schuifdak

Discussie en vraagbaak over Lybra
Stupendo

schuifdak

Unread post by Stupendo »

Weet iemand toevallig ook wie de leverancier is van het door Lancia af-fabriek geleverde electrisch schuifkanteldak? Wellicht Fioravanti?

Overigens zat in mijn vorige Lancia een dak van Webasto (volgens mij is dat een Nederlands bedrijf). Zeer tevreden over en ik kan het iedereen aanraden om het in te laten bouwen. Enige verschil tussen het Webasto-dak en het Lancia-dak is dat je de open/dichtschakelaar bij het Lancia-dak continu moet indrukken om het te bewegen. Bij de Webasto was 1 x kort drukken voldoende om het in zijn geheel te openen/sluiten.
Menno Bos

Re: schuifdak

Unread post by Menno Bos »

Nu je over zo'n ding schrijft, bedenk ik me ineens dat er ook 1 in mijn Lybra zit. Gebruik het nooit! Nou ja, ik moet wel bekennen dat als ik langs een vliegveld rijd wel eens dat hemeltje wegschuif om vliegtuigen te spotten...

Kan me ook een keer herinneren dat m'n vrouw zei dat als je de sleutel uit het contact haalt, gaat er iets piepen in de auto. Zij rijdt het liefst in een auto met raamslingers in de deuren en schuifjes om je kachel te bedienen, dus naast die opmerking kreeg de auto ook nog een sneer van altijd piept er iets of er brandt wel een waarschuwingslampje. Ik op onderzoek, want had ook geen idee wat het was. Bleek dus dat het schuifdak niet goed dicht zat.

Misschien is een Webasto dan wel beter. Als je dan per ongeluk het knopje aanraakt, gaat je dak gelijk helemaal open. Dan hoef je niet op onderzoek, alleen dat moet je niet per ongeluk doen gedurende een fikse regenbui.

Kan je verder niet helpen met de info welke firma deze daken af-fabriek heeft geleverd.

Wat ik niet begrijp dat je "iedereen" adviseert om zo'n Webastodak in te bouwen.

groeten, Menno

lybra sw 1.9 jtd intensa met schuif/kanteldak 2002
Stupendo

Unread post by Stupendo »

Hoi Menno,

Ik begrijp niet dat je je dakje nooit gebruikt. Ik vind dat één van de belangrijkste optie's. Nederland is eigenlijk vaak te koud voor oude Alfa Spiders zoals ik die heb. Nu ik geen twintiger meer ben wil ik in de winter wél een jas aan (vroeger had ik het altijd warm). De Spider is leuk om open te rijden vanaf 20 graden Celsius, maar eigenlijk vanaf 25 graden (let wel, geen winddeflector, he, dat scheelt enorm). In Nederland is het een groot deel van het jaar tussen de 15 en 20 graden. Dat vind ik nu juist de ideale temperatuur voor een schuifdak, tot 80 km/h dan, daarboven te veel herrie. Je moet maar eens op de site van Webasto kijken. Zij zeggen dat een schuifdak in combinatie met airco juist ideaal is. De airco koelt en het schuifdak op de kantelstand zorgt voor verversing van de lucht. Ik vind het plausibel klinken. En met wegschuiven van het hemeltje zorg je voor een lichter interieur wat toch je humeur ten goede komt ;)

Met mijn advies bedoelde ik eigenlijk dat áls je een dakje laat inbouwen, Webasto een goede keuze is, maar gezien het bovenstaande is een dakje inbouwen uberhaupt een goede tip.

Groet,

Stupendo
Menno Bos

Unread post by Menno Bos »

Hoi Stupendo,

Dat verhaal in combi met de airco kan ik me wel iets bij voorstellen, maar eigenlijk zou de verversing via de achterportieren toch voldoende moeten zijn. Maar als de limiet qua geluid van zo'n dak bij ongeveer 80 km/h is dan heb ik al weinig aan zo'n dak. Ik rijd vnl afstanden en dus veel op de snelweg.

Dat je NL vaak aan de frisse kant vind voor een cabrio kan ik me wel iets bij voorstellen. Nu heb ik persoonlijk ook niet veel met een cabrio, maar heb een schuifdak nooit als een soort alternatief voor een cabrio gezien. Overigens vind ik zo'n Alfa Spider wel een mooie auto, maar zal waarschijnlijk zelf nooit een spider of een andere cabrio kopen.

gr Menno
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”