5 bak in serie 1 bouwen

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
fulviabert

5 bak in serie 1 bouwen

Unread post by fulviabert »

Hoi allemaal,ik heb de intentie om een 5 bak in en serie 1 te bouwen.
Ik meen te hebben gezien op een of ander forum,dat dit kan.
Ik weet dat ik een staartstuk van de 5 bak moet inkorten en dat ik andere aansrijfassen,subframebalk,vliegwiel,drukgroep en bell-houde moet hebben van een serie 2.
Wie weet hoe dit in zijn werk gaat en wie weet iemand die dit heeft gedaan?
De orginele versn. bakpook moet er wel weer op,en de vloersectie van de serie 1 moet ongemoeid blijven.
Ik heb er afbeeldingen van gezien,nu nog de aanvullende info.
Wie helpt me ermee verder?
Vast bedankt voor de reactie's

bert
Huib
Site Admin

Re: 5 bak in serie 1 bouwen

Unread post by Huib »

En je zit met je eindoverbrenging. Die is bij de 5 bak berekend voor 165R14 banden en bij de 4 bak voor 145R14 banden. Dus de zender voor de km teller moet je ook al over zetten. Het verschil in omtrek tussen 145R14 en 165R15 is 5%.

Ik zou die 4 bak voor geen goud in willen ruilen voor een 5 bak in m'n 1ste serie coupe's.
De 4 bak schakelt beter, is lichter, geeft minder vermogensverlies en het pookmechaniek rammelt niet.

Bij een S2 met 165R14 banden doe je 29km per 1000 toeren.
Bij een S1 met 4 bak en 145R14 banden doe je ook 29km per 1000 toeren.
In de hoogste vesnelling is er qua trekkracht en topsnelheid geen verschil tussen een S1 en een S2. Bijna geen verschil dan. De S1 heeft een 1km/u hogere topsnelheid wegens minder verlies in de bak.

Bij beide bakken is de hoogste versnelling een prise direct. Dwz je hoofdas draait even snel als de prise as.
fulviabert

Hoi Huib,bedankt voor de beknopte uitleg.
Dat de eind overbrenging gelijk dan wel nagenoeg gelijk is,wist ik wel.
Waar ik misschien mee wil experimenteren is het volgende: bij 120-130 km/h iets minder toeren en lawaai.
Dus een 5 bak met een andere eindoverbrenging die iets minder toeren oplevert bij deze snelheid ,is mijn doel.
Zie het als een "overdrive".
Door de zwaardere eindoverbrenging zou een 1300 het wel moeilijk krijgen met een 4 bak.
Door de totale overbrenging te verdelen over 5 versnellingen,lijkt het iets makkelijker te kunnen.
Tevens is het een uitdaging voor mij om dit er in te maken zonder aanpassing aan de carrosserie.
De 4 bak moet er ten allertijde weer in kunnen.
Nu rijdt ik met Stihl Auto velgen 5,5x13 met daarop 165/13 banden.
Ik denk dat deze conversie technisch verantwoord is,zonder de auto in negatieve zin te "vernaggelen".
Als laatste ben ik wel benieuwd waarom de 5 bak meer vermogensverlies zou hebben bij "price-direct"
Heeft het diff. meer wrijvingsverlies?
Ik weet ook dat de 5 bakken aangepast worden voorwat het hakerig schakelen,en dat dit winst zou opleveren.
ik ben benieuwd,

mvg.

bert
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

Bert, je moet je huiswerk even goed doen.

De eindoverbrenging van de 5 bak van de coupe is 11/43.
De eindoverbrenging van de 4 bak van de 1.3 en de 1.3S is 10/37.

Als je wiel 1 keer rond gaat, gaat de motor bij de 5 bak dus 43/11 = 3,91 keer rond.

Als je wiel 1 keer rond gaat, gaat de motor bij de 4 bak dus 37/10 = 3,70 keer rond.

De motor maakt dus 5,5% minder toeren bij de 4 bak bij dezelfde snelheid met dezelfde banden.

Ofwel:
De afrolomtrek van de 165/80R13 is 1.810mm.
Om 120km af te leggen, gaan de wielen dus 120.000.000 / 1.810 = 66.300 keer rond.
Een snelheid van 120km per uur betekent dat je 120km af legt in een uur. De banden gaan dus ieder uur 66.300 keer rond per uur.
Per minuut gaan ze 66.300 / 60 = 1.105 keer rond. De banden maken dus 1.105 toeren per minuut.

Bij de 5 bak maakt de motor dan een toerental van 1.105 x 3,91 = 4.321 toeren per minuut.
Bij de 4 bak maakt de motor dan een toerental van 1.105 x 3,70 = 4.089 toeren per minuut.

