Ik ben fervent Lancia rijder net als mijn man. Zelf heb ik een Dedra en dat gaat probleemloos, net als de Kappa en Dedra hiervoor.
Mijn man heeft een Lybra (diesel) en daar is een probleem mee.
De auto houdt af en toe in. Dan rijd je bijvoorbeeld 80 km per uur en dan kan hij niet meer harder. Dan schakel je terug naar bijvoorbeeld zijn 2 of 3 en dan weer opschakelen en dan gaat hij weer harder.
We hebben nu een busje schoonmaakspul in de tank gegooid om het systeem goed te laten reinigen maar dat helpt nog niet.
Soms is er ook een donkergrijze rookwolk achter de auto.
Heeft iemand enig idee welke hoek we moeten zoeken?
Groetjes,
Inge
Lancia Lybra in de problemen
Re: Lancia Lybra in de problemen
Hallo Inge,
Welkom op het forum. Wel een beetje een (oude) mannenclub, dus extra fijn om een vrouw er bij te hebben.
Voordat Dick het gaat vragen: welk type en van welk jaar is de jtd?
Helaas kan het "van alles" zijn, dus het is een beetje een kwestie van afstrepen.
- de EGR klep gaat vastzitten (verklaart slecht trekken en rook)
- de turboslang is lek (idem en het wordt een vettig zootje onder de kap)
- de LMM (luchtmassmeter) is smerig of kapot (verklaart wel slecht trekken, maar ook die rook?)
- katalysator zit vol troep en geeft verkeerde waardes af (deze verzin ik ter plekke)
- wie biedt meer?
Begin maar eens met de LMM: deze zit boven op het filterhuis. Trek de stekker er eens uit en laat de motor in z'n noodprogramma lopen. Daar kun je gerust dagen zo mee rond rijden, dus dan kun je gelijk testen of dat verbetering geeft.
Als de auto van voor 2002 is, kun je gerust de EGR retourleiding afdichten. Als de EGR vastzit, heb je daar geen last meer van. Waarschijnlijk zit dan wel je inlaatspruitstuk en de turbo vol smurrie.
Succes.
Groeten,
@tse
Welkom op het forum. Wel een beetje een (oude) mannenclub, dus extra fijn om een vrouw er bij te hebben.
Voordat Dick het gaat vragen: welk type en van welk jaar is de jtd?
Helaas kan het "van alles" zijn, dus het is een beetje een kwestie van afstrepen.
- de EGR klep gaat vastzitten (verklaart slecht trekken en rook)
- de turboslang is lek (idem en het wordt een vettig zootje onder de kap)
- de LMM (luchtmassmeter) is smerig of kapot (verklaart wel slecht trekken, maar ook die rook?)
- katalysator zit vol troep en geeft verkeerde waardes af (deze verzin ik ter plekke)
- wie biedt meer?
Begin maar eens met de LMM: deze zit boven op het filterhuis. Trek de stekker er eens uit en laat de motor in z'n noodprogramma lopen. Daar kun je gerust dagen zo mee rond rijden, dus dan kun je gelijk testen of dat verbetering geeft.
Als de auto van voor 2002 is, kun je gerust de EGR retourleiding afdichten. Als de EGR vastzit, heb je daar geen last meer van. Waarschijnlijk zit dan wel je inlaatspruitstuk en de turbo vol smurrie.
Succes.
Groeten,
@tse
Lancia Delta 1.4 16v T-jet Oro (150 pk)
-
Hoi Atse,
Dank je voor je antwoord. Jammer he, dat er geen pasklaar antwoord is.
Het is een 1.9 JTD uit 2001. Morgen gaan we eens kijken naar de LMM.
Nog meer mensen met ideeen?
Groetjes,
Inge
Dank je voor je antwoord. Jammer he, dat er geen pasklaar antwoord is.
Het is een 1.9 JTD uit 2001. Morgen gaan we eens kijken naar de LMM.
Nog meer mensen met ideeen?
Groetjes,
Inge
Egr ... Is op dit forum genoeg over te vinden
. Welkom overigens ..

Ex-eigenaar 09-JR-DT , moderator Thesis en Lybra forum
http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... ybra_1.jpg
http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... ybra_1.jpg
heb zelf ook een 1.9jtd gehad maar daar is de egrklep afgeblind denk dat het is, dus die laten afblinden
Ik heb geen ervaring met JTD diesels (gedelegeerd aan DieselTDI) dus hul me in bescheiden stilzwijgen...

Lancia Lybra SW 2.4 JTD Emblema (2005)
Lancia Lybra Berlina 1.8 VVT Business (2000)
Lancia Lybra Berlina 1.8 VVT Business (2000)
Inge,
welkom bij dit forum
even een aanvulling van atse. kijk ook even de buis/ slang na welk aan de luchtmassameter zit.
Ik heb het zelfde probleem gehad en toen bleek dat er een scheur in de kunststof behuizing zat en dan geeft de lmm een goede waarde door maar er komt na de meter nog extra lucht in het systeem waardoor de inspuiting volledig van slag raakt(teveel lucht t.o.v brandstof).
even dichtlijmen met hard pvc lijm en het probleem is al ca 15000 km verholpen
henrico
welkom bij dit forum
even een aanvulling van atse. kijk ook even de buis/ slang na welk aan de luchtmassameter zit.
Ik heb het zelfde probleem gehad en toen bleek dat er een scheur in de kunststof behuizing zat en dan geeft de lmm een goede waarde door maar er komt na de meter nog extra lucht in het systeem waardoor de inspuiting volledig van slag raakt(teveel lucht t.o.v brandstof).
even dichtlijmen met hard pvc lijm en het probleem is al ca 15000 km verholpen
henrico