Sensor ruitensproeiertank kapot en vervangen met tank uit alfa 156?

Discussie en vraagbaak over Lybra
dickh

Re: Tweede getande (distributie) riem bij Lybra 1.8 ?

Unread post by dickh »

Er zitten geen V-snaren ofzo in, alle riemen zijn getande riemen, de multiriem zelfs aan beide kanten.
Alle riemen zitten opgesloten onder een scherm (je ziet ze dus niet) aan de linkerkant (als je met je neus onder de motorkap staat, voor de kijker links bedoel ik). Bij een distributiebeurt worden normaal gesproken de riemen + waterpomp + beide spanrollen en vaak ook alle geleiderollen vervangen. Materiaalkosten lopen wel los - distributieklus kost meer geld aan uren, dus als de boel toch open ligt, alles vervangen. Dat laatste geldt vaak ook voor de nokkenasversteller. Dat is een ding met een veertje dat vaak breekt (kost niks, maar je kunt er alleen bij als de riemen eraf liggen). Euvel herken je als de motor meteen na het starten een paar seconden een diesel-achtig geluid maakt. Mocht dat gebeuren, niks aan de hand (kan absoluut geen kwaad) - bij de eerstvolgende distributiebeurt even laten verhelpen.

B)-
Lancia Lybra SW 2.4 JTD Emblema (2005)
Lancia Lybra Berlina 1.8 VVT Business (2000)
dickh

Unread post by dickh »

simultaan tikken heet dat geloof ik (:P)
M82

Unread post by M82 »

Ik had verkeerd begrepen.. Ben bij garage geweest.. Inderdaad, jullie hebben gelijk over waterpomp.. Man liet me oude distributieriem zien en volgens hem was die in nog redelijke staat, niet slecht maar ook niet supergoed, maar goed.. aangezien ik binnenkort toch apk moest doen, heb ik bij hem alles laten doen en nu ook incl. dat balansasriem en wat er nog bijhoort.. zodat ik voor de komende 3 jaar geen grote kosten mag verwachten..

En probleem met ruitensproeiertank sensor is opgelost... tweedehands tankje wat ik had gekocht via onderdelenlijn was in orde, hij heeft hem erin gedaan, het was zelfs volgens mij van een 1.9 (diesel) auto geweest, maar van 2004.. dus hopelijk zal deze langer blijven werken.. man van de garage had ook last met de verroeste schroeven maar alles is gelukt...

En dat garage waar ik het laat doen is een kleine garage, maar die man is volgens mij zeer ervaren, met verschillende merken.. Want ik kom bij hem al jaren en bovendien veel goedkoper dan bij officiële dealer.. Ik heb wel onderdelen via internet gekocht bij webwinkel mister-auto... Had mijn twijfels eerst maar ben toch minimaal 70 euro goedkoper dan via zijn eigen leverancier en het is dezelfde pakket/merk wat je koopt (contitech)..

Ik moet wel zeggen dat ik het zeer nuttig vind reacties en onderwerpen via deze forum... gewapend met de informatie van hier, kan ik wel redelijk gelijkwaardig gesprekspartner zijn bij de man van garage... kortom - ga zo door en bedankt (tu)
de Wit

Unread post by de Wit »

Graag gedaan :-) . Niet nieuwsgierig maar welke garage gaat het om?
Ex-eigenaar 09-JR-DT , moderator Thesis en Lybra forum

http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... ybra_1.jpg
M82

Unread post by M82 »

Garage (en naam van dat man) is Fikret Ahmet te Assen. Is te zien vanaf de trein naar Groningen.. Het is een oudere man, werkt alleen, heeft wel stagiaires. Het is meer autoverkoop maar omdat ik al lang bij hem kom (voor verschillende auto's) geeft die me altijd een goede prijs voor arbeid (materiaal kan ik zelf kiezen, via hem kopen of zelf voor zorgen). Er was vroeger nog een goede (en goedkope) adres in Assen. Was dealer van Lada :) maar die man is denk ik met pensioen.. Bedrijf is overgenomen door anderen en is sindsdien niet meer aantrekkelijk voor mij :)
de Wit

Unread post by de Wit »

Nice. Ik kom zelf nu jaren bij Bijman in Siddeburen, allround met achtergrond Alfa en Honda..
Assen is niet zo ver van ons vandaan :) .
Schappelijk dat je je eigen materiaal mag aanleveren ;) . Bij onze garage zijn de ontdekken ook betaalbaar en is het uurloon ook nog te doen. Bijman is moderator op de problemcar website ;-) , goed initiatief ..

