continental?

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
bart

continental?

Unread post by bart »

Hallo,

Heeft er iemand ervaring met Continental EcoContact 3 banden in de maat 175-80-14 voor een enthousiast bereden Fulvia 1600? Dit was de band van de Golf 4. Michelin maakt deze maat alleen nog maar in exotische uitvoeringen (heel erg duur). Het is ook de goede maat voor een S2 1600.

http://www.autobandenmarkt.nl/cgi-bin/r ... p=R-104497

Op een Citroen forum las ik een discussie waarin werd gesteld dat het een transformatie van weggedrag van de desbetreffende CX was toen de eigenaar de 175-80 band omwisselde voor een moderne EnergySaver+ van 65 hoog en een velgmaat 1" groter. Veel beter weggedrag.

Ik sta op het punt een set banden te kopen maar ben er nog steeds niet uit welke... Uit nostalgisch oogpunt wil ik liefst de 175-80-14. De Cromodora's zijn ook 14, en hoewel ik een goede set 15" stalen (Flavia) wielen heb liggen zou het me ook aan het hart gaan de Cromo's niet te gebruiken. Andere suggesties zijn ook welkom!

Bart
Huib
Site Admin

Re: continental?

Unread post by Huib »

De Michelin XAS
Geen twijfel over mogelijk.
bart

Unread post by bart »

Het prijsverschil is een factor 3. 180 euro per band is boven mijn budget.

En ik was verrast door de verhalen op het Citroen forum. XAS is ontwikkeld eind jaren 60. Continental ecocontact3 is uit 2002, otwikkeld voor volkswagen. Misschien hebben die citrofielen een punt.
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

Gewoon doen waar je zin in hebt natuurlijk.

Maarre, het onderstel van je Fulvia is ontwikkeld in de jaren 50 (voor de Flavia). Wat ik altijd waardeer in Lancia's als de Fulvia en daarvoor is de totale balans. Als dat je niet interesseert en als je alleen in Nederland korte stukken rijdt maakt het ook niet zoveel uit.

Wij zijn net weer terug van onze rit naar Mondovi, Piemonte via onder andere de Col de la Bonnette (2700 m), Col de Turini, Col de Tende en vele andere ruige en mooie routes en passen in de Jura en Franse Alpen. Paar dagen achter elkaar zitten sturen van smorgus tot savus. Lekker. Niet te hard. Niet te langzaam. Gewoon precies goed.

Ik ben stik jaloers op de mensen met een Flavia, Flaminia of S2 Fulvia. Die kunnen nog Michelin X (de moeder van alle radiaal banden) en/of Michelin XAS (de vader van alle radiaalbanden) in de juiste maat krijgen.
Als de Michelin X er in de maat 145R14 zou zijn, zouden ze nog morgen onder m'n eerste serie coupe gaan zelfs voor 200 euro het stuk.

Ik heb trouwens bedacht dat ik 165HR14 XAS kan monteren als ik een bak van een 1200 coupé monteer en de teller tandwieltjes van een 2e serie coupe. Gaat zeker een keer gebeuren.

Tot eind jaren 60 werden alle Lancia's standaard op Michelin X of XAS afgeleverd. In 1946 was Lancia de eerste OEM klant van Michelin voor de X band. In de Fiat tijd kon het gebeuren dat er andere onder zaten maar de doorgewinterde Lancisti specificeerden toch altijd Michelin als ze een nieuwe Lancia bestelden.

Michelin banden gaan in de regel veel langer mee. Of dat voor de XAS ook geldt in vergelijking met de Continentals weet ik ook niet maar je kunt het in ieder geval als smoes voor je zelf gebruiken.

Niet piepen. Niet nadenken (sowieso altijd fout). Gewoon doen.
Koos

Unread post by Koos »

Ik val natuurlijk weer uit de toon ,met mijn 195-65-14 banden op de zagato,en we zijn ook net terug uit de Pimonte .
Daar ook heerlijk over diverse cols gereden ,zelfs al in de sneeuw,tussen Frankrijk en Italie.
Echt niet langzaam aan gedaan ,maar de wegligging bevalt mij uitstekend.
Lancia Delta 3 en Fulvia Zagato 1401 `72 , ex.(Kappa coupe 2.4 enYpsilon 2002 .Fulvia coupe, berline, beta coupe ,beta spider , 2000 coupe ,Delta hpe1999)
Bert Ewalds

Unread post by Bert Ewalds »

Voor wat mijn mening waard is.
Als het er budgetair niet inzit om die Michelins te kopen, zou ik de Continentals kopen
Je hebt dan de juiste maat, en je lichtmetalen velgen, die de wegligging ook positief beinvloeden.
Bovendien zie dat in de tests voor moderne banden Michelin en Continental altijd stuivertje wisselen als beste en op één na beste.
Dus het zijn domweg prima banden.
Ik kom al 25 jaar bij mijn vaste bandenboer en die heeft inderdaad de Xen onder mijn Flaminia en de XASen onder mijn Flavia gezet.
Maar toen de Michelinmaat voor mijn MG niet meer verkrijgbaar was, heeft hij er Toyos onder gezet en ook die doen het prima, al weer 5 jaar.
Michelin is dus niet meer heilig, de concurrrentie is aardig bijgekomen.

Bert
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

Mijn eerste Lancia, nog in de jaren 60, was een Flavia coupé iniezione op XAS banden. Briljant ding. Kon je 's avonds in Parijs gaan eten en nog terug rijden. Ik kocht toen m'n LP's bij Donner in Rotterdam. Binnen het uur was ik weer terug in Breda. In m'n herinnering kon je met een gangetje van 180 haaks de bocht om. Ik ga dat nu niet meer uit proberen. Ben lafaard geworden.

Die Toyo's doen het onder de Fulvia ook prima. Ook de Vredestein Classic Sprint. De laatste heeft een "rond" loopvlak. Vind ik toch altijd het prettigst sturen bij de wielophanging en stuurinrichting van de Fulvia.
Bert Ewalds

Unread post by Bert Ewalds »

Mijn Flavia is ook een iniezione, is inmiddels 47 jaar oud en heeft 234,000 km gelopen op het originele torretje
Ik doe het dus wat rustiger aan, maar vorige week reed hij toch in precies 4 uur naar de Moezel (385 Km)
En de tunnelbouwplaats bij Maastricht neem je niet met 100km/uur
En ja, deze heeft nog Michelins eronder
Attachments
moezel 29-9-2013-lr.jpg
moezel 29-9-2013-lr.jpg (141.66 KiB) Viewed 458 times
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”