Welke controles moet je minimaal uitvoeren voor aanschaf?

Discussie en vraagbaak over Thesis
lanciathema.nl

Welke controles moet je minimaal uitvoeren voor aanschaf?

Unread post by lanciathema.nl »

Maandag ga ik eens kijken bij een Thesis. Het kriebelt een beetje ondanks dat ik heel erg blij en tevreden jaarlijks 50dkm met mijn K SW rijd. Nu heb ik mezelf voorgenomen om in ieder geval de auto te controleren op:
- Werking handrem
- Roest op subframe
- Roest op motorklepranden
- Werking automaat
- Standaardcontroles als olie, koelwater, meldingen etc.
- Check of alle electra werkt

Kan iemand me helpen om specifiek Thesis aandachtspunten te noemen? Ik kan mijn oordeel dan beter motiveren! Alvast dank!
Een echt snelle auto valt stilstaand niet op!
Lancia Thema 8.32 SW op www.weblogs.lanciathema.nl
HBP

Re: Welke controles moet je minimaal uitvoeren voor aanschaf?

Unread post by HBP »

subframe inspecteren op roest, bekijk de slangen van de stuurbekrachtiging of die droog zijn.
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
Mijn lancia´s

Nu: Lancia Thesis 2.4JTD 20V - Zesbak met chiptuning.
Had: Lancia Dedra 2.0Turbo Integrale
Had: Lancia Delta 1.9TD
Had: Lancia Kappa 2.4 JTD, zesbak, chiptuning
Had: Lancia Kappa 2.4 JTD
Had: Lancia Kappa 2.4 JTD Station
Had: Lancia Dedra 1.8 IE
Had: Lancia Thesis 2.4 JTD 10v zesbak.

Een echte lancia addict dus.....
karel

Unread post by karel »

Aannemend dat kleur en algemene toestand je bevallen zou ik ook kijken naar:

Stilstaand:
schroefveren achter (breken rond 200k km)
alles droog rond reservewiel? (nummerplaathouder pakking gaat lekken na een jaar of vier en dat geeft allerlei electronische problemen)
alles droog rond computer kastjes onder voetmat bijrijder?
navigatie-systeem werkt naar behoren (lens / spiegel cd lezer gaat 150k km mee)
telefoon werkt (simkaarlezer flexibele printsporen vaak gebroken)
deurvanger bestuurderszijde in orde? (vergelijk werking linker - rechter voordeur - geen 'knak' hoorbaar)
electrische deurknopjes in handels aan buitenzijde werken op alle 4 portieren?
oliepeil controleren (in mijn ervaring met de dieselversie is er nauwelijks olieverbruik en zou een lage stand dus op problemen wijzen)
Vergewis je ervan dat de distributieriem indien nodig, vervangen is. Voor een 2.4 JTD kost dat ongeveer 800 a 900 euro inclusief alles; moet na 120k km of drie jaar.

Rijdend:
vibraties voortrein in bocht (homokineten)
geklapper en gekreun in de voortrein bij hobbelig wegdek (kan onschuldig zijn voor zover het om de stabilisatorstang gaat, maar onderste/bovenste wieldraagarmen moeten vervangen worden bij lawaai)
soepel schakelende automaat ? (schakelmomenten niet/nauwelijks voelbaar, geen aarzelingen - eerste schakeling van 2-3 mag voelbaar zijn bij koude start)
in spiegels zichtbare dieselwalm bij rijden (niet kopen), optrekken (twijfelgeval, vind de oorzaak), gebruik van kickdown (zwart pluimpje is normaal)

Ik vind de veelgenoemde EPB-problemen onbelangrijk, omdat de units in hun geheel vervangen kunnen worden en dat eens in de paar jaar toch al geen slechte veiligheidsmaatregel is. De ingreep is technisch ongecompliceerd, de prognose voor de patient is uitstekend en kosten zijn te overzien. Bij EPB problemen, zou ik veel van de prijs afpingelen, zodat je 'gratis' nieuwe achterremmen kunt laten monteren, kosten ongeveer 300 per kant - goed zelf te doen. Het zou voor mij geen reden zijn een Thesis niet te kopen.

Als je een Thesis kunt vinden die aan het bovenstaande voldoet heb je er volgens mij een buitengewoon betrouwbare auto aan. Ik kocht de mijne bij km 165k. Hij (zij?) heeft er nu 350k km op zitten en tot nu toe (ik klop het wel even af) geen gekke dingen in de onderhoudshistorie. Bij 250k km is de dynamo vervangen, dat is wel ongeveer het spectaculairste probleem geweest. Onderhoudskosten waren voor mij in de orde van 5 cent/km, en daarvoor kocht ik 10 beurten, 1 dynamo, 2 epb's, 2 achterveren en 2maal een nieuwe navigatie lensunit.

