beste Thesis-experts en mederijders,
Ik ben sinds kort trotse bezitter van een Lancia thesis 3.0 24v V6 bouwjaar 2003 automaat. Nou heb ik problemen dat wanneer ik de auotmaatbak van P naar R of D zet inprincipe heel de motor beweegt wanneer deze overschakeld naar desbetreffende automaatbakstand. Lijkt net of de automaat een verkeerde schakelmoment heeft. Ook tijdens het rijden (voornamelijk bij warme motor) schakelt die vaak mis vaak bij het overschakelen van en naar de derde versnelling. Dan houdt die zich in en schiet opeens weer in de versnelling met een schok erbij. en vaak wanneer ik in bebouwde kom rij en ik rij 50km/u dan begint de toerental te schommelen. Al met en al heel irritant terwijl het een supermooie auto is. wie heeft ook soortgelijke problemen gehad of welke thesis expert weet in welke hoek ik moet gaan kijken?
Zelf heb ik de vermoeden dat er iets is met het kiezen van schakelmoment maar ik weet het niet.
hoop op een nuttige informatie van mijn mede thesis-bezitters
groetjes Mounir Banana
Lancia thesis problemen met automaatbak
Re: Lancia thesis problemen met automaatbak
Beste Mournir,
over dit onderwerp is veel geschreven in dit forum. Lees deze artikelen eens door. Moeilijk te analyseren wat er aan de hand is met je bak. Maar de bak blijkt inderdaad vaker vergelijkbare kuren te vertonen. Hoewel in het onderhoudsschema aangegeven is dat deze bak geen onderhoud nodig heeft, blijkt de olie door veroudering en slijtage te 'verzepen', waardoor deze andere specificaties krijgt. Dit kan de problemen veroorzaken die je beschrijft. Komt er op neer dat je kan proberen je bak te spoelen met nieuwe olie. Lees hierover de artikelen van o.a. Rino. Dit is de goedkoopste manier en wordt door iedereen aangeraden. Maar het geeft geen garantie dat het schokken dan volledig voorbij is. Als de bak dan nog steeds stoterig is, kan je nog het kleppenblok vervangen, maar dat wordt al duurder. Ook dan is er geen garantie dat het verbetert (maar wel een goede kans). In het slechtste geval moet je een gereviseerde bak monteren.
En voordat je gaat spoelen/vervangen moet je wel (laten) uitsluiten dat het niet de elektronische aansturing is van de bak.
Succes.
over dit onderwerp is veel geschreven in dit forum. Lees deze artikelen eens door. Moeilijk te analyseren wat er aan de hand is met je bak. Maar de bak blijkt inderdaad vaker vergelijkbare kuren te vertonen. Hoewel in het onderhoudsschema aangegeven is dat deze bak geen onderhoud nodig heeft, blijkt de olie door veroudering en slijtage te 'verzepen', waardoor deze andere specificaties krijgt. Dit kan de problemen veroorzaken die je beschrijft. Komt er op neer dat je kan proberen je bak te spoelen met nieuwe olie. Lees hierover de artikelen van o.a. Rino. Dit is de goedkoopste manier en wordt door iedereen aangeraden. Maar het geeft geen garantie dat het schokken dan volledig voorbij is. Als de bak dan nog steeds stoterig is, kan je nog het kleppenblok vervangen, maar dat wordt al duurder. Ook dan is er geen garantie dat het verbetert (maar wel een goede kans). In het slechtste geval moet je een gereviseerde bak monteren.
En voordat je gaat spoelen/vervangen moet je wel (laten) uitsluiten dat het niet de elektronische aansturing is van de bak.
Succes.
nou ik had gisteren de olie ververst an die automaatbak maar geen verbetering, wel weet ik dat er waarschijnlijk een storing zit in de zekeringkastje onder de motorkap waar o.a bepaalde zekering zit voor de comfortronic,
kan dit ook een oorzaak zijn?
kan dit ook een oorzaak zijn?
Nou, die zekeringen heb je zo gecheckt natuurlijk. Als die goed zijn, kan er een storing zijn in de elektronische aansturingseenheid. Waar ie zit, weet ik niet. Maar het lijkt me zo wie zo verstandig dan e.e.a. te laten uitlezen bij de dealer.