Koelwater temperatuurmeter Ypsilon 1997
Koelwater temperatuurmeter Ypsilon 1997
Forumgenoten,
Sinds kort heb ik een Ypsilon 1.2 16v uit november 1997.
Een nette goed rijdende auto, maar met 1 klein probleempje;
Als de auto op kontakt wordt gezet gaat de koelwater temperatuurmeter direct naar boven en blijft daar (koude motor).
Auto start vlot maar meter blijft boven "hangen". Zakt bij warme motor iets.
Mijn gevoel zegt dat ik het moet gaan zoeken in de sensor bij de radiateur.
Heeft iemand dit eerder meegemaakt of kan mij helpen zoeken naar een oplossing? Ik hoor het graag.
Bedankt alvast.
Sinds kort heb ik een Ypsilon 1.2 16v uit november 1997.
Een nette goed rijdende auto, maar met 1 klein probleempje;
Als de auto op kontakt wordt gezet gaat de koelwater temperatuurmeter direct naar boven en blijft daar (koude motor).
Auto start vlot maar meter blijft boven "hangen". Zakt bij warme motor iets.
Mijn gevoel zegt dat ik het moet gaan zoeken in de sensor bij de radiateur.
Heeft iemand dit eerder meegemaakt of kan mij helpen zoeken naar een oplossing? Ik hoor het graag.
Bedankt alvast.
Re: Koelwater temperatuurmeter Ypsilon 1997
Beste Jssuurd
welkom op het forum
en gefeliciteerd met je aankoop!
dit komt mij niet bekend voor ik heb meer verhalen gehoord over een sensor die juist niet een hoge waarde afgeeft.
De koelwatersensor zit overigens niet op je radiator maar in je blok (vlakbij de bobines).
De sensor zelf is een NTC voor zover ik weet.
Dit betekend dat de weerstand heel laag moet zijn in verhouding tot de normale sensor.
Dit zou dan weer duiden op een kortsluiting ergens.
Hier zou ik persoonlijk beginnen te zoeken voor je de sensor zelf gaat vervangen.
Het bedradingsschema (en de waardes welke de sensor in welke stand moet hebben zijn te vinden in de service manual die ook op het forum staat).
Succes Koen
welkom op het forum
en gefeliciteerd met je aankoop!
dit komt mij niet bekend voor ik heb meer verhalen gehoord over een sensor die juist niet een hoge waarde afgeeft.
De koelwatersensor zit overigens niet op je radiator maar in je blok (vlakbij de bobines).
De sensor zelf is een NTC voor zover ik weet.
Dit betekend dat de weerstand heel laag moet zijn in verhouding tot de normale sensor.
Dit zou dan weer duiden op een kortsluiting ergens.
Hier zou ik persoonlijk beginnen te zoeken voor je de sensor zelf gaat vervangen.
Het bedradingsschema (en de waardes welke de sensor in welke stand moet hebben zijn te vinden in de service manual die ook op het forum staat).
Succes Koen
Bij mijn Y10 heb ik iets gelijkaardigs : wijzer van temperatuur slaat uit naar maximum.
Maar ik weet dat er ergens een "lek" is in het electrisch circuit.
Resultaat : batterij leeg (en uiteindelijk kapot)
Koen
Maar ik weet dat er ergens een "lek" is in het electrisch circuit.
Resultaat : batterij leeg (en uiteindelijk kapot)

Koen
Koen
Lancia Y 1.2 LS 8v '01
Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91
Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 (Sold okt '24, 10y 3m, 165.600 km)
Lancia Y 1.2 LS 8v '97 (RIP feb '13, 15y 8m, 334.500 km)
Lancia Y 1.2 LS 8v '01
Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 (Sold okt '24, 10y 3m, 165.600 km)
Moeten we een keer gaan meten naamgenoot want hij moet wel werkend blijven 

Ik zal de batterij losmaken....Moeten we een keer gaan meten naamgenoot want hij moet wel werkend blijven

Tot daar mijn kennis / durf van en met electriciteit...
[size=small]Mijn Y10 rijdt nu al bijna een jaar niet meer

Ik heb er geen tijd voor kunnen vrijmaken dit jaar (o.a. familiaal, lange winter en guur voorjaar).
Hopelijk geraakt hij voor de winter naar de garage (ook lichten doen het niet meer) (al een tijdje).[/size]
Maar terug naar de vraag van JSsuurd :
- kan het ook zijn dat de batterij een te lage spanning heeft ?
- en daardoor de / een wijzer fout uitslaat ?
- maar een te lage spanning van de batterij klopt dan weer niet met het vlot starten ?
In ieder geval : uitslaande wijzer : nooit voorgehad met mijn Y van '97.
Koen
Koen
Lancia Y 1.2 LS 8v '01
Lancia Y 1.2 LS 8v '01
Ik heb de sensor laten vervangen door een nieuwe en het probleem van uitslaan van de koelwatertemperatuurmeter (incl. branden rood lampje) direct na het op contact zetten van de auto, is voorbij.
Bedankt voor de suggesties en wellicht tot een ander/volgend probleem
Bedankt voor de suggesties en wellicht tot een ander/volgend probleem

Beste Koen, een te lage stand viel mij ook op. Heb net een Ypje gekocht, heb die auto altijd leuk gevonden, maar nu de regering met uit de V8 Landrover heeft gehaald ben ik er uiteindelijk toe gekomen om er 1'tje te kopen.
Maar sensor vervangen, is dat de remedie..//???
Maar sensor vervangen, is dat de remedie..//???
Geen idee of dat de remedie is....een te lage stand viel mij ook op (temperatuurmeter van het koelwater) ....sensor vervangen, is dat de remedie ?
Indien je het zelf kunt [size=small](anders door iemand / garage laten doen die zo digitale temperatuurmeter heeft)[/size] : motor warm rijden en temperatuur van het koelwater meten.
Heb ik ook eens laten doen bij mijn vorige Y. De temperatuur van het koelwater was OK en de wijzer duidde te weinig aan.
Mee leren leven lijkt me dan een goede oplossing

Bij JSsuurd was het een iets ander probleem en daar hielp vervangen van de sensor wel.
Koen
Koen
Lancia Y 1.2 LS 8v '01
Lancia Y 1.2 LS 8v '01
-
Ligt niet aan de sensor maar aan de meter zelf
Y 1.3 JTD * Ypsilon 1.2 LS * Y10 Fire * Y10 Fire * Y10 Turbo * Y10 Turbo * Y10 4WD * Y10 GT
THANKS, Ik zal het meten (heb een digitale Temp meter)..