Parking sensor fault

Discussie en vraagbaak over Thesis
KEv

Parking sensor fault

Unread post by KEv »

Ik zal vast niet de eerste zijn met een "Parking sensor fault". Maar dan? Hoe kom je er nu achter welke sensor niet in orde is? En hoe vervang je dan eventueel zo'n ding?

Groeten,
Kees.
Blokkie

Re: Parking sensor fault

Unread post by Blokkie »

Hallo Kees,

met een beetje goede nagels en grip, kan je ze van buitenaf er redelijk goed uitwrikken. De andere mogelijkheid is om de bumper los te maken. Dat is wat lastiger. Zodra je de sensor los hebt, kan je hem losklikken.

Testen. Gaat het om voor of achter? Achter. Ga in de achter klep zitten en laat iemand de diva in zijn achteruit zetten en de voet op de rem. Neem een stok en test de sensorren 1 voor 1. Voor, wordt het wat meer rekken en strekken.
Arrivederci,

Hans Blok (NL) Kijk ook eens op: https://www.facebook.com/pages/Lancia-T ... 0685310636

Lancia Lybra 2.0 V5 20 v Comfortronic Baby blue 2000
Lancia Thesis 3.0 V6 24v Emblema Comfortronic (Antonella) Grigio Tiepolo 2002
Lancia Thesis 3.0 V6 24v Emblema Comfortronic (Emilia) Bi-Colore Grigio Tiepolo/Grigio Bottecelli 2006
Lancia Thesis 3.0 V6 24v Emblema Comfortronic (Guilia) Azzuro Dialogos 2003

Farsi notare, senza essere evidente

Mail to: LanciaThesisNetherlands@aol.com
karel

Unread post by karel »

Heel vaak is het mogelijk de foute sensor te 'repareren'.

Het zijn gevoelige dingen, ze werken al niet goed als er een mug - , of als er een kras op zit.

Schoonmaken is de eerste optie, loszittend scherfje lak (na steenslag) verwijderen wil wel eens helpen, en een zorgvuldig aangebracht dotje lak, om een kras te vullen, wil ook wel eens helpen.

Maar soms zijn ze echt kapot. Dan is het zoals Blokkie hierboven beschrijft. Bij mij helpt het weleens om een stukje kauwgom op een ijsstokje op de sensor te plakken, voorzichtig trekken terwijl je tegen de bumper tikt. Ook een stofzuiger wil wel eens helpen om de sensor zover uit de bumper te werken dat je er vat op krijgt. Succes.
KEv

Unread post by KEv »

Heren,

Het is me niet helemaal duidelijk hoe je nu zo'n parkeersensor eruit moet halen. Is het de bedoeling dat je die aan de buitenste rand eruit wipt of juist aan de binnenste rand? Zie bijgevoegde foto.

Ik wil nu echt een keer van die parking sensor fault melding af, dus ik ben van plan om ze allemaal eruit te halen om te zien of ik kan achterhalen welke nu precies de boosdoener is.

Groeten,
Kees
Attachments
sensor.jpg
sensor.jpg (103.55 KiB) Viewed 773 times
Rino

Unread post by Rino »

Kees,

de parkeersensor is wat je hebt aangeduid met de pijl aan de buitenste rand.

Ik zou je willen waarschuwen dat jouw idee om ze er zomaar uit te wippen precies goed is om de boel naar de filistijnen te helpen. De sensoren kan je met veel gemak uit de klipsen halen als de bumper gedemonteerd is. Dat laatste is best lastig maar niet onoverkomelijk.

Om uit te zoeken welke sensoren niet werken kan je beter naar de dealer gaan. Zij kunnen met hun meetapparatuur precies bepalen welke sensoren niet werken.

Opmerking : het is niet noodzakelijk de schuld van de sensoren dat het systeem niet of slecht functioneert. De kabelboom wil het ook wel eens opgeven. Dit is vooral het geval bij de voorbumper.

Rino
KEv

Unread post by KEv »

Hoi Rino,

En wat kun je dan aan zo'n probleem met de kabelboom doen? Contactspray gebruiken? Of gewoon een keer loshalen en weer vastzetten? Weet je ook welke connector dit is en waar je die kunt vinden?

Groeten,
Kees.
Rino

Unread post by Rino »

Kees, ik heb eenvoudig een volledig nieuwe kabelboom besteld. Daarbij komt ook de stroomdraden voor de mistlichten. Kostprijs was eind oktober 2011 48€. Artikelnummer 60666658.

Rino
KEv

Unread post by KEv »

Dag Rino,

Kun je ook aangeven welke kabelboom het precies is? Waar vind ik die? Een foto is wellicht handig?

Alvast bedankt.

Kees.
Rino

Unread post by Rino »

Kees, de voorste kabelboom loopt langs de 4 sensoren in de bumperafscherming. Zijn contact ligt voor het rechter voorwiel bij het ruitensproeierreservoir.

Rino
KEv

Unread post by KEv »

Het heeft even geduurd, maar deze week dan toch de kabelboom laten vervangen. Helaas, de bekende melding is er nog steeds. Vervolgens is men in de garage verder gaan zoeken en nu was het voorstel om ook bij de achterbumper zo'n kabelboom te vervangen.

Daarbij kreeg ik de melding dat het 'kastje' achterin waar de kabelboom in uit zou komen wat groene aanslag had op de connector en dat we kunnen overwegen om ook dat kastje te vervangen. Jammergenoeg is de boel niet ingespoten met siliconenspray en had ik de auto weer nodig, dus we rijden nog steeds met de parking sensor fault rond.

Heeft iemand ervaringen met de achterste kabelboom en/of het genoemde kastje?

Groeten,
Kees
Post Reply

Return to “NL35 Thesis”