ICS doet "raar"
ICS doet "raar"
Sedert enkele weken geeft de ICS kortstondige foutsignalen telkens ik rem , mijn richtingaanwijzers gebruik en zelfs bij aanzetten van de achterste mistlamp. Hij geeft meestal het teken voor defecte stoplichten. Bij gebruik van de linkse richtingsaanwijzer geeft hij linkse stoplicht fout en bij de rechtse aanwijzer rechtse stoplicht fout. Het oplichten duurt ongeveer één seconde bij het afremmen en herhaalt zich telkens op het ritme van de richtingsaanwijzers. De verlichting zelf is OK. Gewoon aanzetten van de verlichting geeft geen signalen. Blijkbaar is er iets mis met comminicatie naar de ICS van uit de achterverlichting. Hoe werkt die communicatie eigenlijk?
Re: ICS doet "raar"
Doet je achterverlichting ook "raar". Zo ja, dan misschien massacontacten van je achterverlichting?
Nou, dat lijkt me niet, lijkt meer op een storing ergens op de CAN bus. Die kan overigens best door een slecht massa-contact worden veroorzaakt, maar dan van één van de twee circuits (stekkers) aan het instrumentenpaneel, waar de besturing van die bus wordt gedaan.
Vraag: als die malle meldingen op de ICS verschijnen, zie je dan ook (heel even misschien) het rode CHECK ledje in het instrumentenpaneel oplichten?
B)-
Vraag: als die malle meldingen op de ICS verschijnen, zie je dan ook (heel even misschien) het rode CHECK ledje in het instrumentenpaneel oplichten?
B)-
Lancia Lybra SW 2.4 JTD Emblema (2005)
Lancia Lybra Berlina 1.8 VVT Business (2000)
Inderdaad het rode CHECK lichtje gaat ook even aan.
Nog een aanvulling:
als ik rem geeft hij signaal defecte achter mistlamp;
als ik achteruit rij geeft hij defect rechter stoplicht
als ik mistlamp aanzet dan geeft hij defect linker stoplicht
als ik rechter richtingsaanwijzer aanzet geeft hij defect rechter stoplicht
als ik linker richtingsaanwijzer aanzet dan geeft hij defect linker stoplicht
als ik de alarm knipperlichten aanzet dan geeft hij defect linker en rechter stoplicht
Telkens gaat ook het CHECK signaal even aan.
Op de electrische schema's zie ik dat volgende massapunten gemeenschappelijk zijn voor bovenstaande functies: C10, C11, C15, C30 en C31.
Heeft er iemand ervaring of men via de diagnose uitlezing dergelijke fouten kan opsporen?
PS: Behalve het achteruitrijlicht zijn dat ook functies die op het trekhaak stopcontact zitten.Morgen ga ik eens het trekhaak stopkontakt bekijken.
als ik rem geeft hij signaal defecte achter mistlamp;
als ik achteruit rij geeft hij defect rechter stoplicht
als ik mistlamp aanzet dan geeft hij defect linker stoplicht
als ik rechter richtingsaanwijzer aanzet geeft hij defect rechter stoplicht
als ik linker richtingsaanwijzer aanzet dan geeft hij defect linker stoplicht
als ik de alarm knipperlichten aanzet dan geeft hij defect linker en rechter stoplicht
Telkens gaat ook het CHECK signaal even aan.
Op de electrische schema's zie ik dat volgende massapunten gemeenschappelijk zijn voor bovenstaande functies: C10, C11, C15, C30 en C31.
Heeft er iemand ervaring of men via de diagnose uitlezing dergelijke fouten kan opsporen?
PS: Behalve het achteruitrijlicht zijn dat ook functies die op het trekhaak stopcontact zitten.Morgen ga ik eens het trekhaak stopkontakt bekijken.
Kijk, dat is goede gedetailleerde observatie! Wat voor merk trekhaak heb je? Bijv. Bosal omzeilt de canbus en heeft alle aansluitingen direct op de (meest) roze voedingsdraadjes in de zekeringkast geprikt dmv een soort primitieve prik-klemmetjes, terwijl origineel Fiat/Lancia wel de officiële weg bewandelt en de canbus aansluitingen gebruikt, waardoor je op de ICS ook ziet als er lampjes van je aanhanger defect zijn.
In het laatste geval wordt de zaak iets meer zoekwerk, maar zou bijv. vocht in de stekker of corrosie in de aansluitingen het euvel kunnen verklaren.
B)-
In het laatste geval wordt de zaak iets meer zoekwerk, maar zou bijv. vocht in de stekker of corrosie in de aansluitingen het euvel kunnen verklaren.
B)-
Lancia Lybra SW 2.4 JTD Emblema (2005)
Van kwaad naar erger ...
controle van het trekhaakstopcontact gaf geen oplossing, is blijkbaar niet via de CAN bus aangesloten. Maar even de zekering verwijderd en terug geplaatst van de gestoorde functies en .. nu blijft ook het lampje branden van niet aangesnoerde veiligheidsgordel bestuurder.
Blijkbaar is de ganse CAN bus in de war!?
controle van het trekhaakstopcontact gaf geen oplossing, is blijkbaar niet via de CAN bus aangesloten. Maar even de zekering verwijderd en terug geplaatst van de gestoorde functies en .. nu blijft ook het lampje branden van niet aangesnoerde veiligheidsgordel bestuurder.
Blijkbaar is de ganse CAN bus in de war!?
Nog een bijkomende vraag, hoe zonder beschadigen de ISC unit uitbouwen om de stekker aansluitingen te controleren.
Waarschijnlijk vooraf de onderliggende ventilatie openingen ... maar hoe?
Waarschijnlijk vooraf de onderliggende ventilatie openingen ... maar hoe?
Controleer de massa punten eens. Grote kans dat er corrosie zit op de punten tussen accu en versnellingsbak (brede lint vanaf zwarte pool accu)
Ex-eigenaar 09-JR-DT , moderator Thesis en Lybra forum
http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... ybra_1.jpg
Uitbouwen ics: sierrand voorzichtig los. 4 schroeven houden het vast in het dashboard. . Ventilatie kan voorzichtig uitdashboard getrokken worden na losdraaien schroef.
Achter op ics zitten meerdere kabelbomen aangesloten. Succes!
Achter op ics zitten meerdere kabelbomen aangesloten. Succes!
Ex-eigenaar 09-JR-DT , moderator Thesis en Lybra forum