Wel of niet..

Discussie en vraagbaak over Lybra
de Wit

Wel of niet..

Unread post by de Wit »

Zoals terug te vinden is hier op het forum heeft ons dametje nu ruim 3 jaar problemen met haar motormanagement.
Er is al van alles vervangen en geprobeerd, helaas steeds met dezelfde uitkomst. Na 70 tot 150 km gaat ze weer onderuit met de error " achterste lambdasonde: teveel zuurstof " .
Na de vierde sensor geloofde ik het wel, daar zit het probleem niet.
Nu wordt er beweerd dat het mogelijk de katalysator is.
Vervelende is dat een viergasmeting vorig jaar met foutmelding in systeem gewoon goede waardes gaf een na reset niet veranderde.
In Kaatsheuvel kan ik voor 200 euro een 2ehands kat krijgen die wel past ( Damir had 1 maar van ander type) .. maar ben zo bang dat het wéér niet de oplossing is.

Hebben jullie nog ideeën ? Dat oranje lampje stoort me allang niet meer, verbruik is normaal, prestaties ook. Olie verbruik is wel gestegen naar ongeveer 1 op 3500 km .
Verdere details : 2002 2 liter motorcode 185a8000, 230dkm gelopen, 2 jaar geleden nieuwe distributie, verder lijkt er ooit eens een andere kop op gezet te zijn ( onderblok lijkt ouder dan kop) .

Ik wacht jullie reacties af...
Ex-eigenaar 09-JR-DT , moderator Thesis en Lybra forum

http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... ybra_1.jpg
dickh

Re: Wel of niet..

Unread post by dickh »

Kan je wat specifieker zijn voor wat betreft de resultaten van die viergasmeting?
Liefst voor beide sondes (metingen bij 3000rpm stabiel):
• wat is het overall ? getal?
• wat zijn de exacte meetwaarden voor de overige gassen (CO, CO[sub]2[/sub], HC, O[sub]2[/sub]) ?

Als de laatste zoveel te hoog is duidt dat m.i. niet op een kaduke kat maar op aanzuigen van valse lucht. Hoe is de conditie van je inlaatafdichtingen en die van de injectoren?

Overigens vind ik je olieverbruik schrikbarend hoog. Heb je je compressie wel eens gemeten? Daar heb je heel handige en goedkope metertjes voor in de handel. Die compressie kan bij zo'n olieverbruik niet veel bijzonders zijn en het lijkt me stug dat je prestaties daar niet onder lijden. Doet denken aan vastgekoekte zuiger- en olieschaarpveren, dan wel uitgelopen lagers door te lang met te weinig olie rijden.
Let us pray dat dit buitengewoon gewaardeerd forumlid ons niet ook binnenkort ontvalt...8-)

B)-
Lancia Lybra SW 2.4 JTD Emblema (2005)
Lancia Lybra Berlina 1.8 VVT Business (2000)
de Wit

Unread post by de Wit »

Hmm. De waardes van de meting heb ik niet genoteerd. Zoals gezegd, dit speelt nu 3 jaar ondertussen.
Ben 2e eigenaar , vorige eigenaar is alleen niet te achterhalen ( woont of woonde in omgeving Breda, auto is daar tot 2007 in onderhoud geweest) . Auto is via handelaren in Oude Pekela belandt waar wij het gekocht hebben in 2008 .
Jou reactie geeft mij het vermoeden dat het niet de kat is inderdaad.
Enige dat ik zeker weet is dat de koppakking wel goed is, het verbruik niet afwijkt van de andere lybra's hier en de opgave van de fabriek voor acceleratie en top nog redelijk in de buurt van de werkelijkheid liggen.
Een testrit in een andere 2.0 zou allicht verduidelijking brengen, ondanks dat de auto op papier de opgave benaderd gaat het vrij gezapig.
Inlaattraject ben ik ook al mee bezig, lmm, luchtfilter en aanzuigbuis recentelijk losgehad, gereinigd en weer goed vastgezet. Bij de overgangen ducttape gewikkeld om daar valse lucht uit te sluiten.
Ik zal volgende beurt vragen of compressie gemeten kan worden , viergasmeting nogmaals gedaan kan worden en voor nu de kat maar niet vervangen...

