Startprobleem Coupé S3

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
TVD

Startprobleem Coupé S3

Unread post by TVD »

Graag wat tips om startprobleem op te helderen...

Vorige week batterij van druppellader gehaald en in de Coupé gezet. Stond ongeveer 6 weken stil.
Startte onmiddellijk, maar draaide precies op 2 poten (dit fenomeen heb ik nog gehad maar verdwijnt na ongeveer 1km rijden).
Buitengereden uit de garage, stilvallen en start niet meer (startmotor draait rond)…
Benzinetoevoer gecontroleerd (darmpje die de carburateurs voedt afgenomen en in fles gehangen); brandstof komt er door.
Twee ‘zeefjes’ van de carburateurs nagezien, zijn vrij.
Om ‘slechte’ benzine uit te sluiten luchtfilterhuis ingespoten met starthulp, geen soelaas.

Bougiekabels stuk per stuk afgehaald en met reserve bougie tegen massa gehouden => vonk aanwezig (nogal zwak vind ik).
Andere bobine gehaald ( BOSCH - Ref: 0 221 119 021), zelfde fenomeen. Batterij ondertussen plat van starten… terug aan de lader :?

Ik weet het even niet meer, iemand tips om mijn dame uit haar winterslaap te krijgen?
Bedankt alvast, Tom.
Huib
Site Admin

Re: Startprobleem Coupé S3

Unread post by Huib »

Bougies NGK BP(R)7ES met de gap op 0,6mm?

Contact punten goed afgesteld? Condensator?
TVD

Unread post by TVD »

Bougies inderdaad NGK BP 7ES, zijn deze zomer vervangen samen met de bougiekabels.

Vanmiddag de condensator vernieuwd en de verdeler nog eens bekeken, ik zie er niet onmiddellijk iets aan.

Wat de onderbreker betreft, hoe moet dit afgesteld worden? Ik vrees dat dit misschien meer iets voor een echte autotechneut is?
Of kan dit eenvoudig zelf? Ik heb nog een onderbreker in reserve, kan ik die monteren zonder verder af te stellen?

Tom.
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

De electrode afstand van de BP7ES moet precies 0,6mm zijn. Als je ze koopt staan ze meestal op 0,7. Het is nodig om de afstand te controleren en zo nodig te corrigeren. Enkel de BPR7EIX kun (moet) je monteren zonder correctie.

Het afstellen van de contactpunten is een secuur werkje. Het tijdpunt van openen moet exact worden afgesteld. Ook de maximale opening.

Hoe zijn de veertjes van de centrifugaal vervroeging? En de gewichtjes?
lucasgeheniau

Unread post by lucasgeheniau »

Je zou een keer kunnen proberen om de plus van de accu met de plus van de bobine te verbinden (draad met twee klemmetjes) en kijken of het euvel dan verholpen is. Als hij het dan doet zijn de contacten van het startslot slecht.
Uit zetten gaat niet meer met de sleutel als de auto loopt met het draadje. Draadje losmaken aan de accu zijde, heeft dan wel het gewenste effect.
TVD

Unread post by TVD »

De + van de bobine verbonden met de pluspool van de batterij, geen effect. Voeding van contactslot is dus OK.

Hoe kan je zien dat het contactpuntje overleden is?
Kan ik het contactpuntje vervangen en met een voelermaatje stellen?
0,??mm in geopende toestand (hoe controleren)?

Kwestie dat de Fulvia terug mobiel wordt en de ontsteking deftig kan nazien worden in een garage waar ze het nodige materiaal hebben.

Alvast bedankt voor jullie tips!
fulviabert

Unread post by fulviabert »

hoi,als je echt wilt weten hoe het met je contactpunten is gesteld,moet je in gesloten toestand meten of er een spanning te meten is over je punten.
Of met andere woorden;zit er een overgangsweerstand over je punten in gesloten toestand.
Zien de contactvlakken er blauw/grijs uit( puntje uitgebrand),vervang ze dan maar en neem dan gelijk de condensator mee.
over het afstellen van de punten; verdeler zodanig verdraaien dat de nok van de verdeleras onder de nok van de contactpunten staat.
in deze toestand 0,40mm-0,45mm tussen de punten hebben zitten,en anders door het iets losdraaien van het bevestigingsboutje van de punten de zaak iets verstellen totdat het er tussen zit.
succes

bert
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

Contactpunten hoeven niet perse overleden te zijn. Ze kunnen ook te weinig of te veel open gaan. Bert zegt daar al wat over. Het kan ook zijn dat ze niet op het juiste tijdstip open gaan. Of de contacten zijn ingebrand.

Een aantal jaren geleden was er ook nog een partij op de markt van slecht kwaliteit.
TVD

Unread post by TVD »

Hello again...

Ik heb een foto bijgevoegd van de vis platiné (ziet nogal grijs), twee van de verdeler, kunnen jullie een kritische blik werpen?
De voorontsteking lijkt precies een onderdeeltje te missen, de onderste 'arm' heeft geen zwart busje zoals erboven?

Een nieuwe condensator + vis platiné (intermotor) zijn geplaatst, nu wil ik nog eens terugkomen op Bert zijn afstel-advies met voelermaatje;

De nok van de verdeleras verdraaien: kan dit door bak in vrijstand en dan met sleutel 24 op krukaspolie?
Ik begrijp niet goed hoe de nok van de verdeleras (= bovenste deel met koperen plaatje waar hoogspanning op toekomt?)
exact moet staan tov de nok die de vis planité bedient? Iemand fotootje mss?

Bedankt,

Tom.
Attachments
2013-02-28 16.23.02-1500.jpg
2013-02-28 16.23.02-1500.jpg (138.01 KiB) Viewed 704 times
2013-02-28 16.17.38-1500.jpg
2013-02-28 16.17.38-1500.jpg (131.84 KiB) Viewed 704 times
2013-02-26 17.03.11-1500.jpg
2013-02-26 17.03.11-1500.jpg (78.64 KiB) Viewed 704 times
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

Dat missende zwarte busje is niet erg.

De bak in vrij en met 24 aan de poelie draaien werkt het makkelijkst.
Zet de verdeler in de stand waar de punten maximaal open zijn. Het fibertje op de punten staat dan op de top van de nok. Dan moet 0,4 er makkelijk tussendoor gaan en 0,45 moet net een heel klein ietsie pietsie aanlopen.

Dan moeten de punten ook nog op het juiste tijdstip open gaan en dat is 8 graden voor BDP (Bovenste Dode Punt). Er staan twee merktekens op het vliegwiel. Een is voor het BDP en 8 graden daarvoor staat het merkteken voor de ontsteking.

De draad van de punten gaat naar de - van de bobine. Als je daar een lampje aansluit (de ander draad van het lampje aan massa) en het kontakt aan zet, kun je precies controleren wanneer de punten open gaan. Als je de motor met de hand rond draait moet het lampje gaan branden bij het merkteken voor de ontsteking. Let op, wel met de klok mee draaien.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”