4089 is minder dan 4321. Dus met de 4 bak maakt de motor minder toeren dan met de 5 bak.
fulviabert

Ok,daar heb ik niet veel op in te brengen.
Behalve dat bij een 4 bak tov de 5 bak andere bandenmaten worden gebruikt waardoor dit verschil weer weggewerkt wordt.
tenslotte heeft de 165/14 een grotere afrol afstand als een 145/14 die bij de 4 bak wordt gebruikt
Echter is mijn bedoeling om met een ander pignon en kroonwiel,de eind overbrenging te wijzigen naar een uiteindelijke overbrenging waarbij de motor minder toeren draait bij bijv. 120 km/h in de hoogste versnelling.
Door deze zwaardere eindoverbrenging zal het met een 4 bak "langere"versnellingen gaan geven.
door dit te verdelen over 5 versnellingen,hoop ik een breder versnellingsbereik te verkrijgen.
Dit vraagstuk heb ik ook gedeponeerd om info te verkrijgen.
Ook denk ik dat er best wel meer mensen met gepaste nieuwsgierigheid mee kijken naar dit onderwerp om te kijken als er mogelijkheden zijn met mijn idee,wat trouwens niet door mij is bedacht,maar reeds blijkt te zijn toegepast.
Alle info met betrekking op het idee om een 5 bak pas te maken in een serie 1 met de daarbij mogelijke technische vrijheden,zijn gewenst.
Ik wil wel duidelijk maken dat ik niet de intentie heb om een fulvia om zeep te helpen,want daar voor stop ik te veel energie in de auto.
De auto moet uiteindelijk weer in ere hersteld worden,maar ik onderzoek ook de technische mogelijkheden met orginele onderdelen die een fulvia biedt.
Dus diegene die wil en kan meedenken met suggestie's zou ik willen vragen om te reageren.
Misschien moet ik straks wel toegeven dat de 4 bak de beste optie is.
In dat geval,hoeven we dan niet verder te zoeken.
Peter Coolsma

Unread post by Peter Coolsma »

Ik wou een vlammend betoog over de 4-bak t.o.v. de 5-bak houden, maar Huib kan dat veel beter. Ik heb echter een beetje de indruk dat je nog niet overtuigd bent, dus bij deze ook mijn "stem". De 5-bak heeft GEEN overdrive als "5" en daar verkijken heel veel mensen zich op bij de Fulvia. De paar keer dat ik in een serie 2 reed, verlangde ik bij elke schakelbeweging terug naar de vertrouwde vrachtwagenpook in mijn S1.
fulviabert

Hoi,ik heb niet gezegd dat de 5 bak een overdrive zou hebben.
Ik wil een zwaardere eindoverbrenging monteren ,en ik denk dat het dan beter is om in dat geval 5 versnellingen te hebben ipv 4.
Het is me niet te doen om een hogere eindsnelheid,want ik denk dat het vermogen daar uiteindelijk te kort zal schieten.
Het gaat mij om een rustiger loop tijdens snelheden zo rond de 120-130 km/h.
Ik zie het ook als een stukje uitdaging om het er in te maken zondr dat het direct opvalt.
Uiteindelijk hoop ik er iets mee te bereiken.

mvg.

bert
pfasips

Unread post by pfasips »

Hallo Bert,

langere overbrengverhouding dus minder toeren bij iedere snelheid, en meer versnellingen dus meer keuze om het gewenste toerenbereik te kiezen, klinkt allemaal begrijpelijk en logisch.
Voor 'een versnellinkje meer' kun je een 5-bak in je auto knutselen, voor de toerental-reductie zou je gewoon 15inch flavia-velgen kunnen monteren, da's zo'n 10% minder toeren zonder enig gesleutel aan de eindoverbrenging.

succes met je project,
Patrick
Jorn

Unread post by Jorn »

Er staat een witte serie 1 nu te koop op marktplaats met een 5-bak. Ik weet niet wat er allemaal aan gemodificeerd is, maar wellicht waard om even te gaan kijken.
fulviabert

hoi, ik weet niet wat die heeft gedaan.
Of een serie 2 of 3 met een serie 1 neus met mischien chassisnr. van een serie 1 erbij of een serie 1 met bodemplaat van serie 2 of 3 en dito bak en interieur erbij.
wat ik voor ogen heb,is een 5 bak in een serie 1 met de orginele serie 1 versnellingspook.
ik heb het ooit eerder gezien,en dat is wat ik ga maken.
wanneer ik het klaar heb,laat ik de foto's wel zien met bijbehorende info.
eerst nog druk genoeg met carrosserie klaar maken.
gaat momenteel niet hard,ben erg druk op de zaak.
wordt vervolgt.

mvg.

bert
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”