lancia y 1.1, 1998. verschillende vragen

Discussie en vraagbaak over de Ypsilon, Y10 en A112
angelique1988

lancia y 1.1, 1998. verschillende vragen

Unread post by angelique1988 »

Hallo allemaal.
Sinds zaterdag ben ik de trotse eigenaar geworden van een blauwe Lancia Y 1.1, bouwjaar: 1998. kmstand:118.590.
Aangezien ik de auto net in mijn bezit heb en alle boekjes al heb doorgenomen maar nog niet veel wijzer te zijn geworden, stel ik mijn vragen hier in de hoop dat jullie mij kunnen helpen.

- Sinds vandaag een nieuwe radio erin, jvc. Alleen komt het geluid uit de achterste 2 boxen en niet uit de deuren of bij het voorruit. Wat zou hier het probleem van kunnen zijn en hoe los je dat op? Ook gebalanceert maar geluid blijft uit de achterste boxen komen.

- contactslot hapert. dat wil zeggen dat het mij soms 5 minuten duurt voordat de auto aangaat. Kortom, tijd voor een andere contactslot. Is dit makkelijke te vervangen?

-als de auto stationair stilstaat brandt het lampje van de olie. Wanneer ik rij, is het lampje weg. ook zit er genoeg olie in. Is dit gebruikelijk?

Dat waren mijn vragen voor nu. Hoewel ik de auto net in mijn bezit heb rijdt hij heerlijk.
Trotse eigenaar van een Lancia Y 1.1
koentje

Re: lancia y 1.1, 1998. verschillende vragen

Unread post by koentje »

hallo Angelique

allereerst gefeliciteerd met je aanschaf

Het zijn problemen die lastig zo te zeggen wat het zijn.
Het probleem met de radio kan namelijk zowel een losse stekker zijn, of een instelling in de radio zelf, of een kabelbreuk ergens tussen de radio en de speaker.

Het contactslot vervangen heb ik weinig ervaring mee maar het lijkt mij een relatief simpele klus.
aangezien het alleen kabels zijn die eraan zitten en een pinnetje voor het stuurslot.
Hou er wel rekening mee dat een nieuw contactslot prijzig is..
Ik zou persoonlijk eerst kijken of het te maken is met contactspray.

Het probleem van het lampje van de olie komt mij niet bekend voor.
Maar hier zou troep in het olie circuit kunnen zitten waardoor de sensor een verkeerde stand meet.
Ook zou het kunnen zijn dat een draad van de sensor naar het dashboard kortsluiting maakt.
Dus hoe ziet de olie eruit en wanneer is deze erin gegaan

in iedergeval een hoop veilige kilometers toegewenst.

Koen
Koen

Re: lancia y 1.1, 1998. verschillende vragen

Unread post by Koen »

contactslot hapert. dat wil zeggen dat het mij soms 5 minuten duurt voordat de auto aangaat. Kortom, tijd voor een andere contactslot. Is dit makkelijke te vervangen?
Is dat hetzelfde als slecht starten dus ? Heeft daarom toch niet direkt te maken met het contactslot ?
Hoe is het onderhoud geweest de laatste jaren / kilometers ?
Op 120.000 heeft die een groot onderhoud nodig : waarom niet nu al (laten) doen op 118.590 ?
Slecht starten kan immers ook zijn : bougies versleten / vuil, bougiekabels versleten.

Ivm lampje oliedruk én slecht starten : is de cilinderkoppakking nog goed ?

Indien alles OK en enkel het contactslot (misschien) de boosdoener is : probeer eens met een andere sleutel.
Door veelvuldig gebruik, slijt zo'n sleutel af.

Koen
Koen

Lancia Y 1.2 LS 8v '01
Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91
Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 (Sold okt '24, 10y 3m, 165.600 km)
Lancia Y 1.2 LS 8v '97 (RIP feb '13, 15y 8m, 334.500 km)
Post Reply

Return to “NL65 Ypsilon, Y10, A112”