acceleratieprobleem

Discussie en vraagbaak over Thesis
merindol

acceleratieprobleem

Unread post by merindol »

Hallo

Sinds deze morgen ervaar ik acceleratieproblemen (JTD 20V). Onder de 2000 toeren doet de Thesis (automaat) vrij weinig; pas enkele seconden later begint ze stevig te accelereren. Heel vervelend als je op een kruispunt moet vertrekken. Ik heb dit in alle versnellingen van de automaat. Eenmaal op snelheid rijdt ze heel zacht, maar telkens onder de 2000 toeren moet ik bij het duwen op de gaspedaal irritant lang (toch enkele secondjes lang) wachten op respons. Enig idee?

Bedankt
karelenik

Re: acceleratieprobleem

Unread post by karelenik »

Ik heb dat met dezelfde auto ook gehad en de luchtmassameter vervangen (ongveer 150 Euro). (Vrij eenvoudig werk). Het probleem is opgelost.
merindol

Ik ga er even achteraan. Bedankt daarvoor. Maar, wordt dat niet aangegeven via een LMM-lampje of zo ...?

Toch bedankt!
Olof

Unread post by Olof »

Ik had ook dezelfde klachten, bij mij lag het aan de EGR klep. Als deze in een bepaalde stand blijft hangen gaat het ook niet goed. Je kunt de EGR klep afsluiten door een plaatje te plaatsen tussen de klep en motor. (De dealer heeft vaak wel een dergelijk plaatje, is ook zelf te maken, als je in de buurt van Drachten komt mag je de mijne ook wel lenen.) Als dit plaatje ertussen zit en het is de egr klep dan zou de auto weer normaal moeten rijden. Ook de EGR klep is eenvoudig te vervangen. Neem hiervoor een nieuwe (175 euro), tweede hands of gereviseerd is in dit geval niet veel waard. Dus luchtmassa meter of egr klep is een goede plek om voor jouw storing te beginnen te kijken.

Olof
karelenik

Tip: In afwachting van de levering van de lmm heb ik de stekker ervan losgemaakt en dit gaf al direct een verbetering. Dit is dus een eenvoudige test om te zien of die lmm de oorzaak is. Dit is natuurlijk niet optimaal en kan best maar tijdelijk zijn. Over de oplossing van olof weet ik niets, maar dat kan natuurlijk ook de oorzaak zijn. Groetjes.
merindol

Heel erg bedankt! Ik heb net een reparatie van zo'n 1000 euro achter de rug (EPB/remklauw, weet je wel ... en nog wat kleinigheden) en kan dit missen ;) Rijd er dolgraag mee, ze oogt PRACHTIG (kijk telkens om als ik ben uitgestapt), maar ik moet toegeven dat ik al enkele keren aan verkopen heb gedacht ... Er is echt te vaak iets mis. Maar ja, het hoofd en het hart ... Reed tijdens reparatie met Audi A3: perfect, stil, zuinig, afgewerkt, stevig, snel, maar o zo SAAI en GRIJS!!!!! Maar een diva die te vaak niet 'zingt', tja, dat hou je ook niet eeuwig vol. Zit nu in m'n hoofd - heel af en toe - met een Jaguar S-type of meer nog, Citroën C6 (zou m'n 17de auto zijn: wissel namelijk eens graag ... ;)

Bedankt voor de duidelijke antwoorden. Ik hoop ECHT dat het in orde komt.
karelenik

Sorry maar lees de antwoorden op vorig item "Fluitend geluid". De twee onderwerpen zijn wat door elkaar gehaald. Ik zal daar beter op letten in de toekomst, ben maar nieuw.
Groetjes, Karel
merindol

Bedankt iedereen

Net gerepareerd: bleek inderdaad EGR-klep te zijn. Rijdt weer zoals het hoort - rustig, heel rustig - en snel, 'rugduwend' snel als het moet. Zalig! Toch hou ik er het meest van om op de snelweg - en die moet ik vaak doen voor m'n werk - aan 130 of zo over het wegdek te zoeven, met wat muziek, lekker in de zetel achterover leunend. Het is ook gewoon aangenaam te weten dat je meer dan kracht genoeg hebt om snel in te halen of - we zijn allemaal kinderen! - eens een stukje aan 200 km/h te rijden op een leeg stuk snelweg! Ongelooflijk hoe weinig meer lawaai de auto maakt aan die snelheid en vooral, hoe snel die aan die 200 zit! De hernemingen vind ik nog altijd ronduit indrukwekkend en het is m'n 17de auto (BMW, Alfa ... gehad), zelfs met een automaat (die overigens heel goed en onvoelbaar schakelt). Ik hoop dat ik bij volgende berichten even positief kan zijn, want ja, het blijft een Lancia met haar nukken en ik lees er hier op dit goede forum meer dan genoeg. Vandaar deze uitsluitend positieve bijdrage (tenzij ik anderen daarmee kwets, zij dan die nog op een oplossing voor hun diva wachten ...).
Post Reply

Return to “NL35 Thesis”