De eerste series (van voor 2003) hadden meer problemen met electrische connectors waarvan er veel in de Thesis zitten, dan de latere modellen.Er is een wat nerveuze versie van het Canbus systeem gebruikt dat elke hapering direct met veel gepingel en gepiep meldt, andere merken kozen ervoor een storing pas te melden als hij herhaald optrad of risico met zich meebracht. Verder is de kwaliteit, toestand en capaciteit van de hoofdaccu van belang omdat de montage in de kofferbak en de lange leidingen die daar het gevolg van zijn, veel vergen. Onder meer het alarmsysteem is erg gevoelig voor voltage-schommelingen - accu op tijd vervangen dus.

succes!
lanciathema.nl

Dank Karel,

Betreffende exemplaar heeft net een nieuwe distributie en waterpomp maar ook net twee nieuwe achterremklauwen. Vooral je vochtadviezen zijn erg waardevol, in mijn eerste lijstje (zie eerste bericht) had ik al wat problemen beschreven die hier veel besproken worden. Die bevestig je. Waar ik vooral bang voor ben is de automatenbak. Die lijken het rond de 2 ton op te geven. Wellicht kan ik hem dan preventief flushen, dan loop ik daar wellicht niet tegenaan. Het is een auto voor 2 a 3 jaar gezien mijn jaarkilometrage. Ik rijd op kilometervergoeding vandaar dat de afschrijving het belangrijkste voor mij is om een gebruikte (goedkope) auto te kopen.

Ik rijd nu op LPG en dat is prima, echter het bijna dagelijks langdurige tanken begint me tegen te staan, al is dat natuurlijk een kul argument om een andere auto te willen. Soms wil je gewoon weer wat anders. Ik had me voorgenomen de Thesis over te slaan, maar dat lijkt me niet te gaan lukken....
karel

Unread post by karel »

De automaat is inderdaad een aandachtspunt. Ik lees hier wel over problemen, maar heb daar zelf geen ervaring mee. Ik was een van de eersten die de olie om de andere beurt liet verversen (dat kan zonder bijzondere ingrepen maar gedeeltelijk). Dat wordt intussen door dealers ook geadviseerd, en mij lijkt dat de problemen daarmee opgelost zijn.
De automaat is een versie zonder aparte koeler, en hij kan om die reden het koppel van de diesel maar net verwerken en de olie moet af en toe vervangen worden. Ik zou dus onmiddellijk weglopen van een door chiptuning opgevoerde Thesis of als je andere tekenen ziet van een onstuimige rijstijl van de vorige eigenaar. Maar als je de rechtervoet een beetje in bedwang kunt houden is de automaat verder degelijk.

Meestal is reparatie beperkt tot het vervangen van het kleppenblok, zo lees ik hier, en is achteruitgang/vervuiling van de transmissievloeistof de oorzaak.

In een handgeschakelde versie moeten ook af en toe nieuwe koppelingsplaten, de kosten daarvan liggen in dezelfde orde.

Ik ben benieuwd wat anderen ervan zeggen, maar mij lijkt dat als de automaat zich als nieuw gedraagt (onvoelbaar schakelen, behalve de eerste koude overgang van 2-3), en je je houdt aan het nieuwe onderhoudsregime, hij heel lang mee kan gaan. Dat ze bij twee ton de geest zouden geven herken ik in elk geval niet.
lanciathema.nl

Helaas, in het echt was het iets minder positief:
- Flink roest op het subframe
- Flinke olielekkage onder het blok (druppelt)
- Achterdemper niet fris
- Rubbers wielophanging achter op zijn einde
- Dieselgeur in de uitlaatgassen
- Overgespoten achterscherm
- Rullerige bestuurdersstoel
- Doffe koplampen
- etc.

Geen auto voor mij dus. Neemt niet weg dat de zoektocht nu officieel begonnen is.
gergely

Unread post by gergely »

wellicht een toekomstige donor-auto...:S
Gergely
driving a thesis... what else...

| 2005 | 3.2V6 24V | Comfortronic | Emblema | ext 472 Odyssea | int 410 Tobacco Pelle Poltrona Frau |
eerder: | 2004 | 2.4JTD 20V | Comfortronic | Emblema | ext 657 Grigio Tiepolo | int 502 Beige Pelle | 330000km

.
Post Reply

Return to “NL35 Thesis”