Egr problemen?

Discussie en vraagbaak over Thesis
crupie100

Egr problemen?

Unread post by crupie100 »

Beste allemaal,

Ben de gelukkige eigenaar van. Een Thesis 2.4 Sportiva (diesel dus).

Zeer tevreden op 1 puntje na.

Als de Thesis warm is begint hij te hikken tussen de 1900 en 2500 toeren bij rustig rijden. Als vermogen wordt gevraagd geen problemen. Wel als ik rustig rij.

Heb inmiddels de indruk dat dit mogelijk een vervuilde egrklep is. Ik rijd veel kleine stukjes.

Heeft iemand een idee? Is het inderdaad de egrklep? Wat kan ik beste doen? Ervaringen?

Groetjes,

Cees J.A.M. Bots
Koen

Re: Egr problemen?

Unread post by Koen »

Vermits je veel kleine stukjes rijdt, kan het misschien de roetfilter zijn die niet aan zijn "regeneratie" kan beginnen.
M.a.w. verstopte "dieselpartikelfilter".
Doe 1x (?) per maand een snelwegrit van zo'n 50 à 100 km. Zie dat de motor goed op temperatuur is / komt en kijk (in je spiegels) naar de zwarte wolk die wordt uitgebraakt ::o .

Of heeft een Thesis nog geen roetfilter ? :S [size=small]('k vond dat deze vraag al te lang niet beantwoord was...)[/size]

Koen
Koen

Lancia Y 1.2 LS 8v '01
Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91
Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 (Sold okt '24, 10y 3m, 165.600 km)
Lancia Y 1.2 LS 8v '97 (RIP feb '13, 15y 8m, 334.500 km)
crupie100

Unread post by crupie100 »

Beste Koen,

Dank voor je reactie. Gelet op het feit dat er maar 1 reactie is gekomen is het kennelijk een uniek probleem. Misschien is dat goed nieuws.
Ik heb inderdaad problemen gehad met regeneren, maar ik lijk dit inmiddels onder de knie te hebben. Helaas zijn de snelwegen in Nederland meer en meer slakkenwegen, met gevolg dat de Thesis als je niet allert bent hij niet aan regeneren toe komt.

Mij lijkt dus dat het onderhavige probleem niet veroorzaakt wordt door het uitblijven van regeneren, hoewel ik dit natuurlijk niet zeker weet.

Op internet wordt veel geschreven en geklaagd over vervuiling van de egrklep,zodat eens wilde kijken of mijn klacht wordt herkend. Maar het blijft erg rustig.

Je begrijpt dat de Thesis inderdaad is uitgerust met een roetfilter. (bouwjaar 2007)

Mocht je nog een ander tip hebben dan houd ik mij aanbevolen.

Groet,

Cees J.A.M. Bots
Koen

Unread post by Koen »

Nee, andere mogelijkheden hou ik beter voor mezelf :S [size=x-small](voordat er teveel onzin staat, door maar wat te roepen...)[/size] : ik heb geen ervaring met het rijden van een diesel. Laat staan met een Thesis :) .
Misschien krijg je nog reaktie van een Thesis rijder en/of iemand die wel iets afweet van diesels.
Is die 2.4 ook niet gebruikt bij Alfa Romeo ?
Misschien daar eens je licht opsteken, als je hier geen mogelijke oorzaak / oplossing aangereikt krijgt ? http://www.alfaforum.nl/forum/index.php

Koen
Koen

Lancia Y 1.2 LS 8v '01
Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91
Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 (Sold okt '24, 10y 3m, 165.600 km)
Lancia Y 1.2 LS 8v '97 (RIP feb '13, 15y 8m, 334.500 km)
Post Reply

Return to “NL35 Thesis”