M82

Unread post by M82 »

Dat website is ook zeker zeer nuttig. Ik kan je voorbeeld geven van prijsverschillen in materiaal.. Die man belde zijn leverancier en distributieset (met waterpomp en rest) kostte 210 euro.. Ik vond hetzelfde via mister-auto en soortgelijke website-winkels voor ongeveer 140 euro met verzenden.. Dat vond die man van garage ook goedkoop en noteerde hij naam van website. Is wel oudere man dus hij is niet zo met internet actief en daardoor loopt hij achter en mist hij klanten. Zoals ik al eerder zei, ik heb ook bij dealer gebeld en ze noemden bedrag van 600 euro voor distributieriem plus ongeveer 200 euro voor ruitensproeiertank.. Misschien is dat wel redelijk bedrag voor een officiele dealer maar ik vroeg naar garantie, stel voor dat die riem knapt over half jaar of over 2 jaar.. waar heb ik dan recht op? die man gaf me niet echt een duidelijke antwoord.. hij noemde 1-jarige garantie maar het was ook mistig wat hij uitlegde, zeer veel vraagtekens erbij... en je gaat er vanuit dat je met die riem 3 jaar vooruit kunt gaan.. Dus dat onzekerheid bij de garantie bij dealer (en wat lezen op verschillende fora) besloot ik toch om zo goedkoop mogelijk maar wel zo deskundig mogelijk het te doen..

En nog een ding... het valt me op, tijdens mijn zoektocht naar auto op marktplaats dat misschien 95% van de particuliere en zakelijke verkopers misleidende informatie geven m.b.t. onderhoud van auto... bij de meeste lancia's stond bijvoorbeeld distr.riem vervangen bij die en die km-stand maar ze noemden niet de datum... en iemand die niet veel ervaring heeft of niet veel heeft gegoogle-ed :D zal meteen denken.. die auto heeft maar 20-30 d.km daarmee gereden... wat mooi... maar als die auto eenmaal gekocht heeft, ziet hij in boekje dat je die riem om 3 jaar moet vervangen en dan is het meestal, meteen moeten investeren.. zoals ik, alleen ik wist ongeveer wel van de meeste dingen die ik moest bij die auto doen dus heb daarmee ook in aankoopprijs rekening gehouden...
de Wit

Unread post by de Wit »

Ik wou dat ik die wijsheid bij aanschaf had. we hadden eerst de Lybra en 2 mannen later pas kennis van dit forum. Had ik toen geweten wat ik nu weet dan hadden we deze laten staan en toch gezocht naar een 1.9jtd of de 1.8 benzine. Distributie bij dealer vervangen 1200 euro, bij universeel 700 . Verschil: bij dealer bouwen ze blok uit, bij universeel krikken ze het na losmaken op en gaan dan via zijkant. Ook de zwakke glijstenen van de ramen en hardnekkig blijven branden van motor management is al jaren een doen in het oog. Maar de 5cilinders met mooie roffel, de bose installatie en het comfort samen met het mooie interieur een exterieur doet een hoop ergernis vergeten.

M82

Unread post by M82 »

Auto zoeken en kopen doen we bijna altijd met een emotie-factor en daar profiteren bedrijven van.. dit keer heb ik mijn emoties deels uitgeschakeld en eerst via internet gezocht, verschillende merken en modellen.. Ik kan me voorstellen dat als je een auto eerst ziet en het mooi vindt, de rest ook minder streng zal kijken (technische eigenschappen, onderhoud enz), dat komt dan later weer :) ik denk dat branfstofvebruik van 2.0 wel meevalt zolang je niet veel stadsritten maakt..

een ding is wel zeker... deze lybra wat ik nu heb (sedan), iedereen die hem tot nu toe zag, vond hem (of haar?) heel mooi.. het is heel aparte schoonheid... voor zo weinig geld.. niet dat ik het per se nodig heb dat mensen mijn auto mooi vinden maar dat is dan wel een belangrijke verkoop-factor voor straks en stiekem voelt het wel lekker.... had ik bij ford's niet :)
dickh

Das Auto, l'auto, l'automobile, el coche?

Unread post by dickh »

M82 Schreef:
-------------------------------------------------------
> iedereen die hem tot nu toe zag, vond hem (of haar?) heel mooi.

Alleen de VAG groep (hier vertegenwoordigd door door onze geliefde moderator DieselTDI) noemt haar Das Auto (:P)
In de romaanse talen (dus ook in Italië) is het geslacht van auto's vrouwelijk, dus "haar" is hier de juiste vervoeging.
De vrouwelijke kant zal vermoedelijk geheel op het conto van juist de schoonheid moeten worden toegeschreven - een technische bijdrage lijkt minder relevant en waarschijnlijk...:D

B)-
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”