Afstandsbediening

Discussie en vraagbaak over Lybra
hanzie68

Afstandsbediening

Unread post by hanzie68 »

Sinds ik mijn Lybra heb werkt de afstandsbediening niet. In een sleutel zit helemaal geen printje, en bij de andere zijn de knopjes weg. Wat is nu het beste om te doen. Een nieuwe of andere gebruikte sleutel kopen. Of een losse afstandsbediening in te bouwen. En hoe sluit je hem dan aan? Heeft iemand hier ervaring mee. Ik hoor graag jullie reacties.

Groetjes,

Hans
Eigenaar van een Grande Dame, Metallic zwarte Lybra 1.8 16V LX SW
AndrewL

Re: Afstandsbediening

Unread post by AndrewL »

Een nieuwe sleutel kost inclusief inlezen ongeveer € 250,00 (alleen via dealer en importeur te verkrijgen.
Lancia Lybra SW 2.0 LX (2001) rood
Lancia Lybra SW 2.0 LX (2001) donkerblauw
Lancia Lybra SW 1.8 LX (2000) zwart, ter ziele
hanzie68

Dat is een hoop geld voor een sleutel met afstandsbediening. Misschien is het dan toch verstandiger om een universele afstandsbediening in te bouwen. Maar hoe zit dat met de aansluitingen? Is er een handleiding voor hoe dit te doen bij de Lybra?
dickh

Unread post by dickh »

hanzie68 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dat is een hoop geld voor een sleutel met
> afstandsbediening. Misschien is het dan toch
> verstandiger om een universele afstandsbediening
> in te bouwen. Maar hoe zit dat met de
> aansluitingen? Is er een handleiding voor hoe dit
> te doen bij de Lybra?

Ik heb nog wel een paar sleutels liggen. Je zult ze wel opnieuw van batterijtje moeten voorzien en vervolgens opnieuw "inleren". Geen idee hoe dat moet trouwens, maar daar hebben we _koen voor ;)
Ik stuur ze alleen op bij een redelijke garantie op succes (ben al eens een complete hagelnieuwe ICS voor een kop koffie kwijtgeraakt aan een ogenschijnlijk betrouwbaar foremlid maar toch blijkens een zwendeljoker, dus geef niks meer zomaar weg), laat maar weten.

B)- Dick
Lancia Lybra SW 2.4 JTD Emblema (2005)
Lancia Lybra Berlina 1.8 VVT Business (2000)
Stupendo

Unread post by Stupendo »

@dickh

Ik kan ook nog wel een sleutelexemplaar gebruiken want ik vrees de dag dat mijn enige overgebleven sleutel al dan niet door mijn eigen schuld wegraakt. Maar even afgezien van het inlezen van de sleutel, past de stalen "pin" dan wel op elk willekeurig Lybra-portier/contactslot? Ik denk het niet...
hanzie68

Dick, ik heb wel interesse in de sleutels. Ik denk dat ik de printjes zo over kan zetten in mijn sleutels. Inleren, ja daar hoop ik dat Koen iets voor mij kan betekenen. Of weet iemand van de forumleden hoe ik dat zou moeten doen. Ik zou het fijn vinden mijn dame in de winter zelfs met dichtgevroren sloten te kunnen openen. Pm me even als je ze werkelijk kwijt wilt. We worden het samen wel eens.

Groetjes,

Hans
hanzie68

Zo, Gisteren bij Johan een sleutel opgehaald. Bij deze mijn dank aan dit geweldig forum lid. Zo zie je maar weer dat we elkaar moeten helpen om onze dames op de weg te houden. Ik ga eens kijken hoe ik de afstandsbediening in kan leren. Zodra ik weet hoe het werkt, zal ik dit zeker posten, zodat iedereen hier iets aan heeft.

Groetjes,

Hans
AndrewL

Unread post by AndrewL »

Een afstandsbediening hoef je en kun je niet inleren. Het inleren van sleutels kan uitsluitend door de dealer gedaan worden, met behulp van de Examiner of het nieuwe Chrysler diagnose apparaat. Het inleren betreft uitsluitend de unieke code in de transponder, die noodzakelijk is voor het openen en het starten van de auto.

De oplossing:
Oude sleutel gebruiken (mechanische gedeelte past in de bestaande deursloten en kontaktslot, transponder met code is bekend bij de auto) met een goed werkende zenderprintplaat van een andere sleutel. In de zenderprintplaat is niets unieks, ze zijn volgens mij allemaal onderling uitwisselbaar.

De transponder met unieke code is een klein los cilindrisch deel in de sleutel, tussen printplaat en de baard van de sleutel.
Stupendo

Unread post by Stupendo »

@AndrewL

Duidelijk verhaal Andrew. Weet je ook wat er mis kan zijn bij de zenderprintplaat? Met blote oog is er niets kapots aan te zien maar zenden ho maar. Gezien jouw verhaal kan ik dus een printplaat uitwisselen.

Overigens heb Van der Ven Auto's nog gebeld voor de CD-wisselaar. Maar die hadden ze er niet uitgehaald en was mee de shredder in gegaan want "daar was geen vraag naar" (dat laatste niet visualiseren, is niet goed voor je gemoedstoestand ::o
AndrewL

Unread post by AndrewL »

De printplaten in het oude type sleutel (de niet-klapsleutel), fabrikaat Siemens hebben vaak slechte soldeerpunten; ook de microschakelaars laten het vaak afweten. Ze zijn wel door een vakman te repareren.
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”