Lekstroom instrumentenpaneel Ypsilon, lampjes blijven branden ( accu trekt leeg )

Discussie en vraagbaak over de Ypsilon, Y10 en A112
wyck26

Lekstroom instrumentenpaneel Ypsilon, lampjes blijven branden ( accu trekt leeg )

Unread post by wyck26 »

Beste medegebruikers,

Ik ben nieuw op dit forum en heb een Lancia Ypsilon Elefantino Rosso uit 2000.

Ik heb een totale lekstroom van 177 mA bij 13,5 volt, gemeten met een multimeter tussen de min pool van de accu en de massakabel. Indien ik de kabels van het instrumentenpaneel los haal zakt de lekstroom naar een acceptabele 11 mA.
Nu is het zo dat in het instrumentenpaneel het ''stop'' - lampje blijft branden met de motor aan of uit, dit blijft zelfs branden als de auto op slot is en ik er buiten sta (remlichten zijn niet defect). Ditzelfde is het geval als het tankreserve lampje brandt als ik moet tanken, dit blijft ook bij uitgeschakelde en afgesloten auto branden.
Nu dacht ik dat het aan het lampje zou liggen dus heb ik dat eruit gehaald en daarna gemeten, dan kom ik op een lekstroom van 93 mA uit. Ook met deze lekstroom trekt mijn accu binnen een week leeg, de accu is 2 jaar oud ( Varta 44 Ah).

Weet iemand hoeveel de toegestane lekstroom is en of het normaal is dat het instrumentenpaneel zoveel lekstroom trekt? Is het normaal dat lampjes blijven branden zonder dat de auto op contact staat? Misschien heeft iemand dit al eens eerder meegemaakt en een oplossing voor mij.

Om te kijken of het aan de teller unit ligt wil ik een teller halen op de sloop, ik heb er een op het oog van een LS of LX, zou dit passen en werken?

Alvast bedankt!
koentje

Re: Lekstroom instrumentenpaneel Ypsilon, lampjes blijven branden ( accu trekt leeg )

Unread post by koentje »

Let hierbij wel erop dat het de goede motor versie is dit betekend de 1.2 16V bij de LX na 1998 is dat zeker zo bij de LS een aandachts gevalletje.
Voor zover ik terug heb kunnen vinden in de manual is er geen apparte bedrading voor de elphantino rosso.
Wat ik weet is dat het instrumenten paneel negatief geschakeld is....
als je kan vinden dat het in het instrumentenpaneel zit maak hier dan al de contacten goed schoon en gebruik contactreiniger.
Zijn de lampjes onder het rijden aan of uit?
en heel gek gezegd. maar doen alle bolletjes van je achterlichten het??
(hier had mijne een lekstroom inzitten door een verkeerd gebruikt bolletje.

succes met het zoeken.

Koen
wyck26

Re: Lekstroom instrumentenpaneel Ypsilon, lampjes blijven branden ( accu trekt leeg )

Unread post by wyck26 »

Bedankt voor de reactie en het zoekwerk!
Vandaag het andere instrumentenpaneel ingebouwd, alles werkt naar behoren en de lekstroom is gedaald tot 12 mA. Het lag dus aan mijn originele instrumentenpaneel. Ik zal de contacten schoonmaken, mocht dat niet helpen dan stuur ik het ter reparatie op.
Het vreemde was dat alleen het "stop" lampje ging branden na het contact te verbreken (bij het originele instrumentenpaneel), tijdens het rijden brandde het lampje niet.

Het probleem is voor mij (tijdelijk) opgelost, bedankt voor het meedenken.
koentje

Unread post by koentje »

eventueel wil ik hem ook wel voor je doormeten ik weet niet waar je hem heen wilde brengen ter reparatie.
Post Reply

Return to “NL65 Ypsilon, Y10, A112”