De afgelopen dagen eens werk van de voorzijde gemaakt.
Ik had reeds gezien dat aan de onderzijde van de voorste chassisbalken het voorfront had losgelaten.
Ook had ik gezien dat de linker chassisbalk gescheurd was ter hoogte van de wielkuip aanhechting.
Had gedacht er vanaf te komen met wat licht laswerk en klaar is kees.
Na eens goed gekeken te hebben,bleken er 4 grote belangrijke scheuren te zijn.
De beide scheuren bij het schutbord(bij de accubak en bij de rempomp),waren slecht te zien,maar behoorlijk.
Uiteindelijk kwamen er nog een paar scheuren bij( rechterwielkuip onder het spatbord aan de bovenzijde,beide binnenschermen ter hoogte van de remslang beugel).
Van alle scheuren is reeds bekend dat het subframe de oorzaak is dan wel aanverwante subframe problemen.
Ook de scheuren zijn wel bekend,en ik dacht dat juist de spatborden aan de buitenzijde de eerste tekenen zouden geven,maar ik denk als je die ziet,je al een boel scheurvorming reeds te pakken hebt.
Ik had nog een ongelast goed subframe liggen en heb die eens nagemeten en vervolgens voorzien van de beide alu torens.
Een set nieuwe subframe rubbers erbij gepakt en het spul er eens onder geschroefd om de problemen aan te pakken.
Subframe ging er gemakkelijk onder en je kon zien dat de voorste chassisbalken naar boven werden gedrukt en de kieren bij het schutbord kleiner werden.
Ik heb de auto op vaste punten gecontroleerd en geconstateerd dat alles in lijn ligt en niet ontzet of getordeerd zit.
Nu eens nadenken op eventuele verstevigingen die kunnen helpen,zonder de krachten naar andere oorden te verplaatsen die daar weer problemen kunnen veroorzaken.
Toch vreemd;er zat een redelijk subframe onder met dito rubbers,wel met aangetaste "doosjes" voor de achterste subframe bevestiging,maar niet echt weggeroest.
Op de foto kun je zien waar de probleemgebieden zitten.
Stukje bij beetje vordert het project gestaag.
Voorzijde met scheuren
-
Voorzijde met scheuren
- Attachments
-
- imag0343.jpg (99.55 KiB) Viewed 304 times
-
- imag0342.jpg (167.05 KiB) Viewed 304 times
Re: Voorzijde met scheuren
Ik kom dat soort scheuren en enkele keer tegen. Helemaal te begrijpen is het niet echt. Er komen er wel binnen met een totaal verrot subframe en verrotte bakjes en die hebben die scheuren niet.
Ik vind het altijd maar de vraag of je dan moet gaan versterken. Daarmee neem je niet de oorzaak weg. Als de oorzaak er nog is heb je goed kans dat er dan ergens anders wat gaat scheuren.
Ik vind het altijd maar de vraag of je dan moet gaan versterken. Daarmee neem je niet de oorzaak weg. Als de oorzaak er nog is heb je goed kans dat er dan ergens anders wat gaat scheuren.
-
De eventuele oorzaak moet wel in een subframe(ophanging) gezeten hebben.
De auto heeft geen schade gehad en is recht.
Het huidige subframe is nagemeten en niet getordeerd en past zonder spanning er onder met nwe rubbers.
Dan zou er geen spanning in de voorzijde mogen optreden en zal er toch iets niet goed gezeten hebben.
Het originele subframe is met motor verkocht,dus die kan ik niet controleren.
Daar moet het in gezeten hebben.
We gaan de zaak gewoon herstellen en het subframe monteren en dan hou ik het wel in de gaten wat er gebeurd.
bert
De auto heeft geen schade gehad en is recht.
Het huidige subframe is nagemeten en niet getordeerd en past zonder spanning er onder met nwe rubbers.
Dan zou er geen spanning in de voorzijde mogen optreden en zal er toch iets niet goed gezeten hebben.
Het originele subframe is met motor verkocht,dus die kan ik niet controleren.
Daar moet het in gezeten hebben.
We gaan de zaak gewoon herstellen en het subframe monteren en dan hou ik het wel in de gaten wat er gebeurd.
bert
Zo goed en accuraat mogelijk herstellen en ogen open houden is inderdaad de beste strategie. Bij mij werkt het averechts als ik van te voren al een hele of halve conclusie heb getrokken.
Ik heb overigens ook wel eens gehoord dat verschillende soorten rubbers door elkaar gebruiken een oorzaak is van scheuren. Je hebt namelijk rubbers die massief zijn en rubbers die niet massief zijn.
Het kan ook zijn dat de rubbers die op de torens zitten verwisseld waren. Ze zien er redelijk hetzelfde uit als de rubbers op het binnenscherm en voor op / onder het subframe maar ze zijn toch een stuk hoger.
Ik heb overigens ook wel eens gehoord dat verschillende soorten rubbers door elkaar gebruiken een oorzaak is van scheuren. Je hebt namelijk rubbers die massief zijn en rubbers die niet massief zijn.
Het kan ook zijn dat de rubbers die op de torens zitten verwisseld waren. Ze zien er redelijk hetzelfde uit als de rubbers op het binnenscherm en voor op / onder het subframe maar ze zijn toch een stuk hoger.
Als je de rubbers verwisseld dan krijg je de boel er echt niet onder ,ben ik eens nee aan het tobben geweest.
Lancia Delta 3 en Fulvia Zagato 1401 `72 , ex.(Kappa coupe 2.4 enYpsilon 2002 .Fulvia coupe, berline, beta coupe ,beta spider , 2000 coupe ,Delta hpe1999)