Mogelijke oorzaak gevonden waarom altijd linker achterlicht stuk gaat.

Discussie en vraagbaak over Thesis
Robbedoes

Mogelijke oorzaak gevonden waarom altijd linker achterlicht stuk gaat.

Unread post by Robbedoes »

Ik heb waarschijnlijk de reden gevonden waarom steeds het linker achterlicht stuk gaat.
Ik las laatst al dat iemand dacht dat het misschien door de accu kwam die er onder licht, dat kan ik nu hoogstwaarschijnlijk bevestigen!

Ik had een nieuwe accu besteld, en toen kreeg ik van iemand anders te horen dat ik een gel accu moest hebben, omdat hij in de achterbak zit, en dat in verband met gassen die vrijkomen.

Ik had dus GEEN gel accu, en de nieuwe die ik bestelde dmv mijn kenteken invoeren kwam ook deze niet-gel accu uit.

Er MOET dus wel een gel accu in, en ik vermoed dat bijna niemand dat heeft.

Die accu zuur gassen die vreten dus aan je electronica in je achterlicht......
Kappa.Lancia.Name

Re: Mogelijke oorzaak gevonden waarom altijd linker achterlicht stuk gaat.

Unread post by Kappa.Lancia.Name »

Dat is een hele pausibele oorzaak. Ik heb toevallig de defecte van Hugo meegekregen, ik zal eens kijken of ik sporen van (zuur)corrosie kan traceren. Mogelijk dat we een extra beschermingslaag kunnen/moeten aanbrengen.

Marc
Groetjes, Marc

marc@lancia.name
Http://www.lancia.name

2003 Thesis Emblema (814 Nero Caravaggio) 3.0 V6 24v
1989 Delta HF Turbo (Wit-Martini 1) 1.6i 8v

EX:
2009 Delta III (bi-colore Mica Lancia Blauw-Mat Zwart) 1.6 mjet
2006 Musa (100th editie bi-colore Grijs-Blu Cimablue) 1.4 16v Platino
2004 Thesis (678/a Grigio Cellini) 2.4jtd 20v
1999 Delta II (Groen) 1.8i
1995 Kappa Sedan (506 Goud-Wit) 2.4i 20v
1989 Delta HF Turbo (Antraciet) 1.6i 8v
1986 Y10Turbo (Rood) 1049cc
Robbedoes

Of een gel accu kopen! ;-)

Maar het is niet alleen voor het achterlicht, de gassen die vrijkomen in je achterbak trekken je auto in, dus sowieso een goede zaak om een gel accu te nemen.

Misschien mensen met bijv. vaak hoofdpijn als ze in de auto rijden?
karel

Unread post by karel »

De gassen die vrijkomen bij het overladen van de accu zijn vrijwel uitsluitend zuurstof en waterstof. Het gaat om hoeveelheden die misschien de corrosie van electronica van het linker-achterlicht kunnen helpen verklaren, en aan die hypothese draagt wel bij, dat het linker achterlicht echt in hetzelfde subcompartiment als de accu gemonteerd is. Maar het zijn in de hoeveelheden waarover we het hebben, geen giftige gassen. Dus hoofdpijnklachten zouden er alleen iets mee te maken kunnen hebben bij veel hogere concentraties, of als je zelf in dat subcompartiment gaat wonen.

Moderne accu's hebben vaak een aansluitpunt voor een afvoerslangetje naar de wielkast voor deze gassen. Het is te overwegen dat slangetje in ons geval ook werkelijk te monteren. Bij andere auto's wordt dat in het algemeen als onnodig gezien.

Ik vraag me af of het iets met gel te maken heeft, dat lijkt me niet. Een gel accu gaat net zo hard gassen als een vloeistof- accu als hij overladen wordt. Er bestaan verschillende accusoorten. Het onderscheid waar het om lijkt te gaan is of de accu 'valve regulated' is, of niet. Veel zogenaamd onderhoudsvrije accu's zijn dat. Bij die typen accu worden de ontstane gassen in de accucel bewaard en hergebruikt, tot een bepaalde maximale overdruk die in de praktijk niet bereikt wordt. Boven die druk wordt een noodklepje opengedrukt (dat wordt valve regulation genoemd). Die accus bestaan in zowel gel- als vloeistof-uitvoeringen, de laatste zijn dan vaak maar niet altijd AGM accus waarin het electroliet in een glasvezelmat zit.

