Gisteren in de stromende regen besloten de wissers voor er mee op te houden . Zekeringen gecheckt en van alles geprobeerd langs de weg maar helaas . Terug naar huis gestrompeld en de afdekplaat en de armen gedemonteerd . Hoorde duidelijk een relais in het midden daaronder tikken maar geen spanning op de motor zelf . Eenmaal die regelunit geopend te hebbend zitten daar twee relais in . Eentje geeft altijd spanning en de andere schakeld bij voor de hoge snelheid . Het eerste contact was erg vuil en ingebrand . Alles schoon geschuurd en weer in elkaar gezet . Et viola ........ Gelukkig niet met de Kia van de buurman naar de kinder verjaardag gehoeven .........
Groet Gerben .
Ruitenwissers
Re: Ruitenwissers
heb ook al tijden last van dit probleem waar zitten de relais??
kijk eens wat vaker naar je interieur.
Onder de afdekplaat in het midden van de auto .
Suc6 .
Suc6 .
ik heb de plaat gedemonteerd maar zie in het midden geen relais zitten??
wel links voor.de relais was heel erg aangetast.ook gelijk maar schoon gemaakt.
zit het relais bij de motor van de ruitenwisser??
wel links voor.de relais was heel erg aangetast.ook gelijk maar schoon gemaakt.
zit het relais bij de motor van de ruitenwisser??
Bij mij zat precies in het midden van de auto een sigaren kistje met één stekker met daarin de elektronica en de relais voor de motor . Op de motor zelf zit bij mij alleen het sleep contact om de armen naar de nulstand te kunnen laten draaien .
zo weer eens op de snelweg stil gestaan!!ruitenwissers kapte er weer mee??
wordt er gek van.
het sigarenkastje opengemaakt maar wat je ziet zijn 2 spoeltjes en een printplaat??
geen relais of mi ik iets.
wordt er gek van.
het sigarenkastje opengemaakt maar wat je ziet zijn 2 spoeltjes en een printplaat??
geen relais of mi ik iets.
Contacten schoonmaken kan sowieso geen kwaad. Zowel op de motor (3 polige stekker geloof ik) als achter de schakelaar zelf in stuurkolom..
Op interval blijven onze wissers soms spontaan halverwege staan... Na schoonmaken contacten niet meer waargenomen.
Op interval blijven onze wissers soms spontaan halverwege staan... Na schoonmaken contacten niet meer waargenomen.
Ex-eigenaar 09-JR-DT , moderator Thesis en Lybra forum
http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... ybra_1.jpg
http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... ybra_1.jpg
Die twee spoeltjes dat zíjn je relais !! Daar zitten je contacten !!
Voorzichtig het minscuule veertje eraf halen en het middelste wissel contact verwijderen en alles met fijn schuurpapier schoon en glad schuren .
Succes
Succes