Inbouw motor berlina 1c

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
rinco007

Inbouw motor berlina 1c

Unread post by rinco007 »

Zo weer even een update.

Vandaag geprobeerd de verse motor in te bouwen in mijn fulvia. Helaas wel ruimte genoeg maar de motor kreeg ik niet passend.

Het lijkt alsof je de motor er wel voor kunt hangen, maar vervolgens niet de juiste hoek vindt om hem over de versnellingsbak te duwen.
Kan ik iets verkeerd doen? of kan ik gewoonweg een verkeerde motor hebben? (het is volgens het typenummer een zelfde motor van het zelfde bouwjaar.

Daarnaast viel me op dat de imbusbouten waarmee de motor aan de bak zit ook niet passen.

Weet iemand uit ervaring wat ik hier bij de hand kan hebben? Hoe zou ik e.e.a. snel kunnen oplossen (ivm verhuizing en dan moet de auto gewoon rijden) Verder opknappen ga ik later doen, maar hier is nu (en heb ik) ook geen tijd voor.

Iemand een idee?
fulviabert

Re: Inbouw motor berlina 1c

Unread post by fulviabert »

misschien een rare opmerking,maar je hebt toch niet een serie 1 motor ipv een serie 2 of vice versa?
bij de coupe kun je dit niet wisselen zonder delen om te zetten.
het is maar een gedachtengang...

bert
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

Met de garagekrik onder het differentieel de bak wat optillen.
rinco007

Wel geprobeerd maar heeft niet gewerkt.

En die andere bouten? Wat kan dat zijn dan?

Het lijkt of die spie niet in de motor past....
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

Er kan een andere frictieplaat op zitten. Er zijn voor 1ste serie verschillende diameters zowel voor de buitendiameter als voor het gat voor de prise as. Als je nieuwe motor op een 5 bak heeft gezeten zit er een 2e serie frictieplaat in.

Er kan een ander vliegwielhuis op zitten. Het kan ook zijn dat er op je oude motor een ander vliegwielhuis zat en dus ook een ander koppelingshuis op de bak. Ik kan het van hier uit niet zien.

Het is makkelijk zeggen "andere motor er in". Ik heb er nog geen halve seconde voor nodig om het te zeggen.
Charles

Unread post by Charles »

Voor de S2 zijn vliegwielhuis/vliegwiel/koppeling en startmotor afwijkend t.o.v. S1.

Komt het het vliegwiel huis van beide motoren overeen?
Heb je vliegwiel en koppeling omgezet van je oude motor? Zo ja dan zou de as van de versnellingsbak moeten passen. Zo niet dan heb je wellicht een S2 koppeling zoals Huib al aangeeft. Dan is het vliegwielhuis op de motor ook S2. Oplosssing is je de "oude" S1 vliegwielhuis/vliegwiel/koppeling op je "nieuwe" motor te monteren.

Het kan ook zijn dat de koppelingsplaat niet goed gecentreerd zit. Dan gaat de as er ook niet in.

Voor zover ik weet zijn de bouten voor zowel S2 als S1 m6. Ik heb echter tot op heden alleen aan coupe's en zagato's gewerkt.

Succes en laat wat weten over voortgang en of je nog vragen hebt.
Charles
Lancia Fulvia Sport 1,3 1968
FIAT Sportspider 124 1969
Innocenti Cooper 1300 1973
Land Rover 88 Series II 1960
Alfa Romeo 159SW 2007
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

De boutgaten zitten wel op dezelfde plek eigenlijk bij 1ste en 2e serie koppelings- en vliegwielhuizen. Wat anders is is het gat voor de startmotor. Ik heb eens een keer een 1ste serie coupe gesloopt waar een 2e serie motor in zat. Daar had men met een hamer en beitel een stuk van het koppelingshuis af gemept.

Je kunt ook niet een 2e serie vliegwiel met 2e serie koppeling monteren op een 1100 of 1216 cc krukas. Je kunt wel een 2e serie vliegwiel monteren op de krukas van de 1ste serie 1300's en de 1231cc. De laatste is eigenlijk een 1300 motor maar met kleinere zuigers.

Dan zijn er ook nog verschillen tussen coupe en berlina zoals de diameter van het stuk prise as wat in de frictieplaat gaat.

En dan heeft de 1C ook nog zijn eigen verschillen met alle latere Fulvia's. In het onderdelenboek zie je vaak staan "berlina normale" (1C)en "p.a.t." (per altri tipi).

Sowieso dus al een puzzel en dan nog de kans dat er in de loop van 40 / 50 jaar nog van alles gesjouwd is,
rinco007

Hmm ik was al bang voor een puzzel.....misschien kan ik met de oude motor nog wat gebruiken voor de nieuwe.
Ik zal er eens naar kiijken.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”