Let bij je keuze voor een accu wel op de startstroom die maximaal geleverd kan worden door de accu. Bij de thesis met zijn lange en niet over-gedimensioneerde kabel tussen accu en de belangrijkste verbruikers, is dat een kritische waarde.

Als ik dus even verder bouw op Robbedoes' suggestie:
vind een accu van de juiste capaciteit en startamperage, met ofwel een gasafvoer-verzamelleiding (en sluit die dan ook aan), of van een valve regulated type.
Robbedoes

Dat is niet waar, vertel mij anders dan maar eens waarom er in bmw's en ik dacht audi's verplicht gel of AGM accu's MOETEN worden gemonteerd, ivm gassen?

Zeker flauwekul dan?

Heb je dan een andere verklaring voor de altijd linker kapotte achterlichten die precies boven de accu zitten?

Ik zou het bijna naief noemen om deze 'toevalligheid' zo de prullebak in te sturen.

Mijn accu was stuk, lekte zuur, en ik had een kapot links achterlicht.
Misschien dat een nieuwe accu niet direct gassen geeft (dus niet te meten dan), maar als er iets mee is, dan is het wel gevaarlijk.
Misschien kan die persoon een lekkende accu opmeten?
Ik durf te wedden dat hij dan wel gassen meet! ;-)

En gas is lichter dan lucht en stijgt naar het hoogste punt:

Tijdens het opladen ontstaat knalgas.
Als u een accu oplaadt, ontstaat het explosieve knalgas. Knalgas is een combinatie van waterstof en zuurstof. Het gas is lichter dan lucht. Als het vrijkomt, stijgt het daarom naar het hoogste punt van het dak. Is de ventilatie verkeerd of niet voldoende, dan blijft het knalgas daar hangen. Schakelt iemand de tl-verlichting aan, dan kan een vonk ontstaan waardoor het gas ontploft. Als knalgas ontploft, heeft dat grote gevolgen.

Bron:
http://www.deltalloyd.nl/zakelijk/eigen ... laders.jsp

MET ANDERE WOORDEN, VOOR IEDEREEN ZIJN/HAAR VEILIGHEID: plaats een gel of AGM ACCU IN JE THESIS!
Blokkie

Unread post by Blokkie »

Amici,

Niet alle gassen zijn lichter dan lucht. Vele gassen zijn zwaarder dan lucht. Bekende gassen zijn butaan en propaan. Zij hebben een relatieve dichtheid groter dan 1 en zakken naar beneden. Als brandweerman zijn dat zaken die vanzelfsprekend zijn en we worden er op getraind om daar van bewust te zijn. Maar als je even google nakijkt dan vind je het gemakkelijk ;).

Waarom gel accu's? Deze accu's hebben betere bruikbare capaciteit, zijn milieuvriendelijker en gaan langer mee. Ze zijn ook duurder. Kans op gasvorming is kleiner. Ook gel accu's produceren een minimale hoeveelheid waterstofgas (lichter dan lucht). Of dat de aantasting van het achterlicht veroorzaakt is de vraag. Geen idee.

Wat me wel opvalt is dat bij veel Thesissen de stang boven de accu, bijna in alle gevallen is deze deels door roest aangetast. (zie link) Deze is nog minimaal aangetast, maar ik heb erger gezien. Vond ik altijd al vreemd, zeker omdat andere zaken niet aangetast zijn. Bij mijn eigen diva is die stang aardig verroest, maar heb geen problemen met het achterlicht. Doet het prima.

