Brand lucht:S

Discussie en vraagbaak over de Ypsilon, Y10 en A112
kaabur

Brand lucht:S

Unread post by kaabur »

Beste Forum leden.

Als eerste zal ik mij even voorstellen(mijn Lancia dan(:P))
Afgelopen november in het bezit gekomen van een Lancia Y 1.2 LE uit 1996(103000km), deze auto hadden we aangeschaft als tussen auto.(gezin met 3 kids)
Maar de auto bevalt eigenlijk prima en vrouwlief wil er geen afstand meer van doen, en eerlijk gezegd ik ook niet;)
Hij is lekker klein met toch nog veel luxe en met zijn 5en past het net.(voor de vakanties met vouwwagen nog steeds opzoek naar wat anders)
Tot zo ver de introductie.

Verder wil ik jullie complimenteren met het mooie maar ook zeker erg handige forum!

Dan nu het probleem:(::o:(

Deze ochtend met de auto naar het werk en opeens stop de ont waseming en begin ik een brandlucht te ruiken, nu vermoed ik dat de motor dus is doorgebrand.. aangezien niks het van de ventilator het nog doet.

Weet iemand hoe je deze kunt vervangen(zelf doen? of toch garage?) en waar ik zo'n motor kan krijgen?(Utrecht) en wat daar dan ongeveer de kosten van zijn.
Ik ben best wel handig maar aangezien het mijn eerst Lancia is kan ik wel wat hulp gebruiken voordat ik meer kapot maak dan dat ik wat repareer.
Alvast bedankt!!

Bij aanschaf van deze Lancia deed de airco het ook niet(iets met een sensor) en als ik dan toch moet klussen kan ik dat net zo goed ook maar mee nemen. Verder brand de airbag senor continue. weet iemand of je dat kan uitzetten?
Daarnaast zijn er wat kleine dashboard lampjes die vervangen moeten worden, volgens mij kan ik de hele unit gewoon ontkoppelen en aan de tafel de lampjes vervangen(en airbag lampje verwijderen??) of sla ik de plank helemaal mis?
Attachments
foto 3.jpg
foto 3.jpg (97.43 KiB) Viewed 528 times
foto 2.jpg
foto 2.jpg (100.95 KiB) Viewed 528 times
foto 1.jpg
foto 1.jpg (120.83 KiB) Viewed 528 times
e.n

Re: Brand lucht:S

Unread post by e.n »

Hallo,

De airbagmodule is waarschijnlijk stuk en zal dus ook niet uitklappen bij een ongeval. Deze is waarschijnlijk kapot gegaan doordat er koelvloeistof uit de kachelradiateur is gelekt bovenop de airbagmodule, een bekend probleem. Bij mijn auto is deze de eerste keer ook op deze manier stuk gegaan, bij de airbagmodule die ik nu heb heb ik dat proberen te voorkomen door er een stuk plastic overheen te leggen. Helaas is mn 2e airbagmodule nu ook alweer kapot(weet niet waar door).

Airbagmodule moet je niet aan gaan prutsen zonder je voorgelicht te laten hebben door de garage(of gewoon helemaal niet doen), maar ik zou m eerst nog een keer laten uitlezen bij een lancia dealer die daar een speciale computer voor heeft.
Lancia-lover

Unread post by Lancia-lover »

Leuke Ypsilon! Airbaglampje kan ook branden wanneer de airbag of het stuur gedemonteerd is geweest. De kachelmotor zit onder het dashboardkastje. Is goed zelf te vervangen hoor. Ik zou even een andere opzoeken op de sloop, je kunt die van een Punto ook gebruiken. Wel even goed bekijken of het dezelfde is, want er zijn volgens mij 2 types van.

Airbaglampje kun je niet verwijderen, is een gesoldeerde led. Je kunt inderdaad wel het hele instrumentarium los halen met 2 schroefjes en dan de lampjes vervangen
Y 1.3 JTD * Ypsilon 1.2 LS * Y10 Fire * Y10 Fire * Y10 Turbo * Y10 Turbo * Y10 4WD * Y10 GT
jan freie

Unread post by jan freie »

gefeliciteerd met de Y!

