1.8 Chiptuning vs.diverse ECU's

Discussie en vraagbaak over Lybra
dickh

1.8 Chiptuning vs.diverse ECU's

Unread post by dickh »

Dit is geen vraag maar een tip:

Er zijn voor de 1.8 benzineblokken twee type MFI (Multi Fuel Injection) ECU's in omloop:
- de eerste is type GE112147 (met verschillende HCU en MFI type-aanduidingen, maar dat is irrelevant), meestal (maar niet noodzakelijk) fabrikaat Hitachi, gemonteerd op de eerste serie 1.8 Lybra's (1999-2000), is ook gemonteerd op o.m. Fiat Brava, Bravo, Marea en Barchetta met 1.8 blok van 1995-2000;
- de ander (vanaf pakweg 2001) is van het daarna meer gangbare type MFI003BC2 (is en wordt ook gemonteerd op heel veel andere merken)

Als je bij de grotere chiptuners (ziptuning, chiptuningexperience, optimachiptuning etc) langsgaat met de vraag of chiptuning mogelijk is zeggen de meeste dat dit bij het eerste type niet mogelijk zou zijn. Het tweede type kan overal zonder problemen worden getuned.

Ik vond dat wat onbegrijpelijk (maar goed, ik snap wel meer niet!tt!) en ben van de week eens gaan doorbellen. Het blijkt nu dat het inderdaad niet mogelijk is om die GE112147 via de diagnosestekker te tunen, en de meesten zeggen dan ook "nee, ken niet!" (td).
Ik heb er echter een gevonden die het wel doet, momenteel voor pakweg 350,-, incl rollenbanktest. Zij programmeren dit type direct aan de ECU (de accu en de twee ECU stekkers gaan dus los tijdens het tunen) (tu). Klusje duurt ongeveer 2 uur, incl tests voor en na.

Tuning-data:
Vermogen gaat (bij een goed blok) van 131 naar pakweg 141 PK en, wat belangrijker is, het koppel gaat van 164 naar 182 Nm., meer trekkracht dus en een bredere powerband! Max vermogen toerental blijft gelijk op 6300 t/m. Topsnelheid gaat in theorie van 201 naar 205 Km/h.

Dus niet langer getreurd, het ken WEL! :D en wel bij Bullpower Chiptuning in Dronten.

Het is maar dat je het weet...(:P)

B)-
Lancia Lybra SW 2.4 JTD Emblema (2005)
Lancia Lybra Berlina 1.8 VVT Business (2000)
hansvanreekum

Re: 1.8 Chiptuning vs.diverse ECU's

Unread post by hansvanreekum »

Hoi Dick, zoals je weet (ik was op de Forum Meeting de andere sedan rijder) rij ik op LPG. Bij mijn weten wordt op LPG de computer een beetje voor de gek gehouden, zou dit dus wel werken als je op LPG rijdt?
Voormalig bestuurder van een grijze 1.8 LX LPG (2000)
Nu Volvo S60 D5 (2002)
dickh

Re: 1.8 Chiptuning vs.diverse ECU's

Unread post by dickh »

Als je op LPG gaat rijden wordt normaal gesproken je ECU bijgesteld daarop these days, tenzij dat "niet kan". Zou kunnen dat dit bij de jouwe waarschijnlijk niet is gebeurd.
Ik heb zelf altijd gas gereden van ver vóór de ECU jaren (eind jaren 70) t/m pakweg 2004 en weet zeker dat er niemand ooit iets aan ECU tuning heeft gedaan bij de inbouw daarvan. Ik zou eens met die Drontenaren informeren - best kans dat er wat te halen valt...

B)
Lancia Lybra SW 2.4 JTD Emblema (2005)
Lancia Lybra Berlina 1.8 VVT Business (2000)
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”