Hallo dickh,
Kleppen is inderdaad met 2 P's, maar was een snelle reactie op een voorgaand bericht zonder ff mijn tekst te controleren, zal niet meer gebeuren >:D<.
Voor wat betreft de distributie, toen ik de auto ging kopen in 2010 werd mij verzekerd dat deze zou worden vervangen, nu ben ik er niet bij geweest toen dit werd uitgevoerd dus is dit een gevalletje op basis van vertrouwen.
Er zit geen sticker rondom het blok met datum en meer informatie over de vervanging van de distributie maar dit hebben zij wel in het onderhoudsboekje vermeld. Het enige waar ik nu mee zit kan ik het bedrijf waar ik destijds de auto heb gekocht nog aansprakelijk stellen voor deze schade. De riem is weliswaar niet gebroken maar wel 5 tanden opgeschoven, ik weet niet of dit normaal is, en komt dit door rijgedrag of dat de riem niet goed op spanning stond, leeftijd etc...
Ik hoop dat de garage waar die nu staat voor reparatie een oorzaak kan vinden van dit voorval maar zal wel lastig worden.
NokkenasSensor?
Re: NokkenasSensor?
Als de gemonteerde riem [1] van juiste lengte is en [2] de spanrol goed functioneert kan hij niet zomaar tandjes gaan opschuiven.
Dus er is òf een verkeerde lengte riem gemonteerd of ze hebben de spanrol niet gecheckt, dan wel de veer in de spanrol is gebroken. Dat laatste lijkt me sterk want dan is alle spanning uit de riem en loopt die er hoogstwaarschijnlijk af, met "einde blok" als gevolg.
Bij vervanging van de riem wordt als regel ook meteen de spanrol vervangen als die niet 100% soepel loopt en veert. Misschien is dat laatste niet gebeurd, waardoor de riem niet steeds juist op spanning was.
B)-
Dus er is òf een verkeerde lengte riem gemonteerd of ze hebben de spanrol niet gecheckt, dan wel de veer in de spanrol is gebroken. Dat laatste lijkt me sterk want dan is alle spanning uit de riem en loopt die er hoogstwaarschijnlijk af, met "einde blok" als gevolg.

Bij vervanging van de riem wordt als regel ook meteen de spanrol vervangen als die niet 100% soepel loopt en veert. Misschien is dat laatste niet gebeurd, waardoor de riem niet steeds juist op spanning was.
B)-
Lancia Lybra SW 2.4 JTD Emblema (2005)
Lancia Lybra Berlina 1.8 VVT Business (2000)
Lancia Lybra Berlina 1.8 VVT Business (2000)
Vandaag mijn wagen weer terug, de distributie incl. waterpomp en spanrol, 2 kleppen, en een inlaatspruitstuk zijn vervangen.
Het heeft me een hoop geld gekost maar hij rijdt weer als nieuw.
Het heeft me een hoop geld gekost maar hij rijdt weer als nieuw.
Ik zeg altijd maar, "het kost wat, maar dan heb je ook wat" veel plezierige kilometers toegewenst.