koplamp bouten draaien door lybra
koplamp bouten draaien door lybra
wil de koplampunit eruit halen maar de binnenbusin de koplampbehuizing draait mee lukt niet met een schroevendraaier om de binnenbus vast te spannen zodat de schroef er uit kan iemand een goed werkend ideetje>
Re: koplamp bouten draaien door lybra
Inspuiten met wd40 en beste ervan hopen. Als het kunststof bros is draait de moer in het kunststof mee...
Ex-eigenaar 09-JR-DT , moderator Thesis en Lybra forum
http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... ybra_1.jpg
http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... ybra_1.jpg
Tell me about it, vorige week ook mee aan het stoeien geweest. Heb uiteindelijk alle bouten moeten uitboren...
Meteen vervangen door hagelnieuwe glimmende koplampen. Wat een facelift!!
B)-
Meteen vervangen door hagelnieuwe glimmende koplampen. Wat een facelift!!
B)-
Lancia Lybra SW 2.4 JTD Emblema (2005)
Lancia Lybra Berlina 1.8 VVT Business (2000)
ik heb hetzelfde probleem gehad en het is oplosbaar, maar je hebt er wel goed gereedschap voor nodig ....
de oorzaak is dat het schroefdraad-busje in de lamp-unit van koper is en het ijzeren boutje daar dus compleet in vastroest ..
als het schroefdraad-busje dan mee gaat draaien, zit er weinig anders op dan de schroef 'kwaadschiks' te verwijderen
... en het zit ook nog op een erg onhandige plaats om met gereedschap bij te komen ... :S
je kunt het als volgt doen :
- allereerst de kop van het boutje er met een klein slijpschijfje afzagen ( gaat prima als je een dremel oid met een flexibele as hebt )
- je kunt dan het restant van de schroef wat naar binnen duwen en met beleid de gehele lamp-unit eruit halen
- het busje kun je daarna zo uit de behuizing trekken
bij mij lukte het nog om na 'losweken' in kruipolie het tapeind (M6) uit het busje te draaien, waarna ik het busje weer heb teruggelijmd
anders verkoopt je bouwmarkt ook wel van dat soort busjes, die je met wat fantasie kunt gebruiken ...
om het (opnieuw) vastroesten te voorkomen draai ik sindsdien 1x per jaar alle boutjes (4) een keer los en zet ze met kopervet er weer in, vooral niet te vast draaien
.
de oorzaak is dat het schroefdraad-busje in de lamp-unit van koper is en het ijzeren boutje daar dus compleet in vastroest ..
als het schroefdraad-busje dan mee gaat draaien, zit er weinig anders op dan de schroef 'kwaadschiks' te verwijderen

... en het zit ook nog op een erg onhandige plaats om met gereedschap bij te komen ... :S
je kunt het als volgt doen :
- allereerst de kop van het boutje er met een klein slijpschijfje afzagen ( gaat prima als je een dremel oid met een flexibele as hebt )
- je kunt dan het restant van de schroef wat naar binnen duwen en met beleid de gehele lamp-unit eruit halen
- het busje kun je daarna zo uit de behuizing trekken
bij mij lukte het nog om na 'losweken' in kruipolie het tapeind (M6) uit het busje te draaien, waarna ik het busje weer heb teruggelijmd
anders verkoopt je bouwmarkt ook wel van dat soort busjes, die je met wat fantasie kunt gebruiken ...
om het (opnieuw) vastroesten te voorkomen draai ik sindsdien 1x per jaar alle boutjes (4) een keer los en zet ze met kopervet er weer in, vooral niet te vast draaien
.
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
tja de wd 40 heb ik als eerst geprobeerd, zoals jullie al schrijven rot klusje om in dit weer buiten te doen maar soit zal toch eens moeten gebeuren, een lamp heb ik in ieder geval al los gekrijgen nu nog de 2e lamp probeer een stalen wig de spanning er op te krijgen om zo de bus vast te houden en de bout eruit te krijgen.
-
Ik speel ook met het idee om de koplampen een keer te vervangen, waar heb je ze vandaan en was kost het?
Voormalig bestuurder van een grijze 1.8 LX LPG (2000)
Nu Volvo S60 D5 (2002)
Nu Volvo S60 D5 (2002)
Gewoon besteld bij Fiat/Lancia, kosten 170 per stuk. Knapt er ontzettend van op, ook qua lichtopbrengst.
B)-
B)-
Lancia Lybra SW 2.4 JTD Emblema (2005)
Wellicht een idee om ook gelijk de knipperlichten mee te vervangen...