- het airbaglampje kan ook een electronische storing zijn, resetten helpt soms
- het dashboardlosmaken is niet moeilijk, maar vraagt om een truukje met de asbak. de 'how-to' aanwijzingen staan op deze site. gebruik de zoekfunctie

succes
Jan Freie

Lancia Y10 1993
Lancia Y 1998
Lancia Lybra SW 2,0 2003
Lancia Y elefantino rosso 1998
Lancia Kappa coupé 1998
Lancia Prisma integrale 1987
Fiat Multipla 1999
Lancia Dedra SW 1,8 1996
Lancia Fulvia coupé 1e serie 1,3 1969
Lancia Flavia berlina 1e serie 1,5 1965
Lancia Y Kaleidos 1997
Lancia Gamma berlina 2e serie 2,5 1987
Lancia Fulvia coupé 1e serie 1,2 1967
Autobianchi A112 1985
Koen

Unread post by Koen »

Welkom "kaabur".

Verslavend zo'n Y, niet ? :D

Vermits je nog wat werk voor de boeg hebt, hier de link hoe het dashboard uit te bouwen : http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... msg-653290 [size=small](terug opgevist uit de kelders door Arjan, met mooie beschrijving en foto's van A3-White)[/size]

De lampjes (waar de tellers staan) kan je gemakkelijk vervangen door de 2 plastic dopjes (links en rechts) te verwijderen, 2 schroeven losschroeven en de 'klokkewinkel' haal je er zo uit. Voor de lampjes van de ventilatieknoppen is een heel klein beetje meer werk [size=small](staat ook in de bovenstaande link)[/size].

Ivm die airbag geef ik e.n 100% gelijk : opletten.
Verder wil ik jullie complimenteren met het mooie maar ook zeker erg handige forum!
Da's een pluim voor de web"master" en oprichter van dit forum.
Maar ja, die leest hier niet mee ?
Die houdt zich immers bezig met Fluvia's rijdend te houden afgewisseld met Italiaanse wijn.
Ofzo
:D
Koen

Lancia Y 1.2 LS 8v '01
Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91
Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 (Sold okt '24, 10y 3m, 165.600 km)
Lancia Y 1.2 LS 8v '97 (RIP feb '13, 15y 8m, 334.500 km)
koentje

Unread post by koentje »

Wat ook nog kan als de aanjager niet aangaat is dat het relais kapot is.
Doen de ruitenwissers het wel?
Dit heb ik een keer aan de hand gehad met mijn groene Y.
En doet de kachel het niet in alle standen?
kachelweerstand kan natuurlijk ook nog;)
kaabur

Unread post by kaabur »

WOW wat een reacties!!

Ik zal alle tips aankomend weekend is even rustig gaan bekijken.
Wat betreft het relais, dat is hem niet.:( Ruitenwisser werken nog prima!
Weten jullie een goede sloop of iemand die zo'n motor heeft liggen? Het gaat om de versie voor de Y met airco.(airco werkt trouwens vanaf de aankoop al niet, iets met een sensor)
koentje

Unread post by koentje »

Ik kan de motor nog uit mijn groene Y trekken.
Al is die ook een keer nat geweest door een verstopte paravan.
En dat is in vlaardingen dus ook niet in de buurt van utrecht.
kaabur

Unread post by kaabur »

Beste Koentje bedankt voor je super aanbod. Ik zal volgende week nog even in de buurt gaan zoeken.
Maar mocht het niet lukken tegen welke prijs zou jij hem dan willen verkopen?
Wellicht dat we hem anders met de post kunnen doen. Uiteraard betaal ik dan vooruit en de verzendkosten.
koentje

Unread post by koentje »

Beste Kaabur,

Helaas moet ik je melden dat ik niet de oude motor uit de verongelukte Lancia kon halen.
met wat problemen met een gebroken veer en commentaar over het lang stallen van zo'n kapotte auto heb ik hem laten ophalen voor de sloop.
excuses hiervoor en succes naar het zoeken van een vervangende motor.

groeten Koen
Post Reply

Return to “NL65 Ypsilon, Y10, A112”