airco valt uit

Discussie en vraagbaak over Lybra
legend

airco valt uit

Unread post by legend »

Hallo we zijn weer thuis na 4600km alles goed alleen gisteren in de file bij lyon rond de 40 graden sta daar bijna 1uurstil word de airco steeds warmer airco uitgezet later weer aan toen deed ie het weer goed is dit een beveileging voor als demotor te warm word dat ie de airco uitschakelt
ciechow

Re: airco valt uit

Unread post by ciechow »

Dat zijn nog eens kilometers, dat rij ik nog niet in een heel jaar.
Het antwoord op de vraag van je airco moet ik je helaas schuldig blijven, maar ik heb een troost voor je, zoals het er nu uit ziet zul je de airco in onze Hollandse zomer niet nodig hebben.
legend

Unread post by legend »

Ben bang dat je gelijk krijgt
dickh

Unread post by dickh »

Nou, welkom terug dus!(tu)
Wat die warme airco betreft: tja, Lyon, ik ken de plek en heb het er ook soms erg warm gehad! Hopen dat je bij de volgende voortschuifeling van het verkeer toevallig onder en viaduct ofzo belandt (schaduw!).
Maar goed, het zou kunnen zijn, met een buitentemperatuur van 40[sup]o[/sup]C en geen hulp van rijwind, de radiator onvoldoende koeling krijgt. Alle koeling komt van de electrische motorventilator welke maar 2 snelheden kent (waarom is de vloeistofkoppeling ooit ter ziele gegaan?? Dat werkte altoos feilloos!). Die ventilator trekt de lucht dus door beide radiatoren heen (de airco radiator zit vooraan, de motor-radiator zit het dichtst bij de ventilator) Ik zou me kunnen voorstellen dat de capaciteit van het systeem het bij dergelijke omstandigheden even laat afweten. Tussen airco en motorkoeling zit inderdaad een driewegklep, maar de exacte trigger daarvan ken ik niet. Ik kan me wel voorstellen dat die in een dergelijk geval een keuze laat maken tussen de beide koelsystemen. Misschien moet je voor de zekerheid de druk (vulling) in je airco even laten checken. Als die aan de lage kant is, kan ik me zeker voorstellen dat dit soort dingen in een dergelijke kritische situatie kan optreden.

B)-
Lancia Lybra SW 2.4 JTD Emblema (2005)
Lancia Lybra Berlina 1.8 VVT Business (2000)
koen_

Unread post by koen_ »

bij erg hoge temperatuur en weinig rijwind is het 'normaal' dat de airco niet optimaal meer werkt
het beste kun je dan het linker knopje op recirculatie-stand zetten ( lampje groen ), dan heb je nog de meest efficiente werking

hier een nuttige PDF over airco-wetenswaardigheden : FAQ airco

... en een relevant citaat van dezelfde website :

Tips voor een optimale werking van uw auto airco:

Gebruik de auto airco-installatie regelmatig. Hiermee vermindert u slijtage van lagers en pomp. Als een stilstaande pomp lange tijd op een trillende motor zit, krijgen de lagers een continue stotende belasting. Dit geeft meer slijtage dan een draaiende pomp.

Schakel de airco ca. 10 minuten voor u de auto gaat stilzetten uit. Er zit dan minder vocht op of in de omgeving van de verdamper in het aircosysteem. De kans op nare luchtjes is dan kleiner. Eenmaal per jaar laten desinfecteren is raadzaam.

Zet de airco minimaal 1x per week 10 minuten aan. Dit voorkomt lekkages door uitdroging van pakkingen en afdichtingen en het voorkomt onaangename geurvorming.

Schrik niet als er een waterplas onder de auto ligt. Dit is condenswater, dat via de verdamper wordt afgevoerd.

Bij een extreem hoge buitentemperatuur kan het beste de ventilatiestand van "fresh air" naar "recirculation" worden omgeschakeld. Als de stand "fresh air" ingeschakeld blijft, moet de buitenlucht steeds worden afgekoeld. Daardoor gaat de capaciteit van de auto airco tekort schieten en kan het interieur onvoldoende worden gekoeld. In de stand "recirculation" circuleert de lucht binnen de auto, waardoor het aircosysteem een veel lagere temperatuur kan bereiken. U krijgt dan nog maar 10% van de buitenlucht in uw auto.

Is het erg warm, zet dan voor vertrek eerst alle ramen en deuren open, zodat de grootste warmte weg kan en de compressor minder hard hoeft te werken.

Een auto airconditioning kost motorvermogen. Pas dus op met het gebruik hiervan als de auto hard moet werken, bijv. in de bergen. Zet hem tijdelijk uit om oververhitting van de motor te voorkomen.

.
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
legend

Unread post by legend »

Bedankt koen denk dat het de beveiliging was doed het nog steeds goed
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”