Trillen bij optrekken tussen 80 en 100 km/u

Discussie en vraagbaak over Thesis
Olof

Trillen bij optrekken tussen 80 en 100 km/u

Unread post by Olof »

Beste mensen,

Sinds een paar weken trilt mijn thesis (2.4 jtd, automaat) bij optrekken tussen de 80 en 100 km/u. Als ik het gas loslaat of constante snelheid rij is het probleem weg. Onder de 80 of boven de 100 speelt het probleem niet. Ook op de Duitse Autobahn gisteren bij 170 - 180 geen trillingen. Vorige week zijn er voor nieuwe banden opgekomen. De oude banden waren netjes recht afgesleten. Er zat geen speling op de ophanging en de diverse rubbers zagen er goed uit. De bandenwissel gaf geen verbetering. De automaatbak is gereviseerd en werkt goed. De auto heeft nu 261.000 gereden. Zelf denk ik dat het probleem ligt aan de aandrijfassen of een homokineet. Maar wie heeft suggesties of oplossingen?
edsnabel

Re: Trillen bij optrekken tussen 80 en 100 km/u

Unread post by edsnabel »

Zijn de nieuwe banden goed gebalanceerd? Kan voorkomen dat ze niet goed zijn, hoeft maar een kleine afwijking te zijn. Gezien de snelheden waarbij het gebeurt.
lanciathema.nl

Unread post by lanciathema.nl »

@Edsnabel, Olof zegt dat de bandenwissel geen verbetering gegeven heeft, ergo, het ligt niet aan de balans. Ik denk dat je moet proberen of het trillen blijft als je met die snelheid een bocht stuurt. De Thesis staat bekend om de aandrijfassen die kapot kunnen gaan (afbreken) dus wees op je hoede. Als dat gebeurt kun je niet meer verder rijden. Inspecteer dus de aandrijfassen. Als hij met sturen meer geluid/trilling produceert zijn het de homokineten, anders zou het in een andere hoek gezocht moeten worden.
Een echt snelle auto valt stilstaand niet op!
Lancia Thema 8.32 SW op www.weblogs.lanciathema.nl
krammer

Unread post by krammer »

En Olof,
wat was de oorzaak?
Hugo
Olof

Unread post by Olof »

Trilling is voor 80% opgelost door de lange as met zijn lager van de de aandrijving te vervangen. Auto rijdt daarmee beter, maar zou de laatste trillingen nog steeds in het traject 80 tot 100, 110 km/h oplossen.

Deze trilling is dus te herkennen, doordat hij gaspedaal afhankelijk is. Bij gasintrappen gaat de auto trillen, bij snelheid aanhouden of verminderen is er geen trilling.

Olof
nadjaji

Unread post by nadjaji »

Ik heb een soorgelijk probleem en op het moment bekijk ik of het de CV joint (homokineet) is. Laten we elkaar op de hoogte houden.

Nadja
2.4 multijet 235hp chiptuned - 2008 - 130.000km
Thesis 2.4 Multijet 220HP chiptuned - 2008
Post Reply

Return to “NL35 Thesis”