Vandaag even mijn radiator uitgebouwd...leuk klusje trouwens....toen kwam ik onderstaande situatie tegen.
Nu wil ik graag wat advies....zal ik dit zo laten? Of moet ik hier iets vervangen?
Ook adressen voor een nieuwe radiateur voor een fulvia sedan 1c zoek ik nog! Repareren lijkt me wat lastig en niet snel genoeg.
Je kunt de Wahler 3029.83 monteren. Dat is een slang thermostaat die je in de slang monteert. Normaal kom je iets ruimte te kort en wringt de slang daardoor iets. Hier kun je van de nood een deugd maken en het afgebroken stuk van het thermostaathuis afzagen. Dan zit ie precies goed. Wel een extra slangenklem om de thermostaat doen.
Ik breng radiateuren altijd meteen weg als ik ze maar al half verdenk. In de jaren zestig werd koelvloeistof nog niet gebruikt maar water met antivries. Ik ga er dan ook maar van uit dat er een aantal kanaeln verstopt zitten door de kalkaanslag. Binnen drie dagen heb ik hem terug. Kost ca 150€. Hij is dan weer als nieuw. Ik denk daar geen twee keer over na.
Wat doen ze voor die 150 euro precies? Nieuw koelblok insolderen? Of alleen doorspuiten?
Ik was op zoek naar een nieuw koelblok voor een S2 coupe. (Kan ik dat ook los kopen? Dan kan ik zelf met tin kliederen.) Maar als iemand anders een heel koelblok vervangt voor 150,- dan moet ik die weg misschien maar op...
Die ca 150€ is voor een nieuw blok in solderen en eventueel andere lekken repareren. Ik heb geen idee wie die blokken levert.
De kanalen zijn heel smal. Als ze ergens verstopt zijn door bijv kalkaanslag, gaat doorspuiten niet.
Hoe zou je dat willen doen? Als je de radiateur in zijn geheel doorspuit verdwijnt je druk langs de kanalen die wel open zijn.
En, kanalen die verstopt zijn, zijn in de regel over een langer stuk verstopt. Dus zelfs al zou je er per kanaal druk op zetten dan nog krijg je het er normaal niet uit.
Als je toch per kanaal er druk op wilt zetten, moet je hem uit elkaar solderen. Nou, dan kun je er net zo goed meteen een nieuw blok in zetten.
Wat een radiateurboer wel heeft zijn speciale messen om verstopte kanalen door te steken. Daar voor moet hij ook open en het is arbeidsintensief. Als het om meer dan 5 kanalen gaat, dan is het al goedkoper om er een nieuw blok in te zetten.
Vandaar dus dat ik er ook verder niet meer over nadenk. Ding wegbrengen naar een bedrijfje dat er op in gericht is. Jongens die het al tig jaar doen en wiens vader het ook al tig jaar heeft gedaan.
Ik kan wel alles met m'n handen willen doen, maar ik heb ook benen om iets weg te brengen en weer op te halen. Hoor ik ook nog eens wat nieuwe moppen.
Voor nu komt de gereviseerde radiateur er in, deze had een scheur in de aansluiting naar de thermostaat. Dit moest dus sowieso gemaakt worden.
Verder besloten om ook het koelblok te laten vervangen zodat dit in elk geval weer 100% is.