Foto's van de bewuste stang: https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... mp;theater

Nog eentje:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... mp;theater

Image
Succes met de quest, maar ik ben er nog niet helemaal uit.....
Arrivederci,

Hans Blok (NL) Kijk ook eens op: https://www.facebook.com/pages/Lancia-T ... 0685310636

Lancia Lybra 2.0 V5 20 v Comfortronic Baby blue 2000
Lancia Thesis 3.0 V6 24v Emblema Comfortronic (Antonella) Grigio Tiepolo 2002
Lancia Thesis 3.0 V6 24v Emblema Comfortronic (Emilia) Bi-Colore Grigio Tiepolo/Grigio Bottecelli 2006
Lancia Thesis 3.0 V6 24v Emblema Comfortronic (Guilia) Azzuro Dialogos 2003

Farsi notare, senza essere evidente

Mail to: LanciaThesisNetherlands@aol.com
krammer

Unread post by krammer »

Mensen, graag meng ik me in deze discussie over lichte en zware gassen en zo. Heb een iets andere theorie. Er kan ook zoiets als toeval zijn. De stang roest, Dat klopt. Maar deze ziet er dan ook behoorlijk onbehandeld (blank staal) uit, Kan zomaar een foutje van de fabriek zijn (vergeten te vernissen). Dan de lichtunit zelf. Hier kan sprake zijn van een productiefout/gevoeligheid bij de linkerexemplaren. Ik heb een dergelijke defecte linker lichtunit 'opengeDremeld' om te kijken wat de oorzaak was. Als je de unit (printplaten) een beetje tordeert in de lengerichting, werkt ie weer helemaal. (dus het defect zit hem dus niet in de stekker of bedrading, maar mogelijk in een soldeer/printplaatverbinding). Ik heb de unit uitgeleend aan Marc, want die heeft veel meer kijk op elektronika. En: als er zoveel roestvorming op de stang als gevolg van akku-gasvorming is, zou je dat toch ook terug moeten zien op de printplaten van de lichtunit (en andere componenten in de buurt). Dus Marc, hoe ziet het er uit? (foto?).
Hugo
Rino

Unread post by Rino »

Boeiende discussie. Na 460.000km zou ik met al die vrijgekomen gassen al lang vaste klant in de hoofdpijnkliniek moeten zijn. Niks daarvan. Nooit gedoe gehad met één van de achterlichten en de stang die bij velen roest ziet er bij mij zo goed als nieuw uit. Het afvoerslangetje van het accu is altijd nauwkeurig gemonteerd geweest. Misschien zorgt dit toch voor het verschil.

Echter bij Thesis-bijeenkomsten is het me vaak opgevallen dat er zijn met condensvorming aan de binnenkant van de achterlicht-unit. Dat kan nooit goed zijn voor de printplaat. Van waar zou het vocht moeten komen die tegen de binnenkant van de unit neerslaat ?

Rino
inc10521

Unread post by inc10521 »

Hoi Rino,

Ik heb momenteel lichte lekkage bij de kentekenplaat houder (bekend euvel) en nu staat er een klein laagje water in de ruimte van het reserve wiel.
Als de zon op de kofferbak schijnt verdampt dit en slaat als condens neer op de achterlichten (Zowel links als rechts) Ook heb ik lichte condens achter de achteruitrijlichten....

Snel oplossen komende weken dus voor mij ;-)
[img]http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... _Small.jpg[/img]
*
*
M e t - e e n - T h e s i s - w o r d t - r i j d e n - r e i z e n :)
_______________________________________________________________________________________________
Thesis 2.4 JTD 20V Elegante '07 172.000 | 690A grigio rossini | 401 Natur Poltrona
Ex.Thesis 2.4 JTD 20V Emblema '03 403.000 | 678 grigio cellini | 410 Tabacco Poltrona
Ex. Kappa 2.4 TDS LS '95 429.000km | Donkerblauw Metalic | Blauw Velours
Ex. Kappa 2.4 TDS LS '95 187.000 | Antraciet Metalic | Blauw Alcantara
Ex. Kappa 2.4 20V LS '96 473.300 | Groen Metalic | Geel Poltrona
Ex. Kappa 2.4 JTD LS '00 412.300km | Zwart Metalic | 615 Beige Alcantara
Robbedoes

Uit elkaar halen je kentekenhouder, let op verborgen schroef onder een rubber, en tochtstrip erop plakken, van bijv. gamma.
Nooit meer 1 druppel vocht wat erlangs komt! :)

In ieder geval niet met kit doen, dat werkt (uit eigen ervaring) absoluut niet, stroomt er net zo hard in dan.
Post Reply

Return to “NL35 Thesis”