Hoi,
Vorig jaar had ons Yp als aandachtspunt voor de apk een achterasrubber. Nu hoor ik daadwerkelijk metaal op metaal bij bepaalde veerbewegingen, dus de apk zal daar geen genoegen mee nemen.
Is dit rubber zelf te vervangen? Ik heb begrepen dat het gaat om het rubber tussen subframe en chassis.
Daarnaast wil ik de achterschokbrekers zelf vervangen. Zelfde vraag daarvoor.
Heeft iemand een idee of dat zelf te doen is (redelijk goed geoutilleerd qua gereedschap, heb een garagekrik en assteunen) Heeft iemand heel toevallig een soort van "how to" ...
???
Gert
Achterasrubber, zelf te doen?
Re: Achterasrubber, zelf te doen?
vorige week heb ik rondom nieuwe schokbrekers gemonteerd.
achter is goed te doen, kostte mij 1 uur.Voor is wat lastiger maar dat is bij jou niet de bedoeling als ik het goed lees.
over het rubber kan ik niets zeggen, dat heb ik nog niet gedaan,maar lijkt mij niet al te moeilijk.
succes.
Paul.
achter is goed te doen, kostte mij 1 uur.Voor is wat lastiger maar dat is bij jou niet de bedoeling als ik het goed lees.
over het rubber kan ik niets zeggen, dat heb ik nog niet gedaan,maar lijkt mij niet al te moeilijk.
succes.
Paul.
Nee klopt, voor is alles wel in orde. Remmen nog eens een goed schoonmaakbeurtje geven en ontluchten en dan is dat wel klaar.
Ik zal de onderdelen eerdaags aanschaffen en dan wachten op geschikt weer....
Ik zal de onderdelen eerdaags aanschaffen en dan wachten op geschikt weer....
Onderdeeltjes besteld. Het rubber word door iedereen schijnbaar achteraslager genoemd. Schokbrekers besteld, pagina 342 en verder van het Italiaanse boekje uitgeprint....
Nu hopen dat de delen vandaag binnenkomen het weer ziet er goed uit..
Maja, ook nog zat klussen in huis hoor.. en de apk is pas ergens in juli.
Nu hopen dat de delen vandaag binnenkomen het weer ziet er goed uit..
Maja, ook nog zat klussen in huis hoor.. en de apk is pas ergens in juli.
-
Je hebt het nu over 2 verschillende onderdelen volgens mij. De rubbers tussen de carrosserie en de achteras worden ook wel silent blocks genoemd, daar kan inderdaad speling op zitten. Ik heb die wel eens zelf vervangen, maar daar heb je wel wat speciale (zware) tools voor nodig. Ik denk dat het bij jou echter gaat om de lagers die in de draagarm zitten. Die zitten als het ware in het scharnierpunt van de draagarm. Is wel te doen om zelf te vervangen, maar beter bestel je 2 nieuwe draagarmen, iets duurder maar wel makkelijker en beter
Y 1.3 JTD * Ypsilon 1.2 LS * Y10 Fire * Y10 Fire * Y10 Turbo * Y10 Turbo * Y10 4WD * Y10 GT
Welke tools heb je voor die silentblocks nodig dan?
De voorste rubbers van de achteras hoef je niet te vervangen,daar zijn een soort van overzetrubbers voor.
1 bout eruit,rubber eroverheen plaatsen en de bout weer monteren
1 bout eruit,rubber eroverheen plaatsen en de bout weer monteren
-
Ik had hier zelf deze tools voor gemaakt, om de silent blocks er uit en de nieuwe er weer in te persen

Ik zou echter eerst uitzoeken of de speling wel echt hier op zit, of toch op de draagarmen zelf. Die silent blocks is namelijk best een moeilijke klus!

Ik zou echter eerst uitzoeken of de speling wel echt hier op zit, of toch op de draagarmen zelf. Die silent blocks is namelijk best een moeilijke klus!
Y 1.3 JTD * Ypsilon 1.2 LS * Y10 Fire * Y10 Fire * Y10 Turbo * Y10 Turbo * Y10 4WD * Y10 GT

Dit is het rubber, welke inderdaad om het voorste rubber van de achteras gaat, ik ga dr dus van uit dat dit stukje van de klus simpel word. Direct ook de schokbrekers achter vervangen en de uitlaat. Daarnaast overweeg ik preventief nog de remblokken voor te vervangen en het boeltje weer eens flink te ontluchten om het verschil in remwerking voor op te heffen.....
En dat alles nog voor 20 juli, dat is de apk datum..
!tt!