Startprobleem Coupé S3

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Huib
Site Admin

Re: Startprobleem Coupé S3

Unread post by Huib »

Ik kan me voorstellen dat je daar schrik voor hebt. Heb ik ook altijd.

Dat heb ik ook wel eens in een restaurant in Verweggistan. Daar staan soms hele rare dingen op het menu. Ik kijk dan even rond of er doden liggen. Is dat niet het geval dan waag ik het er op en doe een greep. Is tot nu toe goed gegaan.

En je kunt altijd nog denken "Er zijn Walen die het kunnen, dus kan ik het ook".

Dus je doet het of je doet het niet.
Als je het doet dan de tijd en voorzorgen nemen.

Zorgen dat de ruimte en het zicht er is om met het juiste wringijzer de tap er gegarandeerd recht in te draaien.
De zuiger niet zo hoog zetten dat de tap hem raakt. De tap gaat er vrij ver in. Op de tap zit een verloop. Het begin heeft de diameter van de oorsronkelijke draad. Het laatste stuk heeft de diameter van de overmaat.
De zuiger ook niet onnodig laag.
De uitlaatklep open. Je kunt dan met perslucht in het bougiegat blazen. Dus de vinger van de rotor zo zetten dat cilinder 1 op ontsteken staat. Dan de motor achteruit draaien tot zuiger 4 laag genoeg staat voor de tap.
De tap goed invetten. Aluminiumgruis blijft er dan aanhangen.
Niet in een keer doortappen maar af en toe de tap terughalen, gruis en vet er af halen en nieuw vet er op.
Heel goed opletten dat je de coil er niet te ver in draait.
Het lipje afbreken met een punttang.
Eventueel stofzuigen gevolgd door perslucht.
Een Onze Vader ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Onzevader ) en een paar Wees Gegroetjes ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Weesgegroet ).
Hopen dat eventueel achterblijvend gruis met de verbrandingsgassen er uit gaat.
Bert Ewalds

Unread post by Bert Ewalds »

Een wat degelijker methode dan de helicoil is de zogenaamde Time Sert
In Europa verhandeld door Würth, maar op E- bay goedkoper verkrijgbaar in USA via de oorspronkelijke leverancier
Kijk op http://www.youtube.com/watch?v=Ntiy8L97Nco, daar staat een instructiefilmpje
De time- sert huls wordt in het gat met opgeboorde schroefdraad koud vervorm en geeft dus een klempassing.
OP de foto van het setje zie je de montage stift, die moet je helemaal door die huls draaien om hem te vervormen.
Ik heb het zelf bij de Flaminia op de compressiestand gedaan, dus beide kleppen dicht.
Was bang dat er een schilfer zou blijven hangen zodat uitlaatklep niet meer zou sluiten
Vervolgens met een lang persluchtspuitje en met een gemodificeerd stofzuigerhulpstuk de boel schoongeblazen en gezogen.
OP de website "light in the box" kun je voor 24 Euro een 10mm endoscoopcameratje kopen dat nog werkt ook!
via USB als webcam aansluiten op windows live moviemaker in je laptop en je kunt zelfs kijken of je cilinder schoon is.
Je kunt de beelden dan ook opnemen op je PC, als een soort videorecorder
Er blijft wat heel fijn gruis achter, ik hoop dat dat wel verbrandt of wordt weggeblazen
Ik heb door omstandigheden nog geen gelegenheid gehad om de motor te laten draaien.

succes

Bert
Attachments
time sert kit lr.jpg
time sert kit lr.jpg (83.24 KiB) Viewed 200 times
resultaat lr.jpg
resultaat lr.jpg (126.05 KiB) Viewed 200 times
luchtspuit-stofzuigslang lr.jpg
luchtspuit-stofzuigslang lr.jpg (83.98 KiB) Viewed 200 times
fulviabert

Unread post by fulviabert »

Ik ben het hier ook mee eens.
Moet wel zeggen dat ik ze wel monteer met groene loctite.
heb ze toch wel weer eens met de bougie mee zien komen.
De M6 , M8 en de M10 gebruik ik wel veel in aluminium(ook met loctite) en dat werkt grandioos.
Ik heb die hulzen in 2 verschillende lengtes en ik werk er liever mee dan met een helicoil.

gr.

bert
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”