koen_

Unread post by koen_ »

Ik zou met deze gegevens je katalysator rustig laten zitten, zeker als je prestaties normaal zijn

Je olieverbruik id idd aan de hoge kant, maar nog zeker acceptabel
Mijn 1.8 verbruikt ook iets dergelijks, maar loopt verder als een zonnetje
Bij Alfa (bijv 156) / Lancia komt dat vaker voor en komt meestal via de klepseals, dus met je zuigerveren hoeft het niets te maken te hebben ...
Laat je niet bang maken en lekker door blijven rijden ;), als je er maar wel op tijd olie bij blijft gooien

.
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
dickh

Unread post by dickh »

Bedenk me net dat die hoge O[sub]2[/sub] waarde natuurlijk ook kan komen door een lek in je uitlaat, met name het deel vóór de lambdasonde, waardoor valse lucht aan de uitlaatkant ontstaat en de lambdasonde wordt misleidt.
Die "sensor die 4x vervangen is", is dat de lamdasonde of de LMM? Als je tzt toch bezig bent zou je de sonde er even uit kunnen halen en zien hoe de meetkop eruit ziet. Die hoort te glimmen als een bikkel, maar met een hoog olieverbruik zou die wel eens bruin en vettig kunnen zijn waardoor de sonde vreemde data aan de ECU gaat geven.
Als die kop wit of zwart ziet is het ook niet goed, maar dat lijkt me hier niet erg waarschijnlijk.

B)-
Chris4863

Unread post by Chris4863 »

Ik herken je probleem geloof ik. Zelfde auto zelfde motor zelfde jaar.
Een branden motorlampje en bij uitlezen blijkt dat het 2x opgeslagen was.
éénmaal als te rijk mengsel, 1x als te arm.

Het lampje wil ook wel weer eens een dagje uit blijven ... na een periode gezapig langere afstanden rijden bij droog weer.
Zo gauw de luchtvochtigheid hoog is of een mistige og regenachtige dag kun je er donder op zeggen: foutmelding.
Aan het rijden of het verbruik is nagenoeg niets te merken.

Groet, Chris.
Jan Hoornstra

Unread post by Jan Hoornstra »

Olieverbruik is heel normaal, niets bijzonders. Let wel autobedrijven gaan pas aktie ondernemen (ook voor garantie dus dat de importeur betaald) met olieverbruik van 1 liter op de 1000 km.

Kom je steeds bij dezelfde garage? Misschien is het slim om je licht eens bij andere op te steken.
ex Lancia Kappa 3.0 sw aut. WIT squadra bezitter

Nu Alfa 166 2.5 V6 Azzurro Nuvola
de Wit

Unread post by de Wit »

Lambdasonde . Lmm is origineel, gereinigd, geeft normale waarden af volgens garage.
Valse lucht kan, flexibele deel is ooit gelast omdat die op een drempel scheurde....

de Wit

Unread post by de Wit »

Ben bij 2 verschillende garages geweest. 1 Lanciadealer, kom nu al jaren (lol) bij universeel, de monteur daar heeft jaren alfa's gerepareerd. Is altijd bereid even tussendoor kosteloos de dame uit te lezen en is niet onder de indruk van het lampje en de storing maar het is zijn eer te na dat we het niet opgelost krijgen.
Hij kwam zelf al met de tip om de sonde te bypassen en vast te zetten op 1 waarde, nadeel is dan wel rijker mengsel / hoger verbruik ..

dickh

Unread post by dickh »

Ik moet zeggen dat ik jullie wel erg tolerant vind naar het olieverbruik. Een auto van mij die meer dan 1 op pakweg 8000 verbruikt gaat onder het mes. Mijn 1.8 doet momenteel 1 op 10.000 en dat mag, gezien leeftijd en kilometers.

B)-
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”