Motor management (ECU) resetten

Discussie en vraagbaak over Lybra
Menno

Re: Motor management (ECU) resetten

Unread post by Menno »

Hey Gerben,

bedankt voor je reactie. Ik ga dit eens bespreken met mijn garage ik hoop inderdaad dat dit het is. Nou ja dat weet ik nog niet, kom je daar makkelijk bij of is dat een lastig klusje?

Menno
Menno

Lancia lybra 2.0 20v lx 2000
Lancia ypsilon 1.2 8v LS 2001
Gstijf

Unread post by Gstijf »

Heel makkelijk ...... zit boven je olie vul dop ...... Rond tonnetje 3cm doorsnee 5 cm hoog 1 stekkertje 2 polig ....

Suc6
Menno

Unread post by Menno »

Nou net maar eens eraf geschroefd en zat helemaal vol met olie. lijkt me niet echt de bedoeling. Alles schoongemaakt maar weet pas of dat het probleem is als er weer een gas meting wordt gedaan. Motor loopt voor mijn gevoel wel goed nu. Kan je aan dat ding zelf zien of hij kapot is of moet ik hem sowieso vervangen als hij zo onder de olie heeft gezeten. Rubber o ring sluit ook niet echt lekker meer af heb ik het idee.
Kan dit ook veroorzaakt worden door een teveel aan olie in de motor? Ze hebben laatst olie bijgevuld en dat hebben ze naar mijn mening wel heel ruim gedaan.
Ik laat wel weten hoe het verder afloopt

Menno
Menno

koen_

Unread post by koen_ »

Weer een interessant en leerzaam probleem !

Dat ding is de actuator ( electromagnetische bediening ) van de nokkenasversteller en als die stuk is loopt de motor bij lage toeren slecht
Je schijnt de werking te kunnen testen door er bij stationnair-loop rechtstreeks 12v spanning op te zetten, als er dan niets verandert is hij stuk, gaat de motor dan nog slechter lopen dan werkt de nokkenasversteller i.e.g. wel

In het onderste deel hoort wel olie te zitten, maar zoals Gerben al schreef mag hij niet doorlekken

Ben benieuwd of hij inderdaad stuk is ....
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
Gstijf

Unread post by Gstijf »

Zoals koen al zei aan de onderzijde hoort olie . Stiftje in de kop moet soepel op en neer kunnen bewegen . Dit stiftje verdraaid dmv olie druk je nokken as een paar graden .
Menno

Unread post by Menno »

stiftje zit er bij mij helemaal in hoe krijg ik die eruit om te kijken of die soepel loopt?

Menno
Menno

koen_

Unread post by koen_ »

hier vind je een leuke beschrijving van de nokkenasversteller en zijn aansturing door de actuator :

pdf over nokkenasversteller

.
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
Gstijf

Unread post by Gstijf »

Leuke beschrijving .... Inderdaad de plunger moet soepel op en neer gaan ( blad 9 )

Suc6 Menno !!
Menno

Unread post by Menno »

Ja is zeker mooie beschrijving mijn dank. Vandaag weer eens eruit geschroefd maar ik krijg hem echt niet verder open. Het lukt me niet om de bovenkant eraf te schroeven. Ook het stiftje zit erin als ik hem eruit haal en ik kan dus niet kijken of hij soepel loopt. Auto rijdt nu echt een stuk beter en hij stinkt ook niet meer. Vandaag stuk snelweg kilometer gemaakt met de nadruk op snel. Wat rijden ze toch lekker en na het reinigen van het gasklephuis loopt hij nog soepeler en trekt weer heerlijk op tot zwaar illegale snelheden.8-). Ga morgen weer even langs de garage kijken hoe de gasmeting nu is. Ik laat het wel weer weten. Misschien heeft het al geholpen dat ik de actuator er uit heb gehaald en weer gemonteerd misschien slecht contact.

Menno
Menno

Gstijf

Unread post by Gstijf »

Wat is je actuele verbruik bij 80 km wegen ?? Toen ik het probleem had was het verbruik soms wel tussen de 15 en 22 liter per 100 km. :S Vandaag nog 200 km gereden en gemiddeld 8.4 l/100 km gereden ...B)

Gerben
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”