

Ik heb nooit een 2e serie motor ingebouwd in een 1ste serie.

Ik heb ooit een auto binnen gehad van iemand die ook bedacht had voor zijn Fanalone dat de ruitenwisser twee standen moest hebben en dat bij iemand voor flink geld had laten ombouwen. Het werkte niet goed. Ik heb het weer teug omgebouwd naar standaard S1. Sindsdien rijdt hij lang en gelukkig ook met regen.

Bij die S2 ruiten wisser is de snelle net te zenuwachtig en de trage lang niet langzaam genoeg.

Bij de S1 is die ene snelheid van de motor precies de goede wanneer het regent. Als het miezert moet je werken. Af en toe aan en uit zetten. Dat is het beste systeem.

Wat ik wel soms doe is een interval schakelaar inbouwen. Dat is het op een na beste systeem en aan te bevelen als je geen automatische rolgordels hebt.

Wel de schakelaars doormeten en ook het zekeringen kastje. De kontakten zijn vaak slecht. Doorverbindingen zijn met popnagels. Even schoonmaken en doorsolderen. Je ruitenwissers lopen in eens een stuk beter.

Ik gebruik trouwens de linkse piano schakelaar voor alarm schakeling.
fulviabert

Huib,dat met de schakelaars had ik ook al gezien.
Bij mij was de ruitenwisser vaak een compromis als het regende;of te langzaam,of weer net te snel bij miezeren enz..
of hij wilde met een natte ruit niet altijd tot stilstand komen en ging weer verder.
Het probleem waar ik gisteren tegenaan liep,is het schema van de schakelaar zelf niet had (serie2)
Dat maakt het even weer wat lastig,want zoals je al aangeeft,wisserschema is altijd weer even lastig te doorgronden.
Ik zal de serie installatie er wel even eerst inbouwen en experimenteer wel even met het andere mechaniek.
Zal de extra draad in ieder geval vast naar binnen leggen.

bert
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

Als je toch een 2e serie motor gebruikt zou ik maar een van de twee standen bedraden. Dat kan met de standaard S1 bedrading. En dan een interval schakeling monteren.
fulviabert

Ik ga het uitvogelen.
Zullen wel een paar relais bij aan te pas komen,maar het zal gaan werken met beide witte schakelaars.
Als het werkt,zal het schema er bij geplaatst worden.
even de tijd zoeken...

mvg.

bert
bart

Unread post by bart »

Ik heb een motortje gebruikt van een Flavia 2000. Zelfde principe als Fulvia S2, maar een wat sterker motortje. Wissers gaan lekker nu vlot.

Ik heb sinds een week een ander probleem: Als ik met het dimlicht aan de ruitenwissers aan doe, gaat het licht uit! Zodra de ruitenwissers weer in ruststand staan gaat het licht weer aan! Erg onhandig. Komend weekend eens zoeken waar dit nou weer van komt. Iemand suggesties?
Peter Coolsma

Unread post by Peter Coolsma »

Ik ben geen elektrotechneut, maar dit soort rare fratsen heb ik laatst met de verlichting gehad, waarbij ik bijv. een keer alleen grootlicht had en geen dimlicht. Ook dit was weer te herleiden naar een zekeringetje. Jouw verhaal klinkt daar echter wellicht iets te ingewikkeld voor... Rij zelf S1 Coupe